Compressor kapot.... wat nu

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Swake
Donateur
Berichten: 1686
Lid geworden op: 23 nov 2009 20:58
Locatie: (B)
Contacteer:

Re: Compressor kapot.... wat nu

Bericht door Swake »

Heb hier al een paar jaar nog wat 2k epoxy liggen en ben van plan die erin te kieperen. Dat is de easy part. Eerst die 2 grote flessen te pakken krijgen. Is niet zomaar te vinden op 2dehands. Volgende week eens langs de schroothandel gaan.
When it fits stop using the hammer.
benkr
Donateur
Berichten: 7727
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Compressor kapot.... wat nu

Bericht door benkr »

Meestal zijn dat statiegeld flessen, die worden dus vrijwel altijd ingeleverd bij de gashandelaar.
Maar die gashandelaar kan je ook (lege) flessen weer verkopen tegen statiegeld tarief.
Om een idee te geven, een standaard propaan gastank van ik geloof 25 liter kost hier in Nederland 15 Euro, dat is dan denk ik best goedkoop, maar een oude autogastank zou ook kunnen, die zijn er minstens tot 120 liter.
Swake
Donateur
Berichten: 1686
Lid geworden op: 23 nov 2009 20:58
Locatie: (B)
Contacteer:

Re: Compressor kapot.... wat nu

Bericht door Swake »

Mja, een LPG tank. Die worden ook tot 30 bar getest lees ik net.
En die propaan dingen zijn ook bruikbaar als ze er nog een beetje deftig uitzien. Moeten 30 à 33 bar aankunnen blijkbaar. Meer als genoeg.
When it fits stop using the hammer.
michel pet
Berichten: 1230
Lid geworden op: 18 jan 2012 22:43
Locatie: bovenkarspel
Contacteer:

Re: Compressor kapot.... wat nu

Bericht door michel pet »

lpg tank onder water plaatse zo dat al het gas er zeker uit is liefst paar dagen.
led niet op me taal ben woordt blind . hulp op afstand via skype michel.pet
stekkestim
Berichten: 746
Lid geworden op: 18 nov 2009 16:43
Locatie: Waanrode

Re: Compressor kapot.... wat nu

Bericht door stekkestim »

Zou je hetzelfde kunnen doen met zulke tankjes?
Afbeelding

Ik heb hier een 270l vat op men compressor staan maar dat is nog te snel leeg als ik wat op dreef ben met laseren.
benkr
Donateur
Berichten: 7727
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Compressor kapot.... wat nu

Bericht door benkr »

Natuurlijk, de max. druk etc. staat er gewoon op als het goed is. Maar ik denk dat je dit soort tankjes alleen maar vindt wanneer ze aan het eind van hun levensduur zitten.
Het voordeel van die statiegeld flessen is dat je er eentje uit kunt zoeken die eigenlijk nog gloedjenieuw is, die is net zo duur als eentje die er echt niet meer uit ziet.
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1957
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: Compressor kapot.... wat nu

Bericht door Breaker »

stekkestim schreef:Ik heb hier een 270l vat op men compressor staan maar dat is nog te snel leeg als ik wat op dreef ben met laseren.
Een (zuiger)compressor heeft vergelijkbaar met een lasapparaat een maximum inschakelduur om oververhitting te voorkomen, grote kans dat je daar overheen gaat met het vullen van zo'n grote buffer. Capaciteit van compressor en buffer moeten wel een beetje in overeenstemming zijn, en als je structureel meer lucht gebruikt dan de compressor kan leveren wordt het misschien tijd om te kijken naar een zwaardere?
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
stekkestim
Berichten: 746
Lid geworden op: 18 nov 2009 16:43
Locatie: Waanrode

Re: Compressor kapot.... wat nu

Bericht door stekkestim »

Het is niet zo dat ik constant meer lucht nodig heb dan dat compressor kan leveren. Alleen zou het soms prettig zijn dat hij niet om de 5-6 minuten aan sprint om bij te leveren. (compressor levert 700l/min stopt bij 10 bar maar springt ook al aan bij 8 bar.)
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1957
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: Compressor kapot.... wat nu

Bericht door Breaker »

Volgens mij is het enige wat bereikt wordt dat de interval anders wordt, dus van 5 min aan/5 min uit gaat het naar 20 min aan/20 min uit met een 4 keer zo grote buffer. Bovendien duurt het eerst 15 minuten voor er voldoende druk is om met het werk te beginnen en als je dan begint staat de compressor nog langer te draaien om tot de 10 bar te komen en af te schakelen, dan kan deze wel eens oververhit raken.

Zeg dat inschakelduur van de compressor 25% is, dan kan er continue 175l afgenomen worden zonder overbelasting. Is het structureel meer, dan is de compressor eigenlijk niet zwaar genoeg voor vol continue werk.
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Swake
Donateur
Berichten: 1686
Lid geworden op: 23 nov 2009 20:58
Locatie: (B)
Contacteer:

Re: Compressor kapot.... wat nu

Bericht door Swake »

Als ik dat hier zo lees dan doet die oude compressor het hier toch wel goed. 150L/8bar zit vol in een minuutje of 2.

Eind deze week heb ik wat tijd om achter die grote-gasflessen-met-statiegeld-erop te zoeken. Weet nog niet of ik de kant op ga van 4 flessen van +/-50L of 2 van +/-100L. Beetje nadenken hoe die aan elkaar te zetten. Framepje rond bouwen, wieltjes onder zetten, onderling afsluitbaar zodat ze regelmatig individueel kunnen getest worden met de afperspomp zonder alles los te moeten maken.

Iemand suggestie ivm een automatisch water aftapkraantje?
When it fits stop using the hammer.
Plaats reactie