UCCNC en Mach3 RS485 spindle control

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
karangetang
Donateur
Berichten: 394
Lid geworden op: 26 aug 2009 10:13
Locatie: Zeist
Contacteer:

UCCNC en Mach3 RS485 spindle control

Bericht door karangetang »

Hier een youtube filmpje dat duidelijk uitlegt hoe je in Uccnc je spindel via modbus kan besturen, wat beter werkt dan via analoge 0 -10v regeling

https://www.youtube.com/watch?v=z2naKHG ... e=youtu.be

het volgende filmpje laat het zelfde mogelijkheid zien voor Mach3

https://www.youtube.com/watch?v=N7D5n5y ... e=youtu.be

url voor de Mach3 pluin

http://royaumedeole.fr/informatique/plu ... nyang-vfd/
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3727
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: UCCNC en Mach3 RS485 spindle control

Bericht door andrefc101 »

Waarom is het beter dan 0-10 volt? Daar ben ik wel nieuwsgierig naar. Bij mij werkt analog uitstekend, toerental klopt exact, dus hoe zou het dan "nog"beter kunnen?
pa3gmi
Berichten: 250
Lid geworden op: 10 jun 2013 08:34
Locatie: Dinteloord
Contacteer:

Re: UCCNC en Mach3 RS485 spindle control

Bericht door pa3gmi »

Voor het geval iemand het wil proberen, ik heb hier een usb naar RS 485 liggen nooit gebruikt.
Ik zou ook niet weten waarom het beter zou werken, wel heb je maar twee draadjes nodig voor toeren en aan/uit.
Ik zag zojuist dat ik er twee heb liggen, de tweede is het model dat je hier vind http://www.hexin-technology.com/USB_2.0 ... t-255.html

groeten,

Rien.
Laatst gewijzigd door pa3gmi op 18 mei 2017 09:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11040
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: UCCNC en Mach3 RS485 spindle control

Bericht door DaBit »

Op mijn frees zijn de voordelen:

- Slechts 2 draadjes.
- Ik kan uitlezen wanneer de spindel op toeren is en ik verder mag gaan met G-code uitvoeren.
- Als de VFD in error schiet stopt het CNC-programma, en weet ik ook wat er mis is (mijn VFD zit nogal weggebouwd, dus ik kan niet op het schermpje kijken). Zaken zoals verlies van een fase word ook doorgegeven, hoef ik niet meer extern te meten.
- Als ik een VFD-instelling wil wijzigen dan kan ik dat comfortabel met een programma op de PC doen.
- Ik kan uitlezen wat het geleverde koppel en vermogen is. Zeker bij wisselplaten wel een goede indicator van de staat van die dingen.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
karangetang
Donateur
Berichten: 394
Lid geworden op: 26 aug 2009 10:13
Locatie: Zeist
Contacteer:

Re: UCCNC en Mach3 RS485 spindle control

Bericht door karangetang »

Inderdaat DaBit beter en het is eigenlijk zo eenvoudig en goed koop dat je echt mag afvagen: waarom niet ?
Slechts twee draadjes inderdaad en daarbij hou je de nodige in - en out pinnen over over voor iets anders
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3727
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: UCCNC en Mach3 RS485 spindle control

Bericht door andrefc101 »

pa3gmi schreef:Ik zou ook niet weten waarom het beter zou werken, wel heb je maar twee draadjes nodig voor toeren en aan/uit.
Da's uiteraard wel interessant natuurlijk!
keesfrees
Berichten: 3114
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: UCCNC en Mach3 RS485 spindle control

Bericht door keesfrees »

Het lijkt me idd erg fijn als de besturing weet dat de spindel idd op toeren is alvorens aan de gang te gaan.

@ Dabit
Constateer ik wat voortschrijdend inzicht :
PWM -> 0-10V
viewtopic.php?f=39&t=9538&#p95816

De iCNC600 print van Eding heeft wel een modbus maar die is niet voor de vfd bedoeld.
Daar heb ik Bert al een keer naar gevraagd.
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11040
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: UCCNC en Mach3 RS485 spindle control

Bericht door DaBit »

keesfrees schreef: @ Dabit
Constateer ik wat voortschrijdend inzicht :
PWM -> 0-10V
viewtopic.php?f=39&t=9538&#p95816
Nee hoor. Ik roep niet dat een digitaal linkje beter is dan 0-10V. Ik geef alleen aan wat de voordelen op mijn frees zijn. Wat ik in dat topic schreef is nog steeds helemaal waar, en al helemaal als je alleen toerental en aan/uit regelt.

Nadelen had het ook; ik moest er een flinke lap code voor schrijven omdat er voor mijn specifieke VFD niks beschikbaar was, je moet maatregelen nemen dat de spindel niet door blijft draaien als de sturing uitvalt (wat met een optocouplertje voor aan/uit en een 0-10V vrijwel automatisch gebeurt), en als het niet werkt is het voor de gemiddelde persoon niet makkelijk om te achterhalen waarom niet.

In mijn geval moest ik zowiezo aan de digitale link; mijn VFD is compleet onbereikbaar gemonteerd; ook met de zijkappen los kan ik niet bij het paneeltje. Het initiele fijnafstellen moest ik dus doen via de Danfoss applicatie op de stuur-PC.
En als die digitale link er dan toch al ligt dan ben ik te lui om nog meer draad te trekken.
De iCNC600 print van Eding heeft wel een modbus maar die is niet voor de vfd bedoeld.
Daar heb ik Bert al een keer naar gevraagd.
Waarvoor dan wel? Als het modbus RTU is (de seriele-poort/RS485 variant) en device X ermee aansturen lukt dan moet een VFD ook pijnloos kunnen, maar misschien denk ik te simpel.

(imho zou Bert in de pro-versies van z'n controllers eigenlijk iets van ClassicLadder of een andere modernere soft-PLC moeten integreren; maakt zaken als VFD's aansturen via modbus, ingewikkelde toolchangers, spindels met versnellingsbakken, machines met een berg hydrauliek, etc. toch handiger).
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1961
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: UCCNC en Mach3 RS485 spindle control

Bericht door Breaker »

3 of 4 draadjes i.p.v. 2 zal toch ook het verschil niet maken? De aanstuurfunctie wordt zo wel verplaatst van de besturingskaart naar de PC, en die centrale kaart is nu net een sterkte van UCCNC. Zie alleen voordeel als er echt nuttig gebruik van de terugkoppeling gemaakt kan worden, maar da's in een gesloten systeem toch wel wat lastiger dan in bv LinuxCNC.
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Plaats reactie