Een beetje meer LEAN

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

stekkestim
Berichten: 746
Lid geworden op: 18 nov 2009 16:43
Locatie: Waanrode

Een beetje meer LEAN

Bericht door stekkestim »

Mijn werkplaats is meestal een rommelhok van je welste. Ik vind er alles terug, maar naar klanten toe oogt het niet.
Nu wil ik dus wat meer georganiseerd en ordelijker te werk gaan, een leuke methode is lean met bv het kaizen foam.

Echter gaan ze bij lean uit van alles binnenhand bereik en net datgene wat je nodig hebt.
Als ik dan even snel ga kijken wat ik allemaal nodig heb wordt mij dit een kostelijk grapje (alles 9x liggen hebben: (3lasersnijmachines, 2x freesmachine, draaibank, bandzaag, assemblage tafel, tekentafel) als ik dan bijvoorbeeld uitga van een schuifmaat à 15 euro kom ik uit op 135 euro voor enkel schuifmaten.

Nu leek het mij dus interessanter om te kijken naar een gereedschapskar die ik aan elke machine/tafel bij mij kan zetten en waar ik dus toch alles bij de hand heb.

Echter er zijn zoveel verschillende soorten en kwaliteiten. Zo zag ik laatst een volledig gevulde (600+ onderdelen geloof ik) voor 800 euro voorbij komen, diezelfde adverteerder verkocht dan weer een andere kar met 200+ onderdelen voor +2000 euro (in promo)

Nu weet ik dat dat goed gereedschap geld kost, maar dat je ook de naam mee betaalt.
Waar ik nu vooral naar opzoek ban is een goede maar niet overprijsde gereedschapskar (al dan niet gevuld) met degelijke gelagerde schuiven. Niet iets dat je na 5 keer openen al van het eerste verdiep (waar ik zit) wil gooien)

Tevens heb ik een hekel aan het hebben van 20 verschillende merken. Zo is bijvoorbeeld al mijn draagbaar electrischgereedschap van Makita. Het is ook niet zo dat ik een hardcore user ben van sleutels en dopsleutels (maw 8uur per dag sta te sleutelen) daarom dat ik ik ook niet het beste van het beste nodig heb.

Wat ik ook op en in de kar wil voorzien is foam inlays.
Dit vind ik persoonlijk prachtig(sorry voor het stelen van de foto's FSSF) Afbeelding
Waar kan ik zulk foam vinden?

Maar om even terug te komen op de gereedschapskar, wie kan mij in de goede richting sturen van een goede maar betaalbare gereedschapskar (liefst met eigen ervaring)
robvos
Berichten: 38
Lid geworden op: 25 jul 2011 22:51

Re: Een beetje meer LEAN

Bericht door robvos »

Ik heb een grote gevulde kar van Sonic. En een ratel van facom.
Degelijk gereedschap voor een nette prijs.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Een beetje meer LEAN

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Ikzelf ben compleet niet van de gereedschap karren. In dichte laden zie je niet wat er mist, de logica van de indeling is me altijd een raadsel, er zit veel te veel in. (haal alles er uit wat je de laatste maand niet gebruikt hebt, en je hebt waarschijnlijk aan 1 lade ruim voldoende)
Een gereedschap bord aan de centrale werkbank, en je ziet wat er mist.
Die gereedschap kar zie ik dan meer in de vorm van klein mobiel werkbankje (zonder laden) met ruimte voor het gereedschap wat je direct gebruikt, af en toe moet je dan even wat gaan pakken, en je moet je aanwennen om de boel af en toe weer terug aan het bord te hangen.
Hoe meer je hebt hoe meer je kwijt bent, en gereedschap van dezelfde vakbond hebben de neiging met z'n allen op 1 locatie te gaan vergaderen. (er liggen regelmatig 5 rolmaten bij m'n zaagmachine of weer helemaal geen, terwijl ze echt allemaal een soort van andere plek hebben, zo ook met potloden en schuifmaten)
Maar het is natuurlijk heel erg afhankelijk van de werkzaamheden die je doet.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
ErwinL
Berichten: 30
Lid geworden op: 22 nov 2014 03:24
Locatie: Leeuwarden

Re: Een beetje meer LEAN

Bericht door ErwinL »

https://www.hbm-machines.com/producten/ ... GwodYAwBRA

Al zal bijna iedereen deze al wel kennen, hier een leuk filmpje over lean in de werkplaats.
https://www.youtube.com/watch?v=B8MQhX3QPEE&t=1391s
Wordt ook Paul Akers van FastCap in genoemd, die lean wat te ver doortrekt...
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3702
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Een beetje meer LEAN

Bericht door andrefc101 »

hugo stoutjesdijk schreef:Ikzelf ben compleet niet van de gereedschap karren. In dichte laden zie je niet wat er mist......
Deze keer ben ik het totaal niet met je eens Hugo, ik heb al jaren een gereedschapskar van Facom, vanaf dag 1 de stelregel: de garage gaat niet dicht voor de kar compleet is. Werkt prima, heb zelfs nog Facom schroevendraaiers van zeker 20 jaar oud, zijn nog als nieuw! Maar goed, ik gebruik ze dan ook niet als keilbitel ;-)
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5985
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Een beetje meer LEAN

Bericht door Sven »

Grappig, ik was net gisteren op de genoemde filmpjes gestuit nadat ik er voor mezelf tot de conclusie was gekomen dat er wat efficiënter gewerkt moest gaan worden.

Goed teken, de beschikbare tijd raakt op ; )

Bovengenoemde filmpje was de eerste die ik bekeek. Erg de moeite waard.

Daarna de factory tour van FastCap bekeken.

Je kan zeggen dat ze daar doorgeslagen zijn, ze werken erg enthousiast aan lean.
Maar ik vind het juist een goed voorbeeld, juist dankzij het verre doortrekken van alles.

Ze hebben er gewoon lol in om waste te minimaliseren.
Ik vond de stepjes met automatische parkeerstandaard erg leuk.
Je kan je afvragen of het zinvol is daar mee bezig te zijn.

Als je alleen naar het interne transport kijk waarschijnlijk niet maar als vingeroefening voor lean denken wel erg leuk voor een techneut om mee bezig te zijn:



Edit: Waarom werkt joetoep embedden niet?
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1669
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Een beetje meer LEAN

Bericht door kawarider »

Gereedschapwagen is ideaal. Alles op 1 plek en rij maar rond waar je het hebben wilt. Wel de discipline om terug te leggen. beter een keer vaker op en neer lopen dan zoeken waar dat sleuteltje is. Ik heb een Berner wagen en nog bijna compleet, toevallig een goede aanbieding 15 jaar geleden van boutjes leverancier. Voor montage buiten de deur is er Beta. Deze mogen absoluut niet gemixed worden. Daar kan ik heel giftig om worden. Voor je het weet is t eind zoek, ligt alles op een hoop en is iedereen op zoek naar iets. Op en neer lopen en terugleggen!
En zoals Andre al aangeeft, kwaliteit bewijst zich in de tijd.
Een bord is makkelijk, maar ben ik niet zo'n voorstander van. Het ziet er al snel rommelig uit. Gereedschawagen dicht en alles is opgeruimd.

Het foam zit ik ook aan te denken. Moet echter wel gefreesd worden en neemt relatief veel ruimte in. Zwart en rood is wel mooi. Zo zie je in 1 oogopslag of er iets mist. Gaan we voor buiten doen. De aloude stalen gereedschapskist is weg. Alles zit nu in festo koffers. Mooi voor schroeftollen, maar de sleutels en schroevendraaiers zijn een zootje.

Mijn keus:wagen en foaminleg. Lijkt me alleen wel duur 10/plaatje. dan ben je ook zo een paar 100 verder.
FSSF
Berichten: 880
Lid geworden op: 07 jun 2011 22:20
Locatie: Den haag

Re: Een beetje meer LEAN

Bericht door FSSF »

Ik ben ook meer van de gereedschapwagen/kist, dan wel met indeling. Als iets een vaste plek heeft is de kans ook groter dat het daar weer terug komt. De op-maat-foampjes bevallen mij in ieder geval nog prima :P
skillalot
Donateur
Berichten: 3251
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Een beetje meer LEAN

Bericht door skillalot »

Gereedschapwagen zelf kan ik je geen advies in geven. Ik zelf ben in ieder geval niet zo van de compleet gevulde karren, waar meestal spul in zit wat het net niet helemaal is, of wat je eigenlijk nooit nodig hebt.

Maar kwa gereedschap zou je eens naar Wera kunnen kijken, dat is echt fijn spul.
Wera is niet een bedrijf die maar even een sleutel of schroevendraaier kopieert en er een eigen logo op plakt, maar die hebben echt nagedacht hoe ze een stuk gereedschap net even wat beter kunnen maken.
Schroevendraaiers met laser gegraveerde tip, zodat de punt zich in de schroef trekt. Ratels waarvan je de hoek in kunt stellen, en dus ook rechtop kan zetten als schroevendraaier, sleutels met een plaatje aan de onderkant zodat je moer er in blijft liggen als je op moeilijk bereikbare plaatsen komt, etc...

En wat wera ook heeft, zijn allemaal handige kleine setjes in een stevige map met klittenband. En sinds kort hebben ze de wera 2go tassen, ook met klittenband. Daar kun je aan vast klitten welke setjes je nodig hebt, zodat je geen zware koffer nodig hebt. Stuk klittenband boven de werkbank en je hebt alles bij de hand, heb je een klus buiten deur dan klit je snel wat je nodig hebt aan je tas.

Wera bevalt mij prima.
Gebruikersavatar
stef stuntpiloot
Berichten: 1421
Lid geworden op: 03 feb 2013 14:18

Re: Een beetje meer LEAN

Bericht door stef stuntpiloot »

Ik heb ook naar die systemen gekeken. Ik heb zelf gekozen voor "standaard" schuim dat ik in twee lagen in een lade leg. Het op maat maken en juiste diepte geven van de gaten is eenvoudig. In dit geval is stap één het in de laden leggen van de spullen en kijken welke indeling het beste werkt. De lade die je hier op de foto's ziet bevat de meest gebruikte dingen.

Mijn nieuwe gereedschapskast
Afbeelding

Indeling experiment
Afbeelding

Definitieve indeling in schuim
Afbeelding

Andere veel gebruikte dingen zijn ook goed toegankelijk
Afbeelding
ErwinL
Berichten: 30
Lid geworden op: 22 nov 2014 03:24
Locatie: Leeuwarden

Re: Een beetje meer LEAN

Bericht door ErwinL »

Sven schreef: Je kan zeggen dat ze daar doorgeslagen zijn, ze werken erg enthousiast aan lean.
Maar ik vind het juist een goed voorbeeld, juist dankzij het verre doortrekken van alles.
Zeker waar, doelde meer op bv dit op zijn persoonlijke kanaal.
https://www.youtube.com/watch?v=55yM5Cuekgo

Stef, dat ziet er super netjes uit!
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Een beetje meer LEAN

Bericht door hugo stoutjesdijk »

andrefc101 schreef:
hugo stoutjesdijk schreef:Ikzelf ben compleet niet van de gereedschap karren. In dichte laden zie je niet wat er mist......
Deze keer ben ik het totaal niet met je eens Hugo, ik heb al jaren een gereedschapskar van Facom, vanaf dag 1 de stelregel: de garage gaat niet dicht voor de kar compleet is. Werkt prima, heb zelfs nog Facom schroevendraaiers van zeker 20 jaar oud, zijn nog als nieuw! Maar goed, ik gebruik ze dan ook niet als keilbitel ;-)
Jij bent blijkbaar gedisciplineerder dan ik met dit soort zaken ;-) .
Gelukkig ben ik niet uniek, skillalot z'n mening lezende. 8)

En dan moet je gewoon een methode vinden die voor jouw situatie werkt.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
skillalot
Donateur
Berichten: 3251
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Een beetje meer LEAN

Bericht door skillalot »

Oh nou ik heb niks tegen gereedschap karren hoor, alleen dan wel zelf vullen, met datgene wat je ook nodig hebt, en van goede kwaliteit.
Maar aangezien ik nog wel eens een klusje buiten de deur heb, heb ik liever iets mobiels. En daar heeft wera handig op ingespeeld.
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1669
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Een beetje meer LEAN

Bericht door kawarider »

Ja. Is interessant die Wera. Wij kiezen voor verschillende merken. Dan hoeven de sets voor buiten en binnenwerk niet gemerkt te worden. Ben je buiten de deur, dan is er ook gereedschap in de werkplaats.
Plaats reactie