Hoogte kaart Nederland?

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

keesfrees
Berichten: 3110
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: Hoogte kaart Nederland?

Bericht door keesfrees »

Swets schreef:maar waar had je de data vandaan... ?
Die werd me aangeleverd door de opdrachtgever, een landschapsarchitecten bureau, die zijn er best wel even druk mee geweest, en ik ook trouwens.
Maar het was dan ook best gedetailleerd, dat zul jij niet nodig hebben.

Voor een polder demo kun je met 2 bakjes al een leuke demo geven bv.
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
diber
Berichten: 23
Lid geworden op: 14 feb 2012 22:12
Locatie: Oegstgeest

Re: Hoogte kaart Nederland?

Bericht door diber »

Heb een tijd geleden met net hetzelfde probleem geworsteld, voor dezelfde reden (spreekbeurt dochter, wel andere plaats). Het is me toen als volgt gelukt:

- Ik heb QGIS ge-installeerd (http://www.qgis.org)
- Ik heb het eerste deel van de volgende tutorial gevolgd (als ik me goed herinner): http://www.qgistutorials.com/en/docs/wo ... rrain.html. Ik denk wel dat je je moet registreren voor je de global DEM (digital elevation model) kan downloaden.
- Vanaf het moment dat je de DEM in grijswaarden op het scherm ziet heb ik een screenshot genomen (was voor mij de makkelijkste manier om het beeld om te zetten naar een 8-bit beeld ipv een 16 bit beeld... er zijn waarschijnlijk betere manieren).
- Die screenshot in een CAM programme gebruikt en frezen maar...
- Het resultaat:
14473

Het was wel wat puzzelen en uitzoeken, maar uiteindelijk goed gelukt. Succes !

Edit: link voor tutorial gecorrigeerd
Laatst gewijzigd door diber op 31 mar 2017 09:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Tolp2
Donateur
Berichten: 476
Lid geworden op: 28 nov 2015 10:06
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Hoogte kaart Nederland?

Bericht door Tolp2 »

Via deze link kun je een TIF downloaden met hoogte-waarden van heel Nederland. Volgens mij moet je hiermee een eind kunnen komen om een plaat te frezen. Uiteraard willen we wel het eindresultaat zien.

Ter info: het zip-bestand is 80 Mb, uitgepakt bijna 600 Mb. De resolutie van het bestand is 25 m (en dit resulteert al in een 8000 punten in de breedte van NL en 12000 in de hoogte. Een dijk zul je hiermee niet zien, wel het algemene hoogte-verschil.

Om een polder uit te leggen kun je ook het kaartblad van bv. de Wieringermeerpolder downloaden. Hier kun je mooi verschil zien tussen polder, IJsselmeer en oud land...

Succes ermee!
Assumptions are the mother of all $%^& ups.
Twee keer meten is zeker weten, als je weet wat je meet...
Gebruikersavatar
Swets
Berichten: 2661
Lid geworden op: 09 feb 2007 21:49
Locatie: krimpen aan den IJssel
Contacteer:

Re: Hoogte kaart Nederland?

Bericht door Swets »

Tolp2 schreef:Via deze link kun je een TIF downloaden met hoogte-waarden van heel Nederland. Volgens mij moet je hiermee een eind kunnen komen om een plaat te frezen. Uiteraard willen we wel het eindresultaat zien.

Ter info: het zip-bestand is 80 Mb, uitgepakt bijna 600 Mb. De resolutie van het bestand is 25 m (en dit resulteert al in een 8000 punten in de breedte van NL en 12000 in de hoogte. Een dijk zul je hiermee niet zien, wel het algemene hoogte-verschil.

Om een polder uit te leggen kun je ook het kaartblad van bv. de Wieringermeerpolder downloaden. Hier kun je mooi verschil zien tussen polder, IJsselmeer en oud land...

Succes ermee!
die tiff is bij mij helemaal zwart?
diber schreef:Heb een tijd geleden met net hetzelfde probleem geworsteld, voor dezelfde reden (spreekbeurt dochter, wel andere plaats). Het is me toen als volgt gelukt:

- Ik heb QGIS ge-installeerd (http://www.qgis.org)
- Ik heb het eerste deel van de volgende tutorial gevolgd (als ik me goed herinner): http://http://www.qgistutorials.com/en/ ... rrain.html. Ik denk wel dat je je moet registreren voor je de global DEM (digital elevation model) kan downloaden.
- Vanaf het moment dat je de DEM in grijswaarden op het scherm ziet heb ik een screenshot genomen (was voor mij de makkelijkste manier om het beeld om te zetten naar een 8-bit beeld ipv een 16 bit beeld... er zijn waarschijnlijk betere manieren).
- Die screenshot in een CAM programme gebruikt en frezen maar...
- Het resultaat:
14473

Het was wel wat puzzelen en uitzoeken, maar uiteindelijk goed gelukt. Succes !
waar kan ik die DEM files downloaden...

ik ga nog even goed lezen....

iedereen bedankt!
http://www.arjan-swets.com (met cnc filmpjes)
Tolp2
Donateur
Berichten: 476
Lid geworden op: 28 nov 2015 10:06
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Hoogte kaart Nederland?

Bericht door Tolp2 »

De TIF is helemaal zwart omdat ik vermoed dat deze een diepte heeft van 16-bits. Het standaard fotoprogramma opent hem als 8-bits grijswaarden. Dus alles met een hoogte groter dan 255 (bitwaarde) is zwart.

Deze kaart is nu typisch een DEM die kan worden ingelezen in bv QGIS. Elk ander programma dat die bitwaarde kan schalen voldoet ook. Wellicht kan Aspire dat ook, maar zover ben ik nog niet.
Assumptions are the mother of all $%^& ups.
Twee keer meten is zeker weten, als je weet wat je meet...
diber
Berichten: 23
Lid geworden op: 14 feb 2012 22:12
Locatie: Oegstgeest

Re: Hoogte kaart Nederland?

Bericht door diber »

waar kan ik die DEM files downloaden...

ik ga nog even goed lezen....
Dat staat in die tutorial. Je kan er verschillende DEMs downloaden, de ene al wat gedetailleerde (maar ook groter) dan de andere...

Maar waarschijnlijk kan je kan in plaats daarvan die TIFF van Tolp2 inladen ipv die DEMs te downloaded. Na wat proberen verschijnt er al iets als je het volgende doet in QGIS (ik gebruik mac versie... ik veronderstel dat het bij alle systemen hetzelfde is):
- Add raster layer
- Open die zip van Tolp2 (selecteer bijvoorbeeld WGS84 in de keuzes die dan verschijnen)
- In layer properties, select "Style"-tab, zet "Render type" op "Singleband Gray", Contrast Enhancement op "Stretch to MinMax" en speel dan met de min/max waarden (ik krijg een grijswaardenbeeld als ik -2000 en 20000 ingeef, maar of het de beste setting is weet ik niet).

Let wel op: ik ben absoluut geen ervaren gebruiker van QGIS... misschien zijn er wel betere methoden...

Succes!
keesfrees
Berichten: 3110
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: Hoogte kaart Nederland?

Bericht door keesfrees »

Swets schreef:. . . tis voor een spreekbeurt van me dochter.....
Enige tijd terug was er de serie op TV "als de dijken breken".
Was nmi weer flink over gedramatiseerd, alhoewel . . , 'keb ook nog niet alles gezien, ik gun me daar geen tijd voor eigenlijk.
Maar goed, wellicht kun je daar een paar stukjes uit halen om te laten zien.
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Hoogte kaart Nederland?

Bericht door audiomanics »

Dat bestand van Tolp2 zie ik in de meeste programma's ook niets.. In het programma waar ik wel wat zie is het een plaatje dat niet echt bruikbaar overkomt.. Misschien dat Tolp2 het even om kan zetten in een BMP met een behapbare resolutie (iets van 3000x4000 bijv)??
In dat QGIS krijg ik wel kaarten maar die liggen allemaal in andere werelddelen..
Ik ben eigenlijk opzoek naar een programma dat get Blauw-groen-rood gradiënt spectrum om kan zetten naar een zwart-wit gradiënt.. Dan zijn de gewone kaarten ook goed bruikbaar..
De AHN kaart terug brengen naar 54 kleuren en dan in de legenda de kleuren kiezen en vervangen door een bijbehorende grijswaarde in de zwartwit-gradiënt lijkt ook niet te werken in Photoshop.. De legenda is dan keurig in ZwartWit maar de kaart blijft gewoon in kleur, op een paar pixels na dan... :roll: (zou het kunnen zijn dat Photoshop pixels, die buiten beeld vallen, niet mee bewerkt, bedenk ik me nu.. :?: )

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Tolp2
Donateur
Berichten: 476
Lid geworden op: 28 nov 2015 10:06
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Hoogte kaart Nederland?

Bericht door Tolp2 »

De PC is aan het stampen om er een 8 bits JPG van te maken. Wel is de resolutie een dingetje voor wat betreft de hoogte. Met 8-bits aan hoogte-informatie betekent dat de resolutie circa 1 m is buiten. Details moet je niet gaan verwachten...

Op verzoek kan ik deelkaarten maken met een kleinere stapgrootte in hoogte (enig voorbehoud met tijd en beschikbaarheid).
Assumptions are the mother of all $%^& ups.
Twee keer meten is zeker weten, als je weet wat je meet...
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Hoogte kaart Nederland?

Bericht door audiomanics »

Liever geen JPG, maar BMP, TIFF of een ander ongecomprimeerd format.. Bij JPG heb je veel artifacts namelijk..
Een 8 of liever 16-bit diepte per kleur geeft voldoende resolutie voor een freesbestand (je kunt het relief namelijk eerst even smoothen)

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Tolp2
Donateur
Berichten: 476
Lid geworden op: 28 nov 2015 10:06
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Hoogte kaart Nederland?

Bericht door Tolp2 »

Vooralsnog even een JPG, zwart-wit met 8-bit diepte. Vanwege de grootte kan deze via WeTrensfer worden gedownload. De link blijft een week gelden na vandaag.

Het maken van een kleuren-kaart heeft weinig zin als de kaart zelf zwart-wit is. Een 24-bit kleurdiepte bestaat dan uit 3 keer 8-bit. Voor grijswaarden zijn de drie bitwaarden aan elkaar gelijk, dus biedt geen extra kleurdiepte in dit geval.

In de data van AHN zitten veel 'gaatjes', want water heeft geen waarde. Deze zijn in de bijgevoegde kaart al er uit gehaald. Ik kan dit weekend nog wel kijken of ik een bitmap kan maken, maar de benodigde rekentijd is aanzienlijk. De formaten waarin geëxporteerd kan worden is wel beperkt tot 8-bit mono en 24-bit kleur.
Assumptions are the mother of all $%^& ups.
Twee keer meten is zeker weten, als je weet wat je meet...
Gebruikersavatar
Swets
Berichten: 2661
Lid geworden op: 09 feb 2007 21:49
Locatie: krimpen aan den IJssel
Contacteer:

Re: Hoogte kaart Nederland?

Bericht door Swets »

diber schreef:
waar kan ik die DEM files downloaden...

ik ga nog even goed lezen....
Dat staat in die tutorial. Je kan er verschillende DEMs downloaden, de ene al wat gedetailleerde (maar ook groter) dan de andere...

Maar waarschijnlijk kan je kan in plaats daarvan die TIFF van Tolp2 inladen ipv die DEMs te downloaded. Na wat proberen verschijnt er al iets als je het volgende doet in QGIS (ik gebruik mac versie... ik veronderstel dat het bij alle systemen hetzelfde is):
- Add raster layer
- Open die zip van Tolp2 (selecteer bijvoorbeeld WGS84 in de keuzes die dan verschijnen)
- In layer properties, select "Style"-tab, zet "Render type" op "Singleband Gray", Contrast Enhancement op "Stretch to MinMax" en speel dan met de min/max waarden (ik krijg een grijswaardenbeeld als ik -2000 en 20000 ingeef, maar of het de beste setting is weet ik niet).

Let wel op: ik ben absoluut geen ervaren gebruiker van QGIS... misschien zijn er wel betere methoden...

Succes!
Dit lijkt te lukken....!!! en ook netjes van zwart naar wit....
http://www.arjan-swets.com (met cnc filmpjes)
Franklin
Berichten: 26
Lid geworden op: 13 apr 2008 18:24
Locatie: Veldhoven
Contacteer:

Re: Hoogte kaart Nederland?

Bericht door Franklin »

Heeft iemand die tutorial opgeslagen van de link, want die bestaat niet meer.
ErwinL
Berichten: 30
Lid geworden op: 22 nov 2014 03:24
Locatie: Leeuwarden

Re: Hoogte kaart Nederland?

Bericht door ErwinL »

http://www.qgistutorials.com/en/docs/wo ... rrain.html
De klikbare link was fout.

Ik blijf dit mooie projecten vinden.
Plaats reactie