Rekenhulp gevraagd...

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Rekenhulp gevraagd...

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Mooi dat dat sorteren goed werkt.
Maar nu begint het op serieus grafisch te lijken.
Ik weet niet hoe ver je kunt gaan in zo'n PLC, maar eigenlijk heb je iets van hidden line removal nodig.
Zou je die doosjes als object aan kunnen maken, en ze dan per doosje vertellen wie hun buurdoosjes zijn. Dan kan het object zelf bepalen welk deel van zichzelf nog zichtbaar is.
Dat verzin ik wel leuk, maar zou het zelf niet kunnen programmeren (denk ik) :mrgreen:
Dan hoef je je ook niet meer druk te maken over sorteren en andere zaken. Elk vlakje van de doos wordt alleen getekend als het zichtbaar is. ( zit natuurlijk nog een addertje, die 3-hoekige hoekjes die soms nog zichtbaar zijn)

Of misschien is het mogelijk om als positie in je tabel het voorste punt te gebruiken, dan is de iets terug liggende er achter eerder aan de beurt, en komt het toch goed ( maar dat overzie ik zo even niet )

Wel een leuke uitdaging. ;-)
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Swets
Berichten: 2661
Lid geworden op: 09 feb 2007 21:49
Locatie: krimpen aan den IJssel
Contacteer:

Re: Rekenhulp gevraagd...

Bericht door Swets »

nee zo'n scherm is niet zo'n teken wonder...
en ik maak het me vaak zelf moeilijk... :-) ik wil natuurlijk weer in 3D.... en dat tekenen van de kleinste x,y af, zat in me hoofd... maar nooit aan het nu onderstaande probleem gedacht....


https://www.dropbox.com/s/gqy5zsa3hq0wr ... 2.PNG?dl=0

hier gaat het wel gewoon goed...

het gaat dus goed, als alle doosjes per x-rij maar het zelfde staan....

ik kan dit wel weer opvangen, maar ik moet eerst kijken wat er nu fout gaat... en dat val al niet mee om dat in het Nederlands te omschrijven...wat er nu fout gaat... toch..?
ik weet in de data wat dus de midden is van het doosje, ik weet de breedte, en ik weet de lengte... dus ik kan van alle hoeken uitrekenen waar ze terecht komen.....
maar nu nog uit vogelen, eerst maar eens in gewoon Nederlands, wat ik nu het beste kan doen.....


https://www.dropbox.com/s/34zr8ghwise1g ... g.PNG?dl=0
(bij deze pallet moet dus een gat in de midden zitten....)

volgens mij ben ik wel op de goede weg... maar hulp kan ik nog steeds gebruiken om het goed te krijgen....
Laatst gewijzigd door Swets op 21 jul 2022 21:22, 3 keer totaal gewijzigd.
http://www.arjan-swets.com (met cnc filmpjes)
Gebruikersavatar
Swets
Berichten: 2661
Lid geworden op: 09 feb 2007 21:49
Locatie: krimpen aan den IJssel
Contacteer:

Re: Rekenhulp gevraagd...

Bericht door Swets »

ik had een klein hoopje dat iemand een oplossing had...
http://www.arjan-swets.com (met cnc filmpjes)
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Rekenhulp gevraagd...

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Als je nu die doosjes als 3 vlakjes tekent. ( dat doe je waarschijnlijk al )
Maar dan zo dat je eerst alle vertikale vlakken tekend ( van alle doosjes) en als laatste de dekseltjes inkleurt. Dan is volgens mij het probleem voor 99% opgelost. Er blijven nog een paar uitzonderingetjes over, maar of die op zullen vallen?
En misschien is dat met die losse vlakken techniek ook nog wel te doorzien, als je ziet wat er gebeurt.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
diepchess
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: Rekenhulp gevraagd...

Bericht door diepchess »

Swets schreef:ik had een klein hoopje dat iemand een oplossing had...
Er zijn in de programmeertalen vaak ingebouwde sorteerfuncties die je kunt aanroepen. Sorteren is vrij oninteressant overigens.

Wat je wilt doen is een getal bepalen op grond waarvan je een 1-dimensionale ingebouwde sorteerfunctie kunt aanroepen. Dat is de snelste methode vermoed ik.

We noemen dat een hashfunctie. Dan sorteer je op grond van het getalletje wat die hashfunctie uitpoept.

Een ingewikkelde manier die binnen de ram razendsnel is voor joekels van databases dje je grotendeels in de ram biljft houden is een redblacktree. Lastig te programmeren. Heb het paar keer gedaan. Gegerandeerd maanden programmeerwerk voor het bugvrij werkt en toch heel snel.

Dat gaat hier nergens over natuurlijk bij zo weinig doosjes :)
diepchess
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: Rekenhulp gevraagd...

Bericht door diepchess »

Wat de grafische weergave van een 3d beeld op een 2d scherm. In onze 3d engine hoe wij dat oplosten is vrij knullig eigenlijk (hoezo sorteren?).

Je gaat gewoon brute force langs elk object waar het staat en bepaalt dan wat je ervan ziet brute force. Da's heel dom O ( n ^ 2 ) algoritme.

Maar da's wat fiks wat joekels van 3d engines die in die grote spellen draaien ook doen :)

Gesorteerd dat doen is veel mooier maar ook ingewikkelder. Hangt ervan af hoe low level je zit. Lijkt dat je hier vrij high level zit.

Maak het jezelf niet te moeilijk met zo weinig doosjes!

Elke constraint die je oplegt (alleen gesorteerd dingen doen) aan grafische weergave, terwijl je videokaart wellicht teraflops kan processen, die maakt het wel ingewikkelder - elke uitzondering weer rekening mee houden etc.

Gewoon heel dom langs elk object gaan!
Gebruikersavatar
Swets
Berichten: 2661
Lid geworden op: 09 feb 2007 21:49
Locatie: krimpen aan den IJssel
Contacteer:

Re: Rekenhulp gevraagd...

Bericht door Swets »

diepchess schreef:Wat de grafische weergave van een 3d beeld op een 2d scherm. In onze 3d engine hoe wij dat oplosten is vrij knullig eigenlijk (hoezo sorteren?).

Je gaat gewoon brute force langs elk object waar het staat en bepaalt dan wat je ervan ziet brute force. Da's heel dom O ( n ^ 2 ) algoritme.

Maar da's wat fiks wat joekels van 3d engines die in die grote spellen draaien ook doen :)

Gesorteerd dat doen is veel mooier maar ook ingewikkelder. Hangt ervan af hoe low level je zit. Lijkt dat je hier vrij high level zit.

Maak het jezelf niet te moeilijk met zo weinig doosjes!

Elke constraint die je oplegt (alleen gesorteerd dingen doen) aan grafische weergave, terwijl je videokaart wellicht teraflops kan processen, die maakt het wel ingewikkelder - elke uitzondering weer rekening mee houden etc.

Gewoon heel dom langs elk object gaan!
jaja... nou ja... nu weet ik nog nix? lol... :-)
http://www.arjan-swets.com (met cnc filmpjes)
EyEleSS
Berichten: 193
Lid geworden op: 06 feb 2010 16:33
Locatie: Ellewoutsdijk

Re: Rekenhulp gevraagd...

Bericht door EyEleSS »

Diepchess je gaat je eigen pet ver te boven.. je kan je eigen woorden niet eens uitleggen en je spreekt jezelf tegen..En wie is We in jou wereld?
Gebruikersavatar
Swets
Berichten: 2661
Lid geworden op: 09 feb 2007 21:49
Locatie: krimpen aan den IJssel
Contacteer:

Re: Rekenhulp gevraagd...

Bericht door Swets »

https://www.packland.nl/machines/flex-portal/

tis trouwens voor zo'n soort machine.....
nu gebruiken we een extern programma om palletpatronen te maken en te wijzigen.... en ik ben nu aan het kijken of ik wat kan schrijven dat het ook via het HMI scherm kan....
Laatst gewijzigd door Swets op 06 nov 2017 10:49, 1 keer totaal gewijzigd.
http://www.arjan-swets.com (met cnc filmpjes)
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Rekenhulp gevraagd...

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Voor zo'n patroon worden toch per pallet maar 1 soort doosjes gebruikt ? ( vaste lengte en breedte )
Je wilt dus eigenlijk alleen visueel weergeven hoe de indeling wordt ?
En die laag ligt altijd zo vol mogelijk ? of kan die ook maar voor een deel vol liggen.
Ik kom toch weer op als laatste alleen bovenkanten inkleuren, is alles weer gerepareerd.
( wat mankeerd er aan quick and dirty zei m'n eerste baas altijd :lol:, piece of cake was z'n volgende)
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11018
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Rekenhulp gevraagd...

Bericht door DaBit »

Ik kom toch echt uit op een wat structurelere oplossing met werken in 3D met alles in 3D coordinaten, en pas op het allerlaatst projecteren naar 2D. Zoals elk 3D engine doet zeg maar.
Vergt wat extra studie, maar rocketscience is het niet. Je hoeft ook niet te snappen hoe dat matrixspul werkt zolang je maar een 'MatMul4x4' functie van het web af kunt plukken en kunt implementeren.
Zoals je nu bezig bent gaat je hard in de staart bijten als je straks een simpele wijziging wil doorvoeren omdat het fundament niet klopt, en zo ga je je steeds verder in de nesten werken.

OpenGL kun je zeker niet gebruiken? Dat zou het wel makkelijk maken.

@diepchess: ik heb ooit een 3D engine geschreven op basis van octree, portals en een software scanlinerenderer voor de occusion mapping vanuit zowel de lichtbronnen (voor de schaduwen) als de camera (om octreenodes en portals die onzichtbaar zijn in z'n geheel te skippen). Groffe sortering van de triangles kwam vanuit de octree, de fijne sortering liet ik lekker de z-buffer oplossen. Maar vele miljoenen triangles per frame renderen met framerates van tientallen beelden per seconde is toch ietsjes ingewikkelder dan jij beschrijft..
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Rekenhulp gevraagd...

Bericht door hugo stoutjesdijk »

DaBit schreef:..3D engine ... octree, portals ... software scanlinerenderer ... occusion mapping ...de lichtbronnen (voor de schaduwen) als de camera (om octreenodes en portals ... skippen). Groffe sortering van de triangles .. de octree, de fijne sortering ...de z-buffer . ..miljoenen triangles per frame renderen met framerates .....
En dat allemaal met 1 vinger. :lol:

Maar misschien heb je voor het eerste deel van je verhaal wel gelijk. ;-)
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Leeuwinga
Berichten: 2977
Lid geworden op: 29 apr 2007 15:00
Locatie: Roden
Contacteer:

Re: Rekenhulp gevraagd...

Bericht door Leeuwinga »

occusion mapping
software scanlinerenderer
Nieuwe woorden voor 2015?
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13374
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Rekenhulp gevraagd...

Bericht door Arie Kabaalstra »

mogelijk .. maar.. als het gaat om een pasklare oplossing die werkt, en "eenvoudig" aan te passen is.. dan zet ik mijn geld op Dabit en niet op Diepchess...

Niet dat ik het allemaal snap.. dit is even een tandje hogere wiskunde dan ik kan bevatten met mijn gebrekkige kennis.. maar hij legt het in elk geval een stuk duidelijker en gestructureerder uit..
Plaats reactie