Schuur bouwen. Wat zijn de regels voor vergunnings vrij bouw

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Robin-e30
Berichten: 126
Lid geworden op: 09 dec 2012 18:17

Schuur bouwen. Wat zijn de regels voor vergunnings vrij bouw

Bericht door Robin-e30 »

Hallo,

In mijn tuin wil ik een schuur laten bouwen.
Dit zal in maart gaan gebeuren.

Maar hoe groot en hoog mag ik nu bouwen zonder vergunning.


De tuin is 18meter lang en 5 meter breed.

Ik wil graag een schuur van 8 lang en 5 breed en 3/3.40 hoog.
Plat of een kleine punt.

Mijn buurman links heeft een zelfde formaat schuur.
En heeft zijn muur op de erfgrens staan.

Buurman rechts heeft een half zo kleine schuur. En 30/40cm van de erf grens staan.

Beide buren maakt het niks uit wat ik er bouw.

Toevoeging:
Achter mijn huis staan garageboxen en dan 50meter veder woningen.

Ik kan niets vinden over de nieuwe regels van 1 november 2014
mjeuring
Berichten: 957
Lid geworden op: 03 feb 2014 14:49
Locatie: MM

Re: Schuur bouwen. Wat zijn de regels voor vergunnings vrij

Bericht door mjeuring »

Hmm, juiste forum? Zijn waarschijnlijk betere fora waar je deze vraag kunt stellen. Maar niet geschoten is altijd mis.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Schuur bouwen. Wat zijn de regels voor vergunnings vrij

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Is dat in Nederland of Belgie ( ondanks de brusselse club is toch niet alles gelijk volgens mij )
Ik zou even bij de gemeente informeren, die mensen worden toch door ons betaald.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Robin-e30
Berichten: 126
Lid geworden op: 09 dec 2012 18:17

Re: Schuur bouwen. Wat zijn de regels voor vergunnings vrij

Bericht door Robin-e30 »

Nederland, regio utrecht.

Uiteraard zijn er betere fora. Alleen ben ik al van zoveel lid... Haha.

Ik dacht misschien is er iemand die spreekt uit ervaring.

Die me het een en ander kan vertellen.

Zal de gemeente ook eens contacteren.
hrscharft
Berichten: 1114
Lid geworden op: 23 apr 2013 14:08
Contacteer:

Re: Schuur bouwen. Wat zijn de regels voor vergunnings vrij

Bericht door hrscharft »

Ik ben bang dat 3,40m te hoog is voor vergunningvrij.

Althans dat is hier in de gemeente wel zo. Nou is het volgens mij wel zo dat dit soort zaken per gemeente (lees de ambtenaar die er overgaat) nogal kunnen verschillen.
Ik heb alleen Koffie nodig op dagen die eindigen op een G.
Tiny
Berichten: 277
Lid geworden op: 01 feb 2010 21:11
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Schuur bouwen. Wat zijn de regels voor vergunnings vrij

Bericht door Tiny »

hrscharft schreef:Ik ben bang dat 3,40m te hoog is voor vergunningvrij.
In dat geval is het dak niet te hoog maar de vloer. Alles een halve meter laten zakken :P
skillalot
Donateur
Berichten: 3251
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Schuur bouwen. Wat zijn de regels voor vergunnings vrij

Bericht door skillalot »

https://www.omgevingsloket.nl/

Hier kun je een check doen, maar het is allemaal niet zo streng meer als vroeger, je mag best veel vergunningsvrij tegenwoordig. Dak mag tot 5 meter volgens mij.

Ik zou je overigens willen aanraden met sandwichpanelen te bouwen (staalplaat - 6cm isolatieschuim - staalplaat). Kost niet veel, bouwt lekker snel, licht materiaal, muren kun je alleen overeind zetten, en goed geisoleerd en brandveilig. Ik heb mijn schuur ook zo gebouwd.

In mijn album staan nog meer foto's
7577 7922
Gebruikersavatar
Rob65
Berichten: 628
Lid geworden op: 15 mei 2009 20:52
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Schuur bouwen. Wat zijn de regels voor vergunnings vrij

Bericht door Rob65 »

Gewoon even bij de gemeente navragen.
Er is een folder, even zoeken op Google dan heb je 'm echt zo gevonden, waar de wettelijke regels in staan. Maar een gemeente kan ruimere regels aanhouden doordat bepaalde zaken in het bestemmingsplan zijn vastgelegd.

Ik heb net een situatie bij mijn ouders afgehandeld, blijkbaar mag je daar verder uitbouwen dan de wettelijk toegestane 2.5 meter.

Maar het beste is om bij de gemeente te informeren en de zekerheid te hebben dat je het niet straks spontaan moet afbreken omdat het plots niet mag...
Oja, en een goede verstandhouding met de buren helpt ook. Daar even aangeven wat je wilt gaan doen zodat je straks geen ellende krijgt.
-- Kunnen wij het maken? Nou en of!
Alcoholfreak
Berichten: 20
Lid geworden op: 02 sep 2009 19:00
Contacteer:

Re: Schuur bouwen. Wat zijn de regels voor vergunnings vrij

Bericht door Alcoholfreak »

Heel simpel door slim gebruik te maken van de regels, het is toch een hobbyruimte?

Wat is een tuinhuisje precies?

Een tuinhuis is een vrij klein, simpel bouwwerk, bedoeld om in eigen tuin of volkstuintje te plaatsen. Vaak wordt het gebruikt voor opslag, fietsenhok of hobbyruimte. Of gewoon om je schoonmoeder met bezemsteel in op te bergen. Geregeld heeft het de vorm van een traditioneel huis met ramen en een puntdakje maar ook het blokhutje komt veel voor.

Hoe maak je een tuinhuisje?

Er zijn allerlei constructies mogelijk. Behalve bij zandgrond of een stenen ondergrond is een betonnen fundering gewenst. Meestal wordt gekozen voor een prefab huisje van hout of kunststof, een enkele keer wordt er in steen gebouwd. De daken bestaan vaak uit gegalvaniseerde golfplaten, houten planken met shingles of gewoon dakpannen.

Is een tuinhuisje vergunningsplichtig?


Meestal niet. En heb je geen bouwvergunning nodig dan hoef je de bouw van je tuinhuis ook niet aan te melden bij de gemeente. Er bestaat tegenwoordig geen meldingsplicht meer. Overigens betekent het niet nodig hebben van een bouwvergunning nog niet dat je je niet aan bepaalde regels moet houden. De regels voor veiligheid, gezondheid, bruikbaarheid en energiezuinigheid uit het Bouwbesluit en het burenrecht uit het Burgerlijk Wetboek gelden namelijk nog steeds. De regels van de gemeentelijke bouwverordening gelden echter niet en de gemeentelijke welstandseisen en het bestemmingsplan zijn maar ten dele van toepassing.

Succes
rkr
Donateur
Berichten: 745
Lid geworden op: 08 jul 2007 21:20
Locatie: wieringerwaard
Contacteer:

Re: Schuur bouwen. Wat zijn de regels voor vergunnings vrij

Bericht door rkr »

toen ik mijn schuur een paar jaar geleden bouwde was maximaal 3 M hoog vergunningsvrij, dat was in mijn geval simpel op te lossen door het straatwerk in de steeg wat op te hogen
ook mocht je niet tot aan de erfgrens bouwen, je moest er 1 meter uit blijven,tenzij het minder was dan 10 M2 dus 5 m2 per kant
geen idee wat de huidige eisen zijn

en hou je buren ook te vriend
de buren en ik hadden een 2 onder 1 kap schuur ( houten hokje van 2 x 4 meter ) nu ik mijn deel ging slopen werd de binnenmuur opeens een buitenmuur
de buurman wilde graag 40 cm ruimte zodat hij erbij kon voor schilderwerk, dit zou ten koste gaan van mijn schuur.
ik heb dat opgelost door zijn buitenmuur te voorzien van trespa platen, buurman blij, ik een grotere schuur, en op het hele project maakte die 2 plaatjes ook niet veel uit
floriske.nl
Berichten: 462
Lid geworden op: 01 jan 2008 14:38
Locatie: Oirschot
Contacteer:

Re: Schuur bouwen. Wat zijn de regels voor vergunnings vrij

Bericht door floriske.nl »

Dat zijn nog de oude regels, die zijn per 1 november 2014 weer versoepeld. Alleen is er nog niet echt documentatie over beschikbaar :cry:

http://www.watmagikbouwen.nl/informatie ... rijbouwen/

Met de gemeente/het bestemmingsplan heb je in principe niks te maken zolang je je aan de regels van het vergunningsvrij bouwen en het bouwbesluit houdt. De buren te vriend/op de hoogte houden is wel verstandig natuurlijk.

Gelukkig worden de regels steeds flexibeler. In de tijd dat wij bijvoorbeeld ons schuurtje bij bouwden (moest vergunningsvrij omdat binnen het bestemmingsplan geen mogelijkheden meer waren) mochten vergunningsvrije bouwwerken buiten de 2,5m zone aan de achterzijde of aan de zijkant van de bestaande bebouwing- en welke binnen 1 meter van de erfgrens vielen in totaal niet groter dan 10m2 zijn. Later is dit versoepeld naar "het deel dat binnen 1 meter van de erfgrens valt mag niet meer dan 10m2 beslaan" (helaas nadat wij al gebouwd hadden).
Gebruikersavatar
wetronic
Berichten: 353
Lid geworden op: 24 okt 2008 19:10
Locatie: mijdrecht
Contacteer:

Re: Schuur bouwen. Wat zijn de regels voor vergunnings vrij

Bericht door wetronic »

het bestemmingsplan is wel degelijk overrulend voor de regels van de overheid dus let daar mee op.

Afgelopen zomer een flinke schuur gebouwd in de tuin en het aan de stok gehad met de gemeente.
Uiteindelijk aan het langste eind getrokken.

En woon zelf in nieuwegein.

Ik zie 2 problemen zo snel in jouw plan.
Het te bebouwen percentage van het perceel.
De hoogte van de schuur.

maar begin eens met de vergunningcheck in te vullen en kijk of je daar doorheen komt daarna het bestemmingsplan naslaan en zien of er nog beperkingen zijn. Dan de gemeente aanschrijven (zwart op wit) en het hun laten bevestigen).

Daarnaast zorg dat het een net en degelijk gebouw is anders krijg je de welstands commissie nog op je dak.

Vaak is het beperkt tot 3 meter hoogte en 40m² of 40 / 50%. 1cm eroverheen en je mag het slopen! dus beter 7,5x5 bouwen dan gelijk de volle 8x5. want overhang telt ook mee in de oppervlakte. Zo ging ik bijna de mist in met mijn luifeltje.

Afbeelding
floriske.nl
Berichten: 462
Lid geworden op: 01 jan 2008 14:38
Locatie: Oirschot
Contacteer:

Re: Schuur bouwen. Wat zijn de regels voor vergunnings vrij

Bericht door floriske.nl »

Dat is dus niet helemaal waar!

Zolang jouw bouwwerk aan de eisen van het vergunningsvrij bouwen, artikel 2 uit bijlage 2 uit het BOR en het bouwbesluit voldoet is het bestemmingsplan niet van toepassing. Been there, done that.

Edit: Niet ons geval, maar vergelijkbaar:
Uitspraak: http://www.bhwadvocaten.nl/nieuws/nieuw ... ij-bouwen/
Bijlage 2 BOR: http://wetten.overheid.nl/BWBR0027464/B ... 30-11-2014
Plaats reactie