binnenmicrometer kleine diameters

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Robbie
Berichten: 197
Lid geworden op: 20 sep 2011 21:44
Locatie: Haarlem

Re: binnenmicrometer kleine diameters

Bericht door Robbie »

Hallo Deep Chess,

Langzaam wordt duidelijk waar het eigenlijk om gaat, het verhaal begint met gaatjes van 1,5 tot 3mm en het zelf frezen van een paar honderd plaatjes (ik zie het verband daartussen niet),
dan gaat het over het door een amateur geboorde gaten controleren. Later blijken ze conisch te zijn en ook kwa vorm te moeten kloppen.
Uiteindelijk hik je aan tegen hoge kosten voor meetapparatuur en je weet nog steeds niet of dat dan wel de juiste apparatuur is en of het afdoende is.
Is het product goed te controleren en gebruik ik de goede controlemethodes, klopt mijn meetgereedschap?, die vragen blijven open.
De conclusie is echter; je blijkt je leverancier niet te vertrouwen.
Als je net zo communiceert met je leverancier als je dat doet met je mede-forummers, weet ik wel waarom je niet de spullen krijgt die je verwacht.
Weet je zelf eigenlijk wel wat je verwacht, dat wordt pas duidelijk in een zwalkend verhaal. Ondertussen krijgt de NL industrie ervan langs en ook Jan van Ree krijgt indirect een GVD aan zijn broek.
Ik begrijp dat die aan Jan niet persoonlijk is, maar uit frustratie over je leverancier voortkomt, maar het leest niet prettig van- en naar een mede-forummer.
Ik ben ervan overtuigd, als je naar je leverancier stapt en hem uitlegt wat je verwacht en wat je dwars zit, zal hij (misschien met wat initiële tegenzin) meewerken,
als je nu zelf op je jan boeren fluitjes gaat meten en hem in gebreke stelt, dan komen jullie er niet uit en kan je op zoek naar een nieuwe leverancier, waarmee hetzelfde gebeurt.
Als je je huidige leverancier vraagt je te laten zien hoe ze het product controleren, en laat uitleggen waarom hij vindt dat het aan tekening voldoet, dan leg jij uit waarom dat toch net wat anders zit
en samen komen jullie tot een voor jou goed product en kunnen jullie er allebei van leren.

Succes,
Rob.
assink
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: binnenmicrometer kleine diameters

Bericht door assink »

Aan diepchess z'n reacties te zien en waar hij z'n spullen weg haalt zijn deze producten vast niet in Nederland gemaakt, want in china kan men het beter en voor veel minder volgens hem.
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: binnenmicrometer kleine diameters

Bericht door Ballegooijen »

Maar het is volgens mij wel iemand die OVERAL verstand van heeft :roll: :lol: :evil: :oops: :mrgreen:
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Leo.D
Berichten: 273
Lid geworden op: 21 jan 2011 12:52
Contacteer:

Re: binnenmicrometer kleine diameters

Bericht door Leo.D »

Zoals ik het begrijp gaat het o.a. om vorm en herhalingsnauwkeurigheid.
Heb je daarbij al eens gedacht aan nozzles van gasbranders, al dan niet van keramiek, of aan het boren van een groter gat en daar een buisje in solderen.
Buis met kleine diameter in diverse materialen en diameters te koop.
Bijv. http://www.minitubes.com/tubes-pour-imp ... b_search=1
of een gemodificeerde injectienaald.............
diepchess
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: binnenmicrometer kleine diameters

Bericht door diepchess »

Leo.D schreef: 11 mei 2018 19:03 Zoals ik het begrijp gaat het o.a. om vorm en herhalingsnauwkeurigheid.
Heb je daarbij al eens gedacht aan nozzles van gasbranders, al dan niet van keramiek, of aan het boren van een groter gat en daar een buisje in solderen.
Buis met kleine diameter in diverse materialen en diameters te koop.
Bijv. http://www.minitubes.com/tubes-pour-imp ... b_search=1
of een gemodificeerde injectienaald.............
Wat je dus ziet Leo, is dat er veel extrudertjes nu op de markt zijn die een PTFE buisje gebruiken als heatbreak en alleen de laatste paar millimeters is de nozzle die 't filament smelt op zeg 200C - 300C.

Juist die nozzletjes wil ik graag nameten.

Zelf doe ik 't overigens liever zonder PTFE buisjes als heatbreak (PTFE buis wordt wel gebruikt als filamentgeleiding, da's ander verhaal).

Meten is weten.

Microscoopje besteld ondertussen - weliswaar zal ik 't dan visueel moeten bekijken, maar misschien helpt 't wat :)
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13372
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: binnenmicrometer kleine diameters

Bericht door Arie Kabaalstra »

Ballegooijen schreef: 09 mei 2018 19:09 Maar het is volgens mij wel iemand die OVERAL verstand van heeft :roll: :lol: :evil: :oops: :mrgreen:
dat beweert ie ja.. Ik krijg het gevoel dat ie wel iets heel nauwkeurig wil meten, maar of dat belangrijk is?.. dat is de vraag.. Nozzles.. als dat voor een 3D printer is, dan is dat sowieso een tamelijk zinloze exercitie, maar zinloze exercities zijn zo'n beetje het levenswerk van Diepchess.. is het niet?.. heb je al eens echt wat gemaakt?.. al jaren kom je hier met de grootste plannen.. maar volgens mij pak je een schroevendraaier nog verkeerd om beet..
Het is fijn om over honderdsten hier te praten als ik simpelweg constateer dat commercieel uitgevoerd werk in Nederland, we niet eens in de buurt komen van dat soort toleranties, want alles gaat dan vlug vlug.
Dit is ook een opmerking waaruit blijkt dat ie echt niet weet waar ie het over heeft.. het stikt in Nederland van de bedrijven die lachen om tolerantievelden van 0.02 mm of meer.. dat meten zet niet eens meer na.. dat halen ze zo wel.. als het zuiverder moet, dan komt er een meetmiddel en een meetfrequentie aan te pas.

Ik heb bij een bedrijf gewerkt dat zelfs nauwkeurig passing werk deed in RVS plaat en diepgetrokken delen.. als je een multistage Verticale Centrifugaalpomp gaat bouwen, en de uitlijning van de verschillende stages is ook maar een klein beetje uit lijn, dan draait je pomp niet.. zo simpel ligt het.. en met keramische lagers komt dat wel kritisch.. zeker als er in één pomp een aantal lagers op 1 as zitten.. die assen moeten kaarsrecht zijn, en de pomp zelf ook..

Als ik dan kijk dat ik met een Emcootje 5 CNC in Titanium met het grootste gemak passingen draai.. dan zal ik voor een handvol nozzles mijn hand ook niet omdraaien..

Ik heb eens een handvol wijzernaafjes op laten meten met een optisch meetinstrument, dat was allemaal 0-0.02 mm, en die naafjes zijn gewoon met een Spiraalboortje geboord, naafjes met een wanddikte van 0.15 mm, , de buitendiameter is ook een passing, want de wijzer moet geperst worden op het naafje.. het klinken is alleen om te voorkomen dat je em bij het verwijderen van de wijzers van de naaf trekt..
de wijzers heb ik laten lasersnijden.. en die zijn gewoon volgens specificaties ±0.01 mm, als ik daar met een Emcootje al passende naafjes voor kan maken, dan kunnen bedrijven waar de boel vol staat met Benzinger draaibanken het zeker.. ( ik denk hier even aan mijnvakgenoot Wybe van der Gang, Horlogefabrikant te Dokkum).

en Van der Gang/ Exakt Fijnmechanica is echt niet het enige fijnmechanische bedrijf hier in Nederland kortom.. Ga es even heel snel je mond spoelen met een kommetje kokend lood ja?..

Iets zegt me dat zijn bierhaal robot zijn biertje nog steeds niet haalt voor em.. en dat ie zelf nog naar de koelkast moet lopen.
Plaats reactie