hulp bij schoolwerk

Bij vragen en moeilijkheden over het forum kunnen jullie die hier kwijt.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
paul0908
Berichten: 1
Lid geworden op: 27 mei 2013 18:58

hulp bij schoolwerk

Bericht door paul0908 »

Beste,

Voor mijn avondschool moet ik een totaalbewerkingscenter bespreken. Ik heb me al suf gegoogled, maar ik vind bijna niks van wat ik nodig heb. Van de leerkracht kregen we de link http://www.techspex.com/techspex/millin ... ufacturers en http://www.techspex.com/techspex/turnin ... ufacturers , maar ook daar vind ik enkel basisinfo, en niet de info die ik nodig heb.
Ik moet de totale opbouw, werking en assenconfiguratie bespreken, welk meetsysteem er wordt gebruikt, welke aandrijvingen en waarom, en welke sturing.

Is er iemand die mij meer info kan bezorgen of een machine kort kan bespreken om mij op weg te helpen?

Alvast bedankt!
Damocles
Berichten: 1545
Lid geworden op: 27 aug 2007 14:12
Locatie: Brussel
Contacteer:

Re: hulp bij schoolwerk

Bericht door Damocles »

Vervang "%20" in je links door "_" (zonder aanhalingstekens), en je hebt genoeg leesvoer.
Dit had je zelf kunnen vinden door het menu links op de pagina waar je naar refereert, te gebruiken.

Ik weet niet wat jij bedoelt met basisinfo, maar
de totale opbouw, werking en assenconfiguratie bespreken, welk meetsysteem er wordt gebruikt, welke aandrijvingen en waarom, en welke sturing
zijn volgens mij toch echt wel de basis kenmerken van een dergelijke machine.

Ps: kijk ook eens op Youtube. Mazak bijvoorbeeld heeft redelijk wat filmpjes van hun machines. Altijd leuker om te bekijken dan gewoon een lijst specificaties.
Wanneer iets perfect dezelfde maat heeft, dan gebruik je geen nauwkeurig genoeg meettoestel.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13370
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: hulp bij schoolwerk

Bericht door Arie Kabaalstra »

Op zich is dat een leuke.. ook om de verschillen in constructie tussen de verschillende fabrikanten te vergelijken..
waarom heeft de ene machine een direct meetsysteem, waarom een andere weer incrementele encoders.. en sommige machines zelfs een absoluut meetsysteem?..

heeft een machine centrale smering, of juist vetnippels.. heeft ie een totale omkasting, of is ie "open".. welke geleidingen gebruiken ze.. heb je een 5-asser met een zwenkkop, of met een cradle.. of beide..

Daar kan ik wel een lesuurtje over vertellen.. :lol:
Plaats reactie