Reparatie aan chinese cnc gevraagd

Bij vragen en moeilijkheden over het forum kunnen jullie die hier kwijt.

Moderator: Moderators

Pvanmaren
Berichten: 13
Lid geworden op: 07 feb 2014 23:33

Reparatie aan chinese cnc gevraagd

Bericht door Pvanmaren »

Hoi,


Ik ben al een tijdje op naar iemand die mijn chinese cnc machine met DSP controller kan repareren. Tijdens het frezen verschuift het nul punt en het lijkt erop dat de stappen motor de stappen niet goed door krijgt. Om dit uit te zoeken en te vinden waar het probleem zich bevind is nogal lastig begrijp ik van diverse mensen. Echter heeft men ook al aangedragen het een en ander om te bouwen naar Mach 3 wat voor mij nog redelijk onbekend is.

Iemand referenties of ervaringen?

Ik hoor het graag.

Gr Pascal
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Reparatie aan chinese cnc gevraagd

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Zomaar even een paar vragen zodat het misschien voor iemand aantrekkelijk wordt om te reageren.
Heeft die machine naar behoren gewerkt, of heb je altijd al problemen?
Zou er een as koppeling kunnen slippen?
Zou de boel zwaar zijn gaan draaien door vervuiling?

En tot slot waar woon je ? (of regio, voor het geval iemand er wel naar wil kijken)

Ombouwen zonder de oorzaak te kennen is een beetje.....sneu?
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Reparatie aan chinese cnc gevraagd

Bericht door benkr »

Sluit me helemaal bij Hugo aan.
Een paar foto's doen ook wonderen.
Wil best helpen maar heb geen idee waar en waarmee.
Pvanmaren
Berichten: 13
Lid geworden op: 07 feb 2014 23:33

Re: Reparatie aan chinese cnc gevraagd

Bericht door Pvanmaren »

Hoi Hugo,


dank je voor je bericht de machine heeft het gewoon goed gedaan en gebruik hem enkel voor de hobby. als tie in totaal 200 uur gedraaid heeft dan is het veel. Alles liep gewoon soepel en verder geen rare afwijkingen dan het verschuiven van het patroon (nulpunt) tijdens gebruik. Wat plotseling ineens daar was? Waarom weet ik niet?

Als ik bijvoorbeeld een cirkel frees en dan doe ik direct dezelfde cirkel nog eens dan freest tie opnieuw een gedeelte weg waar die eigenlijk niets mag raken. Dit gebeurt dan in een richting die van de x. Wanneer ik dus honderd cirkeltjes op een plaat zou zetten dan zie je dat de cirkels in x as verschuiven en niet meer in een lijn liggen met het eerste cirkeltje op de plaat.

Ik heb wat filmpjes gemaakt wellicht dat dat het probleem verduidelijkt.

https://www.wetransfer.com/downloads/90 ... 801/cc8d7b

Ik zit zelf in Waalwijk

Bedankt alsvast.
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Reparatie aan chinese cnc gevraagd

Bericht door benkr »

Waalwijk is vlakbij, ik woon in Tilburg.
Nee, ombouwen is wel het laatste wat je moet gaan doen, of je moet er een goede reden voor hebben.
Lijkt me het meest waarschijnlijk dat er ergens een koppeling niet 100% vast zit.
Probeer eens om op alle koppelingen van de X-as, want daar gaat het om, een fijn streepje te zetten.
Laat het spul een tijdje flink bewegen en controleer dan of alle streepje nog matchen, waarschijnlijk ga je er eentje vinden die toch een beetje verschuift --> dat is dan dus de oorzaak.
Kan ook zijn dat er iets te zwaar loopt waardoor je stappenverlies krijgt --> controleer het geheel op zware punten in het volledige bewegingstraject, alles moet gewoon soepel lopen.
Kan ook nog een los of gebroken draadje zijn, bijvoorbeeld ergens in een kabelketting of bundel die meebeweegt. Kan zo maar zijn dat er ergens een schroefje van een elektrische verbinding een beetje los zit of een draadje wat eigenlijk gebroken is maar nog net tegen elkaar komt en bij bewegingen steeds onderbreekt wat problemen geeft.
Dit soort problemen vind je mogelijk het makkelijkst door de X- en Y-as te verwisselen, je sluit op die manier stukken van het gehele systeem automatisch uit.
Lijkt me dat je best een aantal dingen zelf uit kunt proberen, maar wanneer je er niet uitkomt wil ik je best proberen te helpen. Ik ben een absolute leek op Mach3 gebied maar daar lijkt me het probleem niet te zitten.

Ik lees nu al een hele tijd mee met het oplossen van dit soort problemen, meestal komt het toch uit op een niet 100% vast zittende koppeling, ook al is de gebruiker in eerste instantie 100% zeker dat het daar niet aan kan liggen.

Houd ons op de hoogte, wij proberen je wel de goede richting in te sturen maar laat je niet gek maken. Je gaat nu van alle kanten adviezen krijgen die allemaal goed bedoeld zijn maar die je ook telkens een andere kant op kunnen sturen, laat je niet gek maken.
basje34
Donateur
Berichten: 160
Lid geworden op: 31 jul 2010 09:22
Locatie: Limboland
Contacteer:

Re: Reparatie aan chinese cnc gevraagd

Bericht door basje34 »

Hmm,

Als het soepel loopt, etc...
Dan zou ik eerst even proberen te achterhalen of je geen mechanische omkeerspeling op je X spindel hebt opgelopen.
Dat ergens een contramoer etc.. los is, of bus is uitgesleten. (ik ken de machine niet).
Maar van chinese makelij heb ik geen hoge hoed meer op....
Een paar hondersten kan voldoende zijn.

Heb je een meetklokje ?
Om even te controleren of de klok hetzelfde aangeeft als je de machine bv. 100 mm laat lopen.
En natuurlijk weer terug.
keesfrees
Berichten: 3110
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: Reparatie aan chinese cnc gevraagd

Bericht door keesfrees »

ha Pascal,
ik vroeg me al eens af hoe het je verder vergaan was, ik was begin dit jaar bij je
toen hebben we snel wat getest in de korte tijd die we hadden, we hebben toen ook het eea omgestoken, X <-> Y
ik meen dat de conclusie was dat het aan de besturing zou moeten liggen (?)
dat was overigens wat ik onlangs nog aanhaalde :
keesfrees schreef:een tijdje terug bij iemand geweest met een chinese CNC waar de USB-stick in de pendant gaat
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=19&t=11844

neem 'm mee naar de cnc dag op 7-nov. :-)
is voor jou niet zo ver
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Reparatie aan chinese cnc gevraagd

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Zo jammer dat je altijd maar het halve verhaal te horen krijgt, maakt het bedenken waar het probleem zit wel een stuk complexer. :cry:
X met Y verwisseld, maar op welk punt, voor of na de drive.

Zo te zien aan het filmpje is het niet heel lastig om te testen met mach3 of linuxcnc en een simpel BOBje.
Een goede foto van de controller, waarop alle aansluitingen te zien zijn met hoop ik ook de beschrijving maakt het nog simpeler.
Een datasheet van die controller zou nog mooier zijn natuurlijk.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Pvanmaren
Berichten: 13
Lid geworden op: 07 feb 2014 23:33

Re: Reparatie aan chinese cnc gevraagd

Bericht door Pvanmaren »

Hoi Kees,

zit nog steeds met het probleem inderdaad ik heb er echt te weinig kaas van gegeten om er zelf aan te knutselen en hij staat voor mij nu al te lang stil. Meerdere mensen zeggen dat het aan de aarde moet liggen maar ik kan dit niet zo terug vinden.

Ik zal kijken of dat ik de 7de kan wellicht wel interessant op dit moment.

Hugo --> ik heb er geen probleem mee hier een ander toe te lichten maar ben eigenlijk gewoon op zoek naar iemand die bij mij de boel kan repareren zoals gevraagd. Jullie adviezen zijn meer dan welkom maar zoek het niet om er zelf flink aan te gaan sleutelen daar mij ook de kennis ontbreekt op dit vlak.

Dus wanneer je iemand kent die aan chinese machines sleutelt en ervaring op dit gebied heeft mogen ze zeker contact met mij opnemen.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Reparatie aan chinese cnc gevraagd

Bericht door hugo stoutjesdijk »

M'n opmerking was eerlijk gezegd ook een beetje algemeen bedoelt.
Er worden nu eenmaal vaak problemen voorgelegd waarbij achteraf blijkt dat we maar de helft weten, net of je naar een engelse detective zit te kijken. :lol:
Ik begrijp dat het voor mensen die er helemaal geen gat in zien het ook moeilijk is om een chronologische en komplete probleemomschrijving te geven.
Ik neem je daarvoor ook niets kwalijk, maar wilde het toch eens onder de aandacht brengen, ook voor latere probleem gevallen bij andere lezers.
Ik verwacht dat er bij jouw in de buurt vast wel iemand is die je met het probleem kan bijstaan. Mooiste is natuurlijk als je kans ziet om op 7 aug. te komen, dan is de drempel ook wat lager denk ik.
( ik voel een workshop storingzoeken aankomen ;-) )
Linksom of rechtsom zal het wel opgelost worden.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
skillalot
Donateur
Berichten: 3251
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Reparatie aan chinese cnc gevraagd

Bericht door skillalot »

7 november ;-)
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Reparatie aan chinese cnc gevraagd

Bericht door audiomanics »

Een workshop storing zoeken.. ik zal natuurlijk nog een voordracht kunnen doen in structuur bij storing zoeken.. maar dat kan ook aan een tafeltje..

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
hainjedaf
Donateur
Berichten: 2424
Lid geworden op: 01 aug 2011 10:01
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Reparatie aan chinese cnc gevraagd

Bericht door hainjedaf »

Kees,

geef je dan meteen de cursus 'repareren met ducttape' erbij? :lol:
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam

Prusa Mini met OctoPrint
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Reparatie aan chinese cnc gevraagd

Bericht door audiomanics »

onder 't mom van: "if it can't be repaired with ducttape, it can not be repaired.."
Nee, iedere storing is anders maar door dingen uit te sluiten en op uiterlijke kenmerken te letten en die juist te interpreteren kun je het zoekgebied drastisch verkleinen.. Die kijk op storingen kan ik nog wel vertellen, dat wil niet zeggen dat alle storingen simpel zijn, vooral de " zachte fouten"..
Kennis van de apparatuur in kwestie is wel belangrijk.. Maar de meesten hier hebben die toch zelf gemaakt/in elkaar gezet..
Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Plaats reactie