Inductie aansluiten

Bij vragen en moeilijkheden over het forum kunnen jullie die hier kwijt.

Moderator: Moderators

Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Inductie aansluiten

Bericht door Kjelt »

2,5mm2 pakken dan.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Inductie aansluiten

Bericht door DaBit »

willy wonka schreef: 04 nov 2019 09:20 Ik krijg geen dikke kabel voor 20A uberhaupt op de voeding aangesloten. Laat staat op de aansluiting op de printplaat van het inductieding.
Op youtube gebruiken ze ook redelijk dunne draden. Is de dikte ook niet afhankelijk van het voltage? Of alleen van het aantal ampere wat erdoor gaat?
Dan gebruik je 2,5mm^2. Dat past in ieder geval prima, want dat gebruikte ik ook.

3) eigenlijk is de spiraal te lang. Deze wil ik met de helft inkorten zodat er minder windingen zijn.
Die dingen hebben elektrisch gezien 2 dingen nodig om te werken:
- Het starten van de oscillatie is gebaseerd op het feit dat vanwege tolerantie 1 transistor sneller is als de andere. Als de voedingsspanning te traag opkomt gaan ze allebei open, heb je een kortsluiting, en zegt de boel plof. Dus eerst de voeding aan, en de gelijkspanning schakelen. Doe je het met stekkertje in het stopcontact, stekkertje uit het stopcontact dan gaat het vroeg of laat mis. Hoe ik dat weet? Tsja...

- De hele resonantie is gebaseerd op de zelfinductie van de koperen spoel en de bonk condensatoren (zwarte/blauwe blokken) op de print. Verder moet de weerstand van de spoel bijzonder laag zijn, want de stromen die er doorheen lopen zijn gigantisch, honderden amperes. Als je significant gaat morrelen aan een van de twee delen dan resoneert het niet lekker, en vervolgens ontploffen wederom je transistoren weer. Ik heb destijds die spoel vervangen door eentje van dunne koperbuis waar ik water doorheen pompte om te voorkomen dat die spoel binnen 3 seconden een druppel vloeibaar koper werd. Maar wel met genoeg windingen.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
willy wonka
Berichten: 1071
Lid geworden op: 03 jan 2013 18:20

Re: Inductie aansluiten

Bericht door willy wonka »

Kortom...niet mee klootvioolen als je niet weet wat je doet (zoals ik).


Ik kwam deze ook nog tegen.
https://nl.aliexpress.com/item/4000266613030.html
Plaats reactie