hoe wordt dit gemaakt

Op verzoek kan iedereen die iets wil laten zien dat te maken heeft met alles wat met cnc-techniek te maken heeft .
Maar!!!: foto's mogen maximaal 640 x 480 zijn. Zo komen de foto`s er goed op en raakt de surfer niet gauw vol.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
MeMoRy
Has thanked: 4 times
Been thanked: 5 times

hoe wordt dit gemaakt

Bericht door MeMoRy »

Ik zag op vakantie deze plaatjes. In het hout lijkt alleen het lichte hout verwijdert te zijn, waardoor je het hele profiel van het donkere hout (jaarringen) blijft houden. Dat geeft het de juiste belichting een interessant schaduweffect.
Ik zat een tijdje te denken hoe ze dit doen. Frezen niet, laseren waarschijnlijk ook niet. Misschien chemisch etsen? Maar hoe krijg je dan zulke strakke lijnen?
Weet iemand dit?
Afbeelding
Mcgyver
Has thanked: 23 times
Been thanked: 10 times

Re: hoe wordt dit gemaakt

Bericht door Mcgyver »

Dit is niet heel moeilijk, dit is laser gegraveerd op een CO2 laser. Het lichte hout is zachter en brand wat sneller weg. De nerven branden wat minder makkelijk vandaar het effect.

Vaak is dit niet meer dan eerst een plaatje maken in een grafisch programma. Deze plaatjes importeren in de laser software en dan de laser software het plaatje laten "rasteren' ;-)

Op de cnczone dagen (vooral toen het op de school gehouden werd waar mosoft werkte) stond een wegwijs bord. Die heb ik ooit gemaakt op dezelfde wijze ;-)
Zoals het freesje thuis freest, freest het nergens...
MeMoRy

Bericht door MeMoRy »

Ok! Dat had ik nog nooit gezien. En het laat ook geen brandvlekken achter op de nerven?
Interessant? kan het op elke co2 laser? En diode?

Ik heb geprobeerd op YouTube filmpjes te vinden, maar dat is me nog niet gelukt. Iemand zoektips?
Danny
Has thanked: 1 time

Bericht door Danny »

Wellicht wordt het hout na het laseren nog geschuurd om de nerven terug blank te krijgen.
Mcgyver

Bericht door Mcgyver »

Het kleurt wel maar alleen minder. Moet ook wel zeggen dat het een flinke tijd geleden is dat ik vurenhout gegraveerd heb. :mrgreen: .

Op de meeste CO2 lasers zal het best kunnen. Het lugt er een beetje aan of de software ook kan graveren

Met een diode laser heb ik geen ervarjng. Maar wat ik wel eens gezien heb is dat je best wel ergens wat in kan branden.

En op youtube is zat te vinden hoor :mrgreen:

https://m.youtube.com/results?sp ... r+etching
MeMoRy

Bericht door MeMoRy »

Dank je voor de link, maar zoeken op "laser etching" had in natuurlijk zelf allang gedaan. Dat zijn er talloze, maar niet wat ik vraag

Ik zoek naar (instructie) video's over hoe specifiek dit effect wordt bereikt. En dan is het een bomen-bos situatie.
Mcgyver

Bericht door Mcgyver »

Er zullen geen instructie video's voor zijn omdat het eigenlijk een (negatief) effect is van lasergraveren in vurenhout.

Als je hetzelfde probeert te doen in berken multiplex dan ziet het er al heel anders uit.

Ik denk dat je meer informatie haalt uit tutorials van verschillende laser fabrikanten, vaak vind je filmpjes over specifieke besturingen en hoe je bepaalde effecten krijgt.

Plaats reactie