Zelfbouw CNC protaalfrees

Op verzoek kan iedereen die iets wil laten zien dat te maken heeft met alles wat met cnc-techniek te maken heeft .
Maar!!!: foto's mogen maximaal 640 x 480 zijn. Zo komen de foto`s er goed op en raakt de surfer niet gauw vol.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Goudgele
Berichten: 514
Lid geworden op: 21 jul 2020 12:56

Zelfbouw CNC protaalfrees

Bericht door Goudgele »

Dag allemaal,

Ik heb recentelijk een nieuwe portaalfrees gebouwd met een werkbereik van 1300x1300mm. Het leek me leuk om hier eens wat foto's van te plaatsen. Ik hoor graag wat jullie er van vinden. Ik ben er in ieder geval erg tevreden mee. Hij is bedoeld voor decoratieve dingen uit hout en wat licht aluminium freeswerk. Daar is hij zeer geschikt voor gebleken.

Om te beginnen natuurlijk het modelleren, gedaan in solidworks. Hier zijn in de praktijk nog wat wijzigingen aangebrachtm maar de hoofdlijn is hetzelfde:

22987

Vervolgens het bouwen de tafel:

22997

Het bouwen van de Y-as:

22996
22995
22994

Vervolgens het portaal met de x-as en de z-as:

22993
22992
22991
22989

En dan het eindresultaat!
22988

Nog wat specs:
1.5kW luchtgekoelde spindel

20mm dik, 10mm spoed ballscrews (X en Y)
16mm dik, 5mm spoed ballscrews (Z)

15mm vierkante geleiders (X en Z)
20mm ondersteunde ronde geleiders (Y)

Frame van 3030 en 3060 aluminium profielen
Portaal van 2x 8080 aluminium profielen om 80160 te maken
Aluminium platen van 6 tot 15mm dik

4x open loop Nema 23 3Nm motoren

Besturing:
Arduino Uno, GRBL
4x TB6600 stepper drivers
1.5kW VFD

Bouwkosten: 2400 euro en een hoop tijd :-)

Hoop dat jullie dit interessant vonden. Reageer gerust met commentaar en/of vragen!

Groeten,
Niels
Gebruikersavatar
elvis3
Donateur
Berichten: 284
Lid geworden op: 08 dec 2017 13:54
Locatie: Tilburg

Re: Zelfbouw CNC protaalfrees

Bericht door elvis3 »

Ziet er gewoon goed uit, en als hij voor je doet wat je ervan verlangt dan heb je een goede machine gebouwd.
Veel plezier ervan .

gr Kees
Later kom je erachter, wat je vroeger had moeten doen.
Oud worden is niet alleen een kwestie van wachten, dat moet je ook leren.
Grafjan
Berichten: 731
Lid geworden op: 16 aug 2018 23:01
Locatie: Tilburg

Re: Zelfbouw CNC protaalfrees

Bericht door Grafjan »

Om toch maar wat erop aan te merken, ik denk dat je wat weinig ruimte hebt in de Z richting. Een klemmetje plaatsen word al vrij moeilijk. Verder ben ik het helemaal met Elvis eens. Mooie machine, en als hij doet wat jij voor ogen hebt dan is het natuurlijk altijd goed.
Spanen maak je, het werkstuk hou je over!Dus wat ik maak kan rechtstreeks de schrootbak in.
Goudgele
Berichten: 514
Lid geworden op: 21 jul 2020 12:56

Re: Zelfbouw CNC protaalfrees

Bericht door Goudgele »

Grafjan schreef: 12 mar 2021 15:22 Om toch maar wat erop aan te merken, ik denk dat je wat weinig ruimte hebt in de Z richting. Een klemmetje plaatsen word al vrij moeilijk. Verder ben ik het helemaal met Elvis eens. Mooie machine, en als hij doet wat jij voor ogen hebt dan is het natuurlijk altijd goed.
Dat is inderdaad iets wat ik nog aan zou willen passen. De huidige werkhoogte is ongeveer 7cm. Deze machine is inmiddels verkocht, maar ik ga dezelfde nog een keer voor mezelf bouwen (maar dan de helft kleiner) en met een tsleuf bed voor een klem om aluminium beter te kunnen inspannen. Ideeen om die z-as te verhogen zijn welkom! I
k kan natuurlijk die dikke aluminium platen van de y-as verhogen en het bijbehorend stukje 8080 profiel ook, maar misschien zijn er betere manieren die ik niet zie.
ruudderooy
Donateur
Berichten: 470
Lid geworden op: 14 jul 2015 21:23
Locatie: Beuningen

Re: Zelfbouw CNC protaalfrees

Bericht door ruudderooy »

als je echt aluminium goed wil verspannen dan zou ik zeker naar ander geleidingen kijken,
dan zou ik of de opensource na bouwen en dan eventueel de brug hoger maken let wel op dat dan het moment op de brug een stuk groter word door de langere arm.

Ik heb zelf een hoogte onder de brug van 220mm en maak gebruik van 160X80 profiel (de zware uitvoering) , maar ben eigenlijk nog niet tevreden.
als hij volledig naar beneden staat de z as en druk er met 40KG tegen aan dan zit er ongeveer 100um flex in en heb dat terug gemeten en ook na gerekend en dit komt voor 90% uit torsie van de brug deze heeft een overspanning van ongeveer 820mm.

als ik bij de zelfde kracht op bij de lagers van de brug meet (in mijn geval de Y) verplaats hij daar minder dan 5um.
ik gebruik overal 25mm lineaire geleidingen en 2005 hwin kogelomloop spindels.

met een 6mm freesje heb ik er geen last van maar met 8mm hoor je dat hij niet meer stabiel is.

ik zeg dit niet dat jij dit ook moet doen maar meer wat je kan verwachten en waar je rekening mee moet houden.

Gr Ruud
Goudgele
Berichten: 514
Lid geworden op: 21 jul 2020 12:56

Re: Zelfbouw CNC protaalfrees

Bericht door Goudgele »

Ik begrijp dat die geleidingen op de Y as niet optimaal zijn als een hoge nauwkeurigheid gewenst is, maar het scheelt natuurlijk flink in de kosten. Zoals gezegd zal ik vooral decoratieve dingen maken, waarbij echt geen super nauwkeurigheid noodzakelijk is.
Bedankt voor je info, hierdoor krijg ik wel beter inzicht wat voor waardes te verwachten zijn!
ruudderooy
Donateur
Berichten: 470
Lid geworden op: 14 jul 2015 21:23
Locatie: Beuningen

Re: Zelfbouw CNC protaalfrees

Bericht door ruudderooy »

de z hoogte staat er nog verkeerd in is 320mm bij mij.

maar als je chinese geleidingen pakt zijn niet zo heel duur en zijn echt vele malen stijver dan die ronde.
tool live is een stuk beter als alles minder trilt, maar ik snap dat je altijd de kosten moet afwegen.

maar bv van van 25mm rails en schoentjes van een chinees merk zijn de kogel omloop schoentjes (image)
en als je dan 20mm of 15mm neemt is dit nog goed koper en deze zijn echt beter dan die ronde geleidingen.
deze zaten op mijn eerste machine en die heeft een vriend van mij over genomen en ze doen het nog steeds prima.

de ball screw was wat duurder maar is een geslepen variant C5 die zat op de z-as.

23006
23007

Gr Ruud
Goudgele
Berichten: 514
Lid geworden op: 21 jul 2020 12:56

Re: Zelfbouw CNC protaalfrees

Bericht door Goudgele »

ruudderooy schreef: 12 mar 2021 22:47 de z hoogte staat er nog verkeerd in is 320mm bij mij.

maar als je chinese geleidingen pakt zijn niet zo heel duur en zijn echt vele malen stijver dan die ronde.
tool live is een stuk beter als alles minder trilt, maar ik snap dat je altijd de kosten moet afwegen.

maar bv van van 25mm rails en schoentjes van een chinees merk zijn de kogel omloop schoentjes (image)
en als je dan 20mm of 15mm neemt is dit nog goed koper en deze zijn echt beter dan die ronde geleidingen.
deze zaten op mijn eerste machine en die heeft een vriend van mij over genomen en ze doen het nog steeds prima.

de ball screw was wat duurder maar is een geslepen variant C5 die zat op de z-as.


Gr Ruud
Hoi,
Bedankt voor die info. Ik zal ze eens mailen om te zien wat het daar zou kosten. Ik moet alle spindels en de y-as geleiding nog kopen. De geleiders van de X-as en de Z-as heb ik inmiddels bij Markus besteld
ruudderooy
Donateur
Berichten: 470
Lid geworden op: 14 jul 2015 21:23
Locatie: Beuningen

Re: Zelfbouw CNC protaalfrees

Bericht door ruudderooy »

Hoi Ik denk dat de kwaliteit van de onderdelen van Markus beter zullen zijn.
maar deze zijn wel een stuk beter dan de ronde geleidingen.

Gr Ruud
Gebruikersavatar
Bjornski1976
Berichten: 1127
Lid geworden op: 01 feb 2013 14:10
Locatie: Gorinchem

Re: Zelfbouw CNC protaalfrees

Bericht door Bjornski1976 »

Voor een Pro taalfrees is dit een mooie machine.

De motor mounts zitten maar met een klein boutkopje vast. Ik zou hier een brede ring onder plaatsen om te voorkomen dat de motor de mount over de bout wordt getrokken.

Veel frees plezier gewenst en post zo nu en dan eens een plaatje, zijn we dol op 😆
Kennis en wijsheid zijn relatief, gevormd door perceptie & invloed van anderen, Ik wens je veel wijsheid toe bij het toepassen van je kennis.
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Zelfbouw CNC protaalfrees

Bericht door benkr »

Bjornski1976 schreef: 16 mar 2021 12:25 Voor een Pro taalfrees is dit een mooie machine.

De motor mounts zitten maar met een klein boutkopje vast. Ik zou hier een brede ring onder plaatsen om te voorkomen dat de motor de mount over de bout wordt getrokken.

Veel frees plezier gewenst en post zo nu en dan eens een plaatje, zijn we dol op 😆
Waar blijven die van jou dan?
Is al weer maaaaanden geleden.
Gebruikersavatar
Bjornski1976
Berichten: 1127
Lid geworden op: 01 feb 2013 14:10
Locatie: Gorinchem

Re: Zelfbouw CNC protaalfrees

Bericht door Bjornski1976 »

Waar blijven die van jou dan?
Is al weer maaaaanden geleden.
Ik weet het Ben. Heb een hele mooie dochter van 8 maanden wat veel aandacht eist. Maar ook heb ik een schuurverbouwing binnen klaar en is nu de buitenkant aan de beurt om vervolgens de nieuwe aanbouw er tegenaan te schroeven. Druk met alles behalve cnc.
Kennis en wijsheid zijn relatief, gevormd door perceptie & invloed van anderen, Ik wens je veel wijsheid toe bij het toepassen van je kennis.
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Zelfbouw CNC protaalfrees

Bericht door benkr »

Bjornski1976 schreef: 16 mar 2021 18:39
Waar blijven die van jou dan?
Is al weer maaaaanden geleden.
Ik weet het Ben. Heb een hele mooie dochter van 8 maanden wat veel aandacht eist. Maar ook heb ik een schuurverbouwing binnen klaar en is nu de buitenkant aan de beurt om vervolgens de nieuwe aanbouw er tegenaan te schroeven. Druk met alles behalve cnc.
Okee, je verdere leven is ook heeeeel belangrijk, maar we zijn natuurlijk wel heel benieuwd.
Plaats reactie