Nieuwe "grote" CNC in aanbouw(foto's)

Op verzoek kan iedereen die iets wil laten zien dat te maken heeft met alles wat met cnc-techniek te maken heeft .
Maar!!!: foto's mogen maximaal 640 x 480 zijn. Zo komen de foto`s er goed op en raakt de surfer niet gauw vol.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Nieuwe "grote" CNC in aanbouw(foto's)

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Altijd indrukwekkend die kleurtjes. :lol:
In jouw geval ben ik eigenlijk meer benieuwd naar waar de vervorming zit, dat het uiteinde van een arm meer verplaatst dan het begin kan ik zonder plaatje ook wel bedenken.
Het is wel duidelijk dat je probleem eerder in de Y? arm zit dan in de Z-as.

En het blijft natuurlijk altijd de zwakste schakel waar het om draait.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11018
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Nieuwe "grote" CNC in aanbouw(foto's)

Bericht door DaBit »

Bijna 0,02mm met slechts 10N aan kracht? Dat is niet best... Het probleem is dat een frees ook zoiets per tand snijd als-ie bezig is, en met zoveel flexibiliteit kun je er niet op vertrouwen dat het arme freesje telkens hetzelfde voor zijn kiezen krijgt.

Je ziet dat de boel aardig tordeert. Daar kun je door er met een paar plaatjes metaal een doos van te maken veel aan doen. Hoeft niet eens dik spul te zijn; 3mm alu zal al een wereld van verschil zijn.

Verder is je simulatieresultaat nog steeds gunstiger dan de werkelijkheid, want je hebt de vrijheid genomen om de hele X-plaat fixed te maken. Dat is niet realistisch; op de aanhechting van de balken aan de plaat ga je in werkelijkheid ook nogal wat torsie en stress zien. Zo word je simulatie een vals gevoel van veiligheid.
Ook interessant: de modal frequency analyse. Dit geheel gaat met een beetje pech even hard zwabberen als de slinger van een koekoeksklok.

Misschien moet je even goed spieken hoe die enkel opgehangen armen van houtfreesmachines in elkaar zitten. Beter goed gejat dan slecht verzonnen.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
pa3gmi
Berichten: 250
Lid geworden op: 10 jun 2013 08:34
Locatie: Dinteloord
Contacteer:

Re: Nieuwe "grote" CNC in aanbouw(foto's)

Bericht door pa3gmi »

Het is niet om even mijn gelijk te halen, maar dit is waar ik in een eerdere reactie al bang voor was. Van die simulaties heb ik geen kaas gegeten maar mijn ervaring en gevoel deed dit al vermoeden.
Hoe dik is die X plaat waar de Y as op gemonteerd zit? zo te zien een aardig oppervlak, die mag best 20mm dik zijn om buiging te voorkomen.
Gebruikersavatar
frank
Donateur
Berichten: 284
Lid geworden op: 01 jun 2007 19:10
Locatie: Diessen
Contacteer:

Re: Nieuwe "grote" CNC in aanbouw(foto's)

Bericht door frank »

Ik heb even naar de plaatjes gekeken maar ik zie op de uiteinden van de Alu profielen geen randvoorwaarden staan. Als dat zo is dan simuleer je niet de reële situatie. In dit geval is je FEM analyse slapper dan de realiteit.
Je ziet met deze analyse al wel hoe gevoelig je ontwerp is voor deze belasting. Meer ondersteuning vanuit de muur is zeker welkom.
Do or do not. There is no trying. "Yoda"
Plaats reactie