driehoek ster schakeling

Moderator: Moderators

Plaats reactie
prototyping
Berichten: 27
Lid geworden op: 03 mar 2013 18:23
Locatie: Belgie
Contacteer:

driehoek ster schakeling

Bericht door prototyping »

Hallo,

hier zijn we weer, ik heb ondertussen met heel veel mensen gepraat en overlegd wat mij heel veel verwarring heeft gegeven over het schakkelen van een 3fase motor.
Ok dus ik ga een frees kopen, op het motorplaatje staat 400volt, en de eigenaar zegt ook dat hij 380v gebruikt om deze motor te laten draaien.
Nu mijn vraag ik heb de aansluitingen gezien en hij is in driehoek geschakeld, dus als ik hem in ster schakel zou hij op 3X230volt moeten werken (mijn doel)? klopt dit?
http://prototyping-allround.be/" onclick="window.open(this.href);return false;
benkr
Donateur
Berichten: 7731
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: driehoek ster schakeling

Bericht door benkr »

Niet helemaal goed van driehoek naar ster schakeling gaat de spanning omhoog ipv omlaag dus in ster 660V of zoiets.
Swake
Donateur
Berichten: 1686
Lid geworden op: 23 nov 2009 20:58
Locatie: (B)
Contacteer:

Re: driehoek ster schakeling

Bericht door Swake »

Proto,

Als die motor nu in driehoek aangesloten is op een stopcontact van 3x400V dan draait die motor op 690V. Dat is best gangbaar.

Om te weten of die motor op 3x230 of 3x400V kan worden aangesloten moet je de spoelspanning te weten komen.
Staat er alleen maar 400V op het type plaatje? Dan is de spoelspanning 400V
Staat er een Y teken naast die 400V? Dan is de spoelspanning 230V
Staat er 230V/400V? Spoelspanning 230V
Staat er 400V/690V? Spoelspanning 400V

Ik begreep uit die andere post dat je 230V hebt op 1 fase. Dus moet je er op één of andere manier 3 fasen van maken.

(vroeger waren de spanningen wat lager namelijk 220V, 380V en 660V, dat komt nu dus overeen met respectievelijk 230V, 400V en 690V)
When it fits stop using the hammer.
prototyping
Berichten: 27
Lid geworden op: 03 mar 2013 18:23
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: driehoek ster schakeling

Bericht door prototyping »

bedankt swake,

eindelijk een duidelijke uitleg gekregen :), veel forum heb ik verwarrende uitleg gekregen en mensen die elkaar tegen spreken.
Maar op het plaatje staat dus enkel 400v dus spoelspanning zal 400v zijn,
Ik heb enkel 230volt enkelfasig maar dit ging ik op oplossen door met frequentieregelaar naar 3X230v te gaan,
maar toen dacht ik ook nog dat deze motor ook op 3X230v kon werken wat dus niet zo is :(

is hier nog ergens een manier dat ik deze kan werkend te krijgen zonder een 380vaansluiting aan te vragen bij mijn energieleverancier?
http://prototyping-allround.be/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
johan jorez
Berichten: 391
Lid geworden op: 22 jan 2010 20:26
Locatie: waregem (belgie)
Contacteer:

Re: driehoek ster schakeling

Bericht door johan jorez »

andere motor plaatsen
One machine can do the work of fifty ordinary men. No machine can do the work of one extraordinary man.
Swake
Donateur
Berichten: 1686
Lid geworden op: 23 nov 2009 20:58
Locatie: (B)
Contacteer:

Re: driehoek ster schakeling

Bericht door Swake »

Om de motor te vervangen moet je 2 dingen bekijken:
- Het vermogen van de huidige motor van de frees, in Watt, kiloWatt of pk.
- En hoe snel draait het ding uitgedrukt in toeren per minuut.

Koop sowieso een motor die maximum 230V x 16A x 0,85CosPhi = afgerond 3000W ofte 4 PK heeft. Dan past het ding in een normaal stopcontact. En waarschijnlijk al veel meer vermogen dan je nodig gaat hebben.

Dit is mogelijks nog een goedkopere oplossing dan een VFD.
When it fits stop using the hammer.
Swake
Donateur
Berichten: 1686
Lid geworden op: 23 nov 2009 20:58
Locatie: (B)
Contacteer:

Re: driehoek ster schakeling

Bericht door Swake »

Deze op Kapaza gevonden:
http://nl.kapaza.be/oost-vlaanderen/ele ... 730786.htm

Altijd navragen dat het een enkelfase motor is.
When it fits stop using the hammer.
prototyping
Berichten: 27
Lid geworden op: 03 mar 2013 18:23
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: driehoek ster schakeling

Bericht door prototyping »

hmm ja klinkt als een oplossing maar, ik kan deze motor waarschijnlijk pas kopen nadat ik de frees heb gekocht.
want hoe kan ik weten dat die motor past of geschikt is?

mag deze cos/phi ook eigenlijk hoger zijn want ik weet niet goed wat dit inhoud(ik ga even wat googelen)
http://prototyping-allround.be/" onclick="window.open(this.href);return false;
emcoturn
Berichten: 7
Lid geworden op: 10 apr 2010 19:29

Re: driehoek ster schakeling

Bericht door emcoturn »

Goe de avond,
Helaas gaat deze rekensom niet op bij motoren,de aanloopstormen zijn namelijk veel hoger.
Het max vermogen is afhankelijk van de aanloopstoom en die is afhankelijk van de toepassing.
Dit betekend dat als de motor vrij kan aanlopen dit ongeveer 2.5kw max is.
Bij belast aanlopen is dit niet op voorhand tezeggen afhankelijk van de machine welke aangedreven wordt.
220 volt is bruikbaar voor huishoudelijk gebruik en niet om grote vermogens te gebruiken daar is 380 volt voor.

In vroegertijden jaren 50 werd ivm de niet aanwezige krachtstroom (380) nog wel eens 3 maal 220 uit verschillende groepen op de drie fase van de motor aangesloten.

Om dit nu nog tedoen is het zeker noodzakelijk dit door een instalateur (indien die dit nog doet) telaten doen en de brand verzekering te verhogen.
Dit laatse omdat het meestal om oudere motoren gaat waarvan de isollatie ook niet optimaal is.

nee het beste is 380 volt laten aansluiten en daar de motor op aansluiten of een nieuwe 220volt enkel fase motor plaatsen.

met groet
Swake
Donateur
Berichten: 1686
Lid geworden op: 23 nov 2009 20:58
Locatie: (B)
Contacteer:

Re: driehoek ster schakeling

Bericht door Swake »

prototyping schreef:hoe kan ik weten dat die motor past of geschikt is?
Ja natuurlijk, de grootte van de motor en de afmetingen van de as zijn belangrijk, kans is groot dat je wat gaat moeten aanpassen om het te laten werken.
Er zijn ook standaarden maar daar ken ik niks van.
prototyping schreef: mag deze cos/phi ook eigenlijk hoger zijn
Een foute beschrijving maar wel duidelijk hoop ik: Laten we zeggen dat die het elektrisch rendement van de motor bepaalt. In uw geval wat hoger of wat minder kan geen kwaad.
When it fits stop using the hammer.
Plaats reactie