Ledstrips kopen?

Moderator: Moderators

FSSF
Berichten: 884
Lid geworden op: 07 jun 2011 22:20
Locatie: Den haag

Re: Ledstrips kopen?

Bericht door FSSF »

audiomanics schreef:
FSSF schreef: als je geen hoge eisen stelt....... Fotokwaliteitje :lol:
Verklaar je nader??... Wat is er mis met die ledstrips, die overigens gewoon dezelfde zijn die hier 10x over de kop verkocht worden.. (enkele uitgezonderd)

Kees
Spreidingshoek en afstand onderling maakt een hoop uit. Als je een ledstrip in een kunststof/plexi buis stopt en je stelt de kleur in op wit, dan wil je ook wit zien en niet rood blauw en groen. Verder zeker niks mis mee, ik vind ze in ieder geval geweldig voor die paar euro (dollar) :P

@ cncfranky, wat voor buis bedoel je precies? Ik heb voor aan de muur 20x25mm alu profiel waar ik ook plexiglas opaal voor wilde plaatsen, moet alleen nog even kijken hoe ik dat ga oplossen want die kleurenbende staat ook niet zo top :lol:
cncfranky
Berichten: 195
Lid geworden op: 08 mar 2010 21:45
Locatie: groot Brugge
Contacteer:

Re: Ledstrips kopen?

Bericht door cncfranky »

dag,
in de doehetzelfzaak kan je diameter 40 witte plastic buis vinden voor afvoer, deze is geschikt voor warm water!
je kleeft de ledstrips in de buis en dan krijg je een mooi legaal licht zonder dat je de leds onderling naast elkaar ziet.

heb geprobeerd met opaal mat plexiglas maar dit werkt niet.
de buis is een prima oplossing voor dit probleem.

de letters die erop gedrukt staan schuur je af met schuursponsje.
stuur je later de dag een foto door.

groet, cNcFranky
Kjelt
Donateur
Berichten: 6328
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Ledstrips kopen?

Bericht door Kjelt »

[quote="FSSF"][quote="audiomanics"][quote="FSSF"] Als je een ledstrip in een kunststof/plexi buis stopt en je stelt de kleur in op wit, dan wil je ook wit zien en niet rood blauw en groen. [/quote]
RGB leds zijn niet echt gemaakt om mooi egaal wit licht mee te maken gezien de tolerantie op de serieweerstanden en de afwijking die iedere led van zichzelf al heeft. De weerstanden kun je nog nameten en corrigeren (bij grote afwijking) de led afwijking is helaas pindakaas (als je iedere led individueel aanstuurt zou je een calibratie coefficient mee kunnen nemen).
Als je mooi egaal wit licht wilt (en mooie pasteltinten) is het beter om 4 kanaals te gaan dus RGBW en er een (warm)witte ledstrip naast te plakken die je als apart kanaal in je kleurenmatrix berekening mee neemt.
cncfranky
Berichten: 195
Lid geworden op: 08 mar 2010 21:45
Locatie: groot Brugge
Contacteer:

Re: Ledstrips kopen?

Bericht door cncfranky »

Respect Kjelt, maar denk niet dat velen het zo now nemen met het licht,
Ik ben zelf ook niet van de makkelijkste en ben best tevreden met ledstrips die ik bij mijn leverancier heb aangekocht.
Nameten van weerstanden kan niet op een ip67 ledstrip !
Warm wit is mooi wit zoals we deze sinds onze geboorte kennen, tenzij je een expert bent in licht, maar voor de meesten onder ons is licht gewoon licht.....
Met de leds in een buis te steken zie je het verschil niet tussen een led en een led 15 cm verder !!!!
Er bestaan ook leds met een combinatie van wit licht en warm wit licht in 1 led 50%warm+50%wit en geeft een mooi resultaat.
Bijna alles is verlicht met leds bij mij, en velen zien niet eens het verschil met vroeger, ik wel op mijn factuur !!!
Stel je hebt een licht staan met 4 lampen in van 40 watt = 160 Watt en deze blijft de gehele avond aan.
Nu heb ik een verbruik van 14 watt/h en je ziet het verschil niet, in tegendeel het ziet er beter uit!

komt er alleen op aan creatief en dit zijn de meesten van ons zeker ......!!!!!


groetjes cNcFranky
Kjelt
Donateur
Berichten: 6328
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Ledstrips kopen?

Bericht door Kjelt »

[quote="cncfranky"]Respect Kjelt, maar denk niet dat velen het zo now nemen met het licht,[/quote]
Dat hoor ik vaker, best wel dubbel. Als het op werkstukjes aan komt moet het hier op de duizendste millimeter nauwkeurig maar als het op een ander gebied aankomt maakt het allemaal niet zoveel meer uit. Ach ieder zijn hobbie :mrgreen:

[quote]Ik ben zelf ook niet van de makkelijkste en ben best tevreden met ledstrips die ik bij mijn leverancier heb aangekocht.[/quote]
Oh ik ook hoor, ik koop ook bij Ebay en die zijn prima maar RGB zijn niet zo lekker voor wit licht, daarom adviseer ik dat tientje extra te dokken voor een mooie witte ledstrip er bij. Volledig kleur gaat toch gauw vervelen in een woonkamer maar als accent verlichting (subtiel) blijft het wel leuk.

[quote]Nameten van weerstanden kan niet op een ip67 ledstrip ![/quote]
Klopt, ik koop zelf voor binnen de niet waterdichte variant en plak deze op een aluminium strook als houder.
Voor buiten heb je wel de IP67 nodig.

[quote]Er bestaan ook leds met een combinatie van wit licht en warm wit licht in 1 led 50%warm+50%wit en geeft een mooi resultaat.[/quote]
Als je twee witte ledstrips koopt eentje warmwit (2700K-3200K) en eentje wat kouder (4000-5000K) dan kun je zelf de kleurtemperatuur instellen, dat heet tunable white. Het voordeel is dat je afhankelijk van je gemoedstoestand het licht wat kunt varieren. Hier zijn studies over gedaan en dit wordt nu bv bij lage scholen toegepast om kinderen te laten relaxen (warm wit, gelig licht) of weer aktief te krijgen voor een examen (kouder wit licht).

Voor CNC werk is dit ook wel belangrijk omdat als je gelig licht hebt (het hele warme wit van 2700K) je dus onbewust relaxter wordt dan met wat kouder licht. In werkplaatsen en industrieen hebben ze bijna alleen koud tl licht van 4000K en hoger dat het zonlicht natuurlijk licht het beste benaderd.
Gebruikersavatar
Swets
Berichten: 2662
Lid geworden op: 09 feb 2007 21:49
Locatie: krimpen aan den IJssel
Contacteer:

Re: Ledstrips kopen?

Bericht door Swets »

ik kop ook vrij veel via samenkopen bij niels: http://www.samenkopen.net/action_products/363919

alleen duurt dat soms wat langer....
http://www.arjan-swets.com (met cnc filmpjes)
Plaats reactie