Stappenmotor driver stuurt slechts 1 richting

Moderator: Moderators

GEGEGOTS

Stappenmotor driver stuurt slechts 1 richting

Bericht door GEGEGOTS »

Dag Allen,

Zoals sommigen ondertussen al weten hebben we een (tweedehands) CNC machine gekocht. na vervangen van de servo VFD was de hoop dat de machine terug operationeel was. Uiteraard was dit niet het geval.

Ter volledigheid het relevant gedeelte van het proces hieronder:
we merkten dat de Y-as in 1 richting wat stroever liep, de assen nagekeken en hier bleek geen extra weerstand op te zitten in deze richting dus vermoedelijk een probleem met de drive van de stappenmotor. Na enige tijd liep de Y-as helemaal niet meer in deze richting en hebben we besloten ze te vervangen. De Kinco 2M880 (nieuw niet meer beschikbaar) werd vervangen door de iets nieuwere maar gelijkaardige Kinco 2CM880. Aangezien ik gelezen heb op het forum dat X en Y drive best dezelfde zijn heb ik die van de Z-as gebruikt voor de Y-as en de nieuwe drive voor de Z-as. Y-as werkt nu prima.

De Z-as liep ook prima voor enkele minuten met de nieuwe drive maar daarna stopte deze ook te werken in 1 richting. Als ik een andere drive gebruik met de stuurdraden van de Z-as dan werkt deze as prima in beide richtingen. Het lijkt er dus op dat de nieuwe drive het nu ook begeven heeft of dat er een instelling verkeerd staat

zoals beschreven in de handleiding staat de drive standaard in PLS+DIR mode (we hebben dit ook geverifieerd door de instelling opnieuw te activeren) ook de stroom en micro-step settings werden gekopieerd van de oude drive: 1600 Pulse/rev en 8.0A piek en 5.7A RMS. De drive zelf geeft geen foutmelding en het run lampje blijft aan.

Als ik de drive in testrun zet draait de motor in de richting die via de besturing nog werkt dus daar kan ik geen test mee doen.

De vraag is dus wat de rede kan zijn dat de nieuwe drive al defect is of welke instelling ik mogelijks over het hoofd gezien heb...
janplastiek
Donateur
Contacteer:

Re: Stappenmotor driver stuurt slechts 1 richting

Bericht door janplastiek »

Als je deze Kinco drives nog zoekt, ik heb er nog 3 liggen wel gebruikt, ik heb ook nieuwe drives ter vervanging liggen, de originele stappenmotors liggen ook nog ergens ;-)
Breek de dag, frees een lijntje.
GEGEGOTS

Bericht door GEGEGOTS »

Dag Jan,

Ik ga alvast ingaan op je aanbod! Kan zeker geen kwaad om er wat reserve te hebben.. Zodra je omgebouwde machine in werking is wil ik ineens eens komen kijken :)
janplastiek
Donateur
Contacteer:

de machine is up and rolling, enkel de postprocessor moet nog een aanpassing krijgen om de vac pomp op en af te zetten bij begin en einde van een werk.
kawarider
Donateur
Contacteer:

Bericht door kawarider »

En als je de motor weer terug zet op oude as, is ie dan nog steeds kapot?
Maw, weet je zeker dat sturing ok is?
Kjelt
Donateur

Bericht door Kjelt »

GEGEGOTS schreef: 04 jul 2024 22:39 zoals beschreven in de handleiding staat de drive standaard in PLS+DIR mode (we hebben dit ook geverifieerd door de instelling opnieuw te activeren) ook de stroom en micro-step settings werden gekopieerd van de oude drive: 1600 Pulse/rev en 8.0A piek en 5.7A RMS. De drive zelf geeft geen foutmelding en het run lampje blijft aan.
En wat staat er op de motor voor max Spanning, Stroom , Wattage ?
GEGEGOTS

Bericht door GEGEGOTS »

kawarider schreef: 05 jul 2024 14:18 En als je de motor weer terug zet op oude as, is ie dan nog steeds kapot?
Maw, weet je zeker dat sturing ok is?
Ik denk dat het net aan de sturing/driver ligt. Ik ben echter verbaasd omdat het een nieuwe driver is.

Als ik een andere driver gebruik voor de Z-as werkt die prima in beide richtingen. Als ik de driver (waarvan ik denk dat iets mis is en die ook nieuw is) op een andere as plaats, beweegt deze as ook maar in 1 richting.
GEGEGOTS

Bericht door GEGEGOTS »

Kjelt schreef: 05 jul 2024 15:33
GEGEGOTS schreef: 04 jul 2024 22:39 zoals beschreven in de handleiding staat de drive standaard in PLS+DIR mode (we hebben dit ook geverifieerd door de instelling opnieuw te activeren) ook de stroom en micro-step settings werden gekopieerd van de oude drive: 1600 Pulse/rev en 8.0A piek en 5.7A RMS. De drive zelf geeft geen foutmelding en het run lampje blijft aan.
En wat staat er op de motor voor max Spanning, Stroom , Wattage ?
Ik heb de motor even losgemaakt om te kijken of er wat informatie op staat maar helaas niets ze zien. Ik heb een foto toegevoegd van de stappenmotor. Misschien dat dit wel een indicatie geeft van de max stroom..

Afbeelding
Kjelt
Donateur

Bericht door Kjelt »

GEGEGOTS schreef: 05 jul 2024 17:17 Ik heb de motor even losgemaakt om te kijken of er wat informatie op staat maar helaas niets ze zien. Ik heb een foto toegevoegd van de stappenmotor. Misschien dat dit wel een indicatie geeft van de max stroom..
Daar kan ik weinig mee helaas.
Controleren met een losse setup met een wel bekende stroom/spanning wat kleinere stappenmotor of de nieuwe driver echt defect is.
Als die nieuwe driver defect is zou stoppen met door experimenteren en eerst de oorzaak vinden, spanning van de voeding van die driver hetzelfde als op de andere drivers ? Bekabeling van de motordraden door meten, etc.
janplastiek
Donateur
Contacteer:

Ik heb naar een ex werknemer van Franklin ind gebeld, volgens hem zijn deze motoren 80V , 4,7A de Kinco drivers staan op 5,7A
GEGEGOTS

Bericht door GEGEGOTS »

Bedankt Jan! daar was ik anders nooit achter gekomen. De instellingen lijken dus goed aangezien de machine jaren zo gewerkt heeft. Na alle documentatie nog eens door te nemen denk ik dat de driver defect is.

@Jan, ik heb je een privé berichtje gestuurd om af te spreken

Merci alvast!
GEGEGOTS

Bericht door GEGEGOTS »

janplastiek schreef: 04 jul 2024 23:24 Als je deze Kinco drives nog zoekt, ik heb er nog 3 liggen wel gebruikt, ik heb ook nieuwe drives ter vervanging liggen, de originele stappenmotors liggen ook nog ergens ;-)
Ik kom ze graag eens uithalen. Laat me maar weten hoeveel centjes ik moet meenemen voor de drivers (pb). Ik heb ge maild met de leverancier van de nieuwe Kinco. Ze gaan hem repareren maar dat kan enkele maanden duren.. ze hebben ook geen nieuwe meer in voorraad… donderdag en vrijdag zou ik kunnen passeren als dat voor je uitkomt!
janplastiek
Donateur
Contacteer:

Momenteel zou vrijdag kunnen, maar ik kan nog niets beloven, ik zit zelf met tijd tekort. :roll:
GEGEGOTS

Bericht door GEGEGOTS »

janplastiek schreef: 09 jul 2024 21:43 Momenteel zou vrijdag kunnen, maar ik kan nog niets beloven, ik zit zelf met tijd tekort. :roll:
Bedankt Jan! Geen probleem. Als je me donderdag een berichtje kan doen of het al dan niet lukt is prima. Ik heb je mijn telefoonnummer via privébericht doorgestuurd.
Plaats reactie