Verschil in motoren?
Moderator: Moderators
Verschil in motoren?
Hoi,
ik zat net nog even te kijken op stappenmotor.nl en op damencnc.nl en ik zie dat er nogal wat verschillen tussen motoren wat betreft de verhouding tussen het koppel en de stroom.
de "DCNC 57-610-01 double shaft" van DamenCNC heeft bijvoorbeeld een koppel van 0.9Nm, en 2A/fase
de "23H 255 20 4" heeft een koppel van 1Nm en een stroom van 2A peak?
de "23SM056-028-8W-F10-1.3" op stappenmotor.nl heeft een hoger koppel van 1.3Nm en een lagere stroom van 1.4A/spoel.
Het is er volgens mij op 3 verschillende manieren op gezet. De stroom per spoel, de stroom per fase, en de peak stroom.
Waar moet ik nu naar kijken als ik een bijpassende voeding zoek? Is dat 1.4A voor die laatste van stappenmotor.nl, of zal de peak stroom van die motor boven de 2A uitkomen en moet ik daar naar kijken?
Het is me nog allemaal behoorlijk onduidelijk, ik hoop dat iemand hier dit duidelijk kan uitleggen.
Gr Sascha
ik zat net nog even te kijken op stappenmotor.nl en op damencnc.nl en ik zie dat er nogal wat verschillen tussen motoren wat betreft de verhouding tussen het koppel en de stroom.
de "DCNC 57-610-01 double shaft" van DamenCNC heeft bijvoorbeeld een koppel van 0.9Nm, en 2A/fase
de "23H 255 20 4" heeft een koppel van 1Nm en een stroom van 2A peak?
de "23SM056-028-8W-F10-1.3" op stappenmotor.nl heeft een hoger koppel van 1.3Nm en een lagere stroom van 1.4A/spoel.
Het is er volgens mij op 3 verschillende manieren op gezet. De stroom per spoel, de stroom per fase, en de peak stroom.
Waar moet ik nu naar kijken als ik een bijpassende voeding zoek? Is dat 1.4A voor die laatste van stappenmotor.nl, of zal de peak stroom van die motor boven de 2A uitkomen en moet ik daar naar kijken?
Het is me nog allemaal behoorlijk onduidelijk, ik hoop dat iemand hier dit duidelijk kan uitleggen.
Gr Sascha
Re: Verschil in motoren?
²that! :help:
Re: Verschil in motoren?
Kijk eens bij http://www.damencnc.com onder het kopje tutorials. Daar is wat leesvoer m.b.t. parallel/serieel aansluiten. Verschillen in de stroomsterkte per fase of spoel word ook bepaald door het doel waarvoor de motor gebouwd is. Laag toerental met veel koppel of een hoger toerental met minder koppel zijn bijvoorbeeld keuzes die de fabrikant heeft gemaakt.
Gr.
Erik
Erik
Re: Verschil in motoren?
ah ok, maar dan zou je toch denken dat de motor met het lage toerental en het hogere koppen meer stroom zou trekken. En dat is dus net andersom in het voorbeeld dat ik gaf...
gr sascha
gr sascha
Re: Verschil in motoren?
Het koppel wordt door heel wat factoren bepaald.Stroom,de magnetische flux van de rotor .Het koppel is ook afhankelijk van de grootte van de zelfinductie van de spoelen ,hoe meer wikkelingen hoe hoger het koppel,nadeel is echter dat de tijd om de max stroom te bereiken ook toe neemt.Daarom is de stroom voor een zelfde koppel kleiner,er zit meer koperweerstand in ,men heeft een hogere voedingsspanning nodig om de max stroom te bereiken.De diameter van de motor speelt ook een rol.
Re: Verschil in motoren?
Het dynamische gedrag van een stappenmotor is bijna voor 100% te danken aan hoe deze gewikkeld is.
Het principe
De wet van lorentz stelt dat als stroom door een magnetisch veld loopt ontstaat er een bepaald kracht. De lorentzkracht
Zelf inductie
Een spoel in een dynamisch veld wekt door het in en uitschakelen van het veld ook zijn eigen stroom op in tegengesteld richting. Dit heet ook wel het dynamo effect.
Kort door de bocht zijn er twee type motoren.
Laag toerig motoren met veel koppel onderin. Deze hebben dus heelveel wikkelingen. De diameter van de draad van de wikkeling is kleiner om in dezelfde ruimte de stroom vaker door het veld te laten lopen. Hier zijn twee nadelen aan verbonden. 1. Door de dunne draden is de stroom beperkt die door de motor kan. Anders brand simpelweg de wikkeling door. 2. Deze motoren hebben door de grote hoeveelheid wikkelingen veel zelf inductie. Kunnen daardoor geen hoog toerental draaien.
Hoog toerige motoren
Hebben dikere draden. Kunnen daardoor een hogere stroom verdragen. Draaien een hoger toerental doordat ze minder wikkelingen hebben en dus ook minder last van zelfinductie. Het koppel is strikt genomen minder dan dat van een laag toerige motor met dezelfde afmetingen. Het nadeel is dat er duurder drivers nodig zijn.
goed het bovenstaande verhaal is redelijk kort door de bocht. Heb het simpel proberen te houden.
Het principe
De wet van lorentz stelt dat als stroom door een magnetisch veld loopt ontstaat er een bepaald kracht. De lorentzkracht
Zelf inductie
Een spoel in een dynamisch veld wekt door het in en uitschakelen van het veld ook zijn eigen stroom op in tegengesteld richting. Dit heet ook wel het dynamo effect.
Kort door de bocht zijn er twee type motoren.
Laag toerig motoren met veel koppel onderin. Deze hebben dus heelveel wikkelingen. De diameter van de draad van de wikkeling is kleiner om in dezelfde ruimte de stroom vaker door het veld te laten lopen. Hier zijn twee nadelen aan verbonden. 1. Door de dunne draden is de stroom beperkt die door de motor kan. Anders brand simpelweg de wikkeling door. 2. Deze motoren hebben door de grote hoeveelheid wikkelingen veel zelf inductie. Kunnen daardoor geen hoog toerental draaien.
Hoog toerige motoren
Hebben dikere draden. Kunnen daardoor een hogere stroom verdragen. Draaien een hoger toerental doordat ze minder wikkelingen hebben en dus ook minder last van zelfinductie. Het koppel is strikt genomen minder dan dat van een laag toerige motor met dezelfde afmetingen. Het nadeel is dat er duurder drivers nodig zijn.
goed het bovenstaande verhaal is redelijk kort door de bocht. Heb het simpel proberen te houden.
Re: Verschil in motoren?
Kevin bedankt, het is me helemaal duidelijk
Gr Sascha
Gr Sascha
- audiomanics
- Donateur
- Berichten: 5273
- Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
- Locatie: Appelscha
- Contacteer:
Re: Verschil in motoren?
Goed, toch even een vraagje dus.
Ik heb motoren met vier wikkelingen. Alle configuraties zijn dus mogelijk: parallel, serie en unipolair. Laat ik me beperken tot de eerste twee.
Als ik de zaak in serie aansluit staat er in de datasheet hetzelfde houd-koppel als voor parallel. Echter bij serie heb ik een zelfinductie van 6,8mH en bij parallel is dat nog 1,7mH. De weerstand is bij serie 1,52 Ohm en bij parallel 0,38 Ohm. De stroom die aangeraden wordt is bij serie 2,3A en bij parallel gebruik 4,6A. Mijn stepperdrivers kunnen zo'n 4A per fase leveren. De voedingspanning is hoog genoeg: zo'n 60Vdc
Waar wil ik heen? Ik heb nu de motoren in serie staan. De bank is krachtig genoeg, maar bij zo'n 1300mm/min worden de eerst stappen gemist. Terugrekenen naar fullsteps/sec geeft dat zo'n 850 Fullsteps/sec. ofwel 4 1/3 omw/sec.. Op de stepper zelf staat iets van 1500 omw/min= 25 omw/sec.. (vrijloop vermoedelijk)
Is de kans groot dat als ik de zaak parallel schakel en met 4A aanstuur (meer kan mijn driver niet leveren) dat ik een stuk hoger kom dan de huidige snelheid?
Kees
Ik heb motoren met vier wikkelingen. Alle configuraties zijn dus mogelijk: parallel, serie en unipolair. Laat ik me beperken tot de eerste twee.
Als ik de zaak in serie aansluit staat er in de datasheet hetzelfde houd-koppel als voor parallel. Echter bij serie heb ik een zelfinductie van 6,8mH en bij parallel is dat nog 1,7mH. De weerstand is bij serie 1,52 Ohm en bij parallel 0,38 Ohm. De stroom die aangeraden wordt is bij serie 2,3A en bij parallel gebruik 4,6A. Mijn stepperdrivers kunnen zo'n 4A per fase leveren. De voedingspanning is hoog genoeg: zo'n 60Vdc
Waar wil ik heen? Ik heb nu de motoren in serie staan. De bank is krachtig genoeg, maar bij zo'n 1300mm/min worden de eerst stappen gemist. Terugrekenen naar fullsteps/sec geeft dat zo'n 850 Fullsteps/sec. ofwel 4 1/3 omw/sec.. Op de stepper zelf staat iets van 1500 omw/min= 25 omw/sec.. (vrijloop vermoedelijk)
Is de kans groot dat als ik de zaak parallel schakel en met 4A aanstuur (meer kan mijn driver niet leveren) dat ik een stuk hoger kom dan de huidige snelheid?
Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Re: Verschil in motoren?
Meer stroom betekent meer koppel, je hebt dus kans dat de eerste stappen dan niet gemist worden. Als je de motoren parallel aansluit heb je minder zelfinductie van de spoelen met als gevolg een lagere tegenspanning opgewekt tijdens het draaien. Dit heeft weer een hogere maximum snelheid tot gevolg.audiomanics schreef:Ik heb nu de motoren in serie staan. De bank is krachtig genoeg, maar bij zo'n 1300mm/min worden de eerst stappen gemist. Terugrekenen naar fullsteps/sec geeft dat zo'n 850 Fullsteps/sec. ofwel 4 1/3 omw/sec.. Op de stepper zelf staat iets van 1500 omw/min= 25 omw/sec.. (vrijloop vermoedelijk)
Is de kans groot dat als ik de zaak parallel schakel en met 4A aanstuur (meer kan mijn driver niet leveren) dat ik een stuk hoger kom dan de huidige snelheid?
Kees
Maarruh..., als je de eerste stappen mist zou ik eerste eens gaan kijken in je driversoftware of de ramprate wel goed staat ingesteld.
Gr.
Erik
Erik
- audiomanics
- Donateur
- Berichten: 5273
- Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
- Locatie: Appelscha
- Contacteer:
Re: Verschil in motoren?
Oh, niet helemaal duidelijk geweest: met de eerste stappen missen bedoel ik niet dat de eerste stappen gemist worden, maar meer dat als ik een compleet toolpath gedraaid heb dat de frees stopt op een andere plaats dan de initieele homepositie. Ergens in het toolpath, op zware posites worden de stappen overgeslagen..
Kees
Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>