serie schakeling proximity switches

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
TomAndKobus
Donateur
Berichten: 766
Lid geworden op: 12 feb 2020 12:43
Locatie: Gouda
Contacteer:

serie schakeling proximity switches

Bericht door TomAndKobus »

Hallo allemaal,

Ik dacht dat het makkelijk was om proximity switches in serie te zetten. Maar helaas.... Het gaat om de sensoren: M8 LJ8A3-1-Z/Bx
Wat ik als eerste probeerde was:
22972

Dit werkte niet, volgens mij gaat de spanning veel te veel omlaag.

Vervolgens probeerde ik het met twee relais, maar ook dat lukte niet, ik denk om de zelfde reden. Toen ben ik met transistoren aan de gang gegaan. Voor mij een nieuw avontuur, voordeel, weet nu wel een beetje van transistoren. Dit werkt!

Echter..... Ik wil ook een LED aan laten gaan als de sensor wordt bekrachtigd. Dit gaat nog niet geheel goed. Als sensor 1 wordt bekrachtigd, dan gaat de LED bij sensor 2 ook een beetje branden. andersom gaat het wel goed. Bekrachtig ik sensor 2, dan gaat de LED bij sensor 1 niet branden. Wie kan mij hier bij helpen? Het gaat om LEDs die ik extra heb aan gebracht, niet om de LEDs die in de sensoren zitten.

22973
skillalot
Donateur
Berichten: 3251
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: serie schakeling proximity switches

Bericht door skillalot »

Is dat een NPN sensor? Dan gaat dat zo niet werken nee. Met een PNP sensor zou het zo wel moeten werken volgens mij.
Gebruikersavatar
TomAndKobus
Donateur
Berichten: 766
Lid geworden op: 12 feb 2020 12:43
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: serie schakeling proximity switches

Bericht door TomAndKobus »

Alles werkt, behalve de LEDs doen niet wat ik wil.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11016
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: serie schakeling proximity switches

Bericht door DaBit »

Er loopt een klein beetje stroom de 'verkeerde kant' op door de transistor heen over de collector-basis overgang, en via de 10k weerstand richting LED. Mjah..

Als het de bedoeling is dat 1 van de sensoren voor een 0 op CNC-in moet zorgen, waarom zet je dan niet gewoon die sensoren parallel? dus beide bruin naar 24V, beide blauw naar 0V, beide zwart naar CNC-in?
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
TomAndKobus
Donateur
Berichten: 766
Lid geworden op: 12 feb 2020 12:43
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: serie schakeling proximity switches

Bericht door TomAndKobus »

Dat kan toch niet. Uit beide signaal draden komt 24v als 1 draad naar 0 gaat, blijft de andere nog op 24v. De sensoren moeten serie.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11016
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: serie schakeling proximity switches

Bericht door DaBit »

Het zijn toch NPN sensoren meende ik te lezen? Die schakelen alleen hard naar 0, die 24v die je meet komt ergens vandaan gelekt.
2 NPN uitgangen mag je best parallel zetten, mits de 0 van de sensoren ook gelijk is.
(De voeding hoeft dat niet te zijn)
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: serie schakeling proximity switches

Bericht door audiomanics »

Waarom zou je ze in serie willen zetten? NPN sensoren kun je wél parallel zetten.. als je ook de afzonderlijke leds wil laten branden moet je er nog een buffertje tussen zetten.. dat kan met een paar transistoren..
Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3057
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: serie schakeling proximity switches

Bericht door hfjbuis »

TomAndKobus schreef: 09 mar 2021 19:04 Als sensor 1 wordt bekrachtigd, dan gaat de LED bij sensor 2 ook een beetje branden.
Voorbeeld 2:
Als beide sensoren niet actief zijn, zal op de uitgang van beide sensoren 24 Volt staan.
De leds in de sensoren branden niet.
Beide transistoren gaan geleiden. Op de 1k weerstand komt een spanning van 24V - (ongeveer) het verlies over 2 transistoren.
Sensor 2 levert de hoogste Basis Emitter stroom en dat ledje zal het felste branden.
Sensor 1 levert ook een Basis Emitter stroom maar die wordt geremd door het extra verlies aan spanning over de 1e transistor en zal dus minder fel branden.

Als een sensor actief wordt, schakelt die de uitgang naar 0 Volt. Door de led gaat dan een kortsluitstroom lopen die alleen maar geremd wordt door de stroombegrenzing in de sensor. Je hebt geluk dat er niets kapot gegaan is!!! Je kunt de 10k weerstand laten vervallen en de leds aansluiten tussen de uitgang van de sensor en de basis van de transistor.
De emitters van de transistoren kun je dan aan elkaar knopen als beide sensoren tegelijk actief moeten zijn.

Wil je elke sensor apart registreren, sluit de leds via één gezamenlijke pullup weerstand van 1k aan de uitgang van de sensor. Verbind de CNC ingang
op het knooppunt leds/weerstand.
Elke sensor kan dan de uitgang (ca) 0 volt maken. En de leds geven aan welke sensor actief is.

De LJ8A3-1-Z/Bx proxy is NPN, NO. De uitgang heeft een pullup naar de voedingsspanning. Niet actief, zul je de voedingsspanning meten. Als je de uitgangen in serie zet, heb je een OR functie.

De serie schakeling zoals je die in de eerste opzet gebruikt geeft waarschijnlijk ook problemen omdat de extra stroom (tot zo'n 30 mA) als de eerste proxy actief wordt, niet (extra) door de 2e proxy gaat lopen. Daar blijft gewoon de ruststroom door lopen.

Ik zie ook wel eens schakelingen waarbij de uitgang van de 1e proxy gebruikt wordt om de 2e proxy te voeden. Ook dat geeft problemen omdat als de 2e proxy spanning krijgt er kort (opstart fase) een ongedefinieerde instabiele uitgang ontstaat.

Ik gebruik om 2 NPN NO proxies in serie te schakelen (reference X-as draaibank) 2 (+1) n-fets. Alleen als beiden actief zijn, dan veranderd het signaal aan de uitgang. De voedingsspanning is (naar schatting) 5..24V
ReferenceSensorX.zip
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
TomAndKobus
Donateur
Berichten: 766
Lid geworden op: 12 feb 2020 12:43
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: serie schakeling proximity switches

Bericht door TomAndKobus »

DaBit schreef: 09 mar 2021 23:48 Het zijn toch NPN sensoren meende ik te lezen? Die schakelen alleen hard naar 0, die 24v die je meet komt ergens vandaan gelekt.
2 NPN uitgangen mag je best parallel zetten, mits de 0 van de sensoren ook gelijk is.
(De voeding hoeft dat niet te zijn)
Ik snap er niets van, maar je hebt gelijk!! :shock:
Als ik de NPN sensoren parallel zet, en dus de signaal draad (zwart) ook met elkaar verbindt, dan schakelt het signaal naar 0 als ik één van de sensoren activeer. Precies wat ik wil, maar totaal niet verwacht. Wat ik verwachtte was: door beide signaaldraden gaat 24V, als 1 signaal naar 0 gaat, dan blijft er op de andere signaaldraad nog 24V staan en dus er gebeurt niets. Maar klaarblijkelijk is dit dus niet waar, beide signaaldraden gaan naar 0. Dit maakt het leven wel veel makkelijker, maar ik snap het niet. Ik ben geen elektronica man, ik ben werktuigbouwer en heb moeite om dingen voor te stellen die ik niet echt kan zien. Maar wel bedank!
Gebruikersavatar
TomAndKobus
Donateur
Berichten: 766
Lid geworden op: 12 feb 2020 12:43
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: serie schakeling proximity switches

Bericht door TomAndKobus »

Wat de LED,s betreft, ik sluit nu de LEDs aan op de zwarte en de bruine draad. Dat betekent dat als 1 sensor wordt bekrachtigd, dat beide LEDs aan gaan. Hier kan ik mee leven. En dus kan ik nu weer verder.
Wat heb ik geleerd? Ik snap niet veel van elektronica, toch snap ik al veel meer van transistoren, al is dit niet genoeg.

Bedankt en groeten, Tom.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: serie schakeling proximity switches

Bericht door Kjelt »

Zo heb ik het destijds gedaan voor 1 proxy. De NPN OC uitgang kun je van beide sensoren parallel zetten en het ledje van de juiste proxy zal wel licht geven. Beetje overkill misschien maar ik had toch een reel met twee torren per package in smd package van 1,7mm dus waarom niet :lol:

Korte uitleg voor je:
Deze schakeling zit op 24V vandaar enkele extra weerstanden.
Van rechts naar links.
Het begint bij de uitgang van de proxy die zou puur open collector moeten zijn maar zoals je zelf ook al hebt ontdekt hebben de chinezen er een pull up weerstand ergens verstopt. Dus staat er 24V op de uitgang van de proxy als hij niets ziet en 0V als hij wel iets ziet.
24V op de basis van een kleine transistor vinden ze nooit zo fijn vandaar de spanningsdeler R1/R3 die er voor zorgt dat er nog 2,2V ofzo op de basis staat dat is meer dan genoeg om hem te laten geleiden. Als je wilt weten hoe een spanningsdeler werkt google even op "voltage devider calculator"ofzo of wiki.

Goed dus T2-1 geleidt als de proxy niets ziet (dus net andersom).
Kijken we verder dan trekt T2-1 als hij geleidt het kruispunt met R5/R6 naar gnd , de R5/R6 is weer hetzelfde spanningsdeler verhaal als hierboven voor de volgende twee transistoren.
Goed T2-1 geleid dus basis van T1-2 en T2-2 liggen aan gnd en geleiden dus niet, ze sperren. Dus ledje brand niet en de uitgang wodt door R8 omhoog gehouden dus er staat +24V op de uitgang maar met een begrensde stroom van 0,24mA.

Ziet de proxy nu wel wat dan gaat bovenstaande paragraaf de andere kant op, T2-1 spert en dus wordt de basis van T1-2 en T2-2 aan de +24V getrokken en deze gaan nu geleiden. Ledje gaat branden en de uitgang wordt 0V.

22976
Gebruikersavatar
TomAndKobus
Donateur
Berichten: 766
Lid geworden op: 12 feb 2020 12:43
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: serie schakeling proximity switches

Bericht door TomAndKobus »

Bedankt voor de uitleg. Ik ga dit op mijn gemak nog eens goed bestuderen want ik vind dit best lastig. Mocht ik nog vragen hebben, dan kom ik bij je terug. :P
keesfrees
Berichten: 3110
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: serie schakeling proximity switches

Bericht door keesfrees »

Ik had wel verwacht dat er iemand zo vragen waarom je dit zo wil doen, dus bij deze vraag ik het maar.
Het is voor een cnc-besturing neem ik aan, welke ?

Als je ze parallel zet dan kun je dat doen met diode er tussen, de led voor de diode blijft dan onafhankelijk.
Gebruikersavatar
TomAndKobus
Donateur
Berichten: 766
Lid geworden op: 12 feb 2020 12:43
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: serie schakeling proximity switches

Bericht door TomAndKobus »

Eén sensor is voor een tool setter die de lengte van de tool meet op een vaste plek in de machine en de andere sensor voor een z=0 meting op het werkstuk. Beide sensoren moeten op de zelfde ingang van de Eding kaart aangesloten worden. Met onderstaand schema gaat dit nu heel goed. Het enige wat ik nog graag zou willen is dat bij elke sensor een LED komt die alleen aan gaat als die sensor wordt ingedrukt. Dat lukt mij nog niet. Ik heb nu de LED aangesloten tussen bruin en zwart, maar dan blijft 1 led nog een beetje branden als de sensor niet bekrachtigd wordt.

22980

Groeten, Tom.
Plaats reactie