EMC.. wat is daarmee

Moderator: Moderators

Kjelt
Donateur
Berichten: 6307
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: EMC.. wat is daarmee

Bericht door Kjelt »

hfjbuis schreef: 23 jun 2021 22:48 Daarmee weer een raadsel:
Mijn tv kabel is geaard bij de Ziggo kast ergens in de straat maar niet in mijn huis. Een hoogfrequent signaal, lange kabel eenzijdig geaard en toch "storingsvrij" (het analoge signaal)!
Geen raadsel dat is hetzelfde als die uitzondering bij pro audio en lange kabels. Doordat de kabels zo lang zijn is er al een potentiaalverschil tussen de aarde bij de cai kast in de wijk en jouw huis aarde. Dit kan soms tientallen volts zijn maar uiteraard zeer hoogohmig dus zeer lage stroom.
Je zou in theorie bij binnenkomst van de kabel daar de mantel weer aan aarde kunnen leggen, dan kun je bij de doos in de kamer daar ook aarden. Dit gebeurt niet vaak en zorgt dan ook soms voor problemen (brom) op het moment dat het apparaat waar de antennekabel in zit (bv de tv) via een andere kabel (bv audio of hdmi etc) aan een ander geaard apparaat wordt gelegd (bv losse eindversterker). Want die mantel ligt op de tv via een capacitieve koppeling wel degelijk aan de audio en video massa maar omdat het een klasse 2 geisoleerd apparaat is niet aan aarde.
Daarnaast werkt coax met karakteristieke impedantie en afsluiting.
Dat werkt weer anders als bij een motor waar een laagohmige spoel via grote stromen aangestuurd wordt.

Om dus kort te zijn, als je je vfd motorkabel tweezijdig aard dan moeten alle tussenliggende delen ook hard geaard zijn en dan bedoel ik dus niet via kogelomloopmoer of kogellagers in de lineaire geleiding maar met een 4 of 6mm2 koperen kabel liefst litze. Anders kunnen er inderdaad zwerfstromen gaan lopen door je machine.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3072
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: EMC.. wat is daarmee

Bericht door hfjbuis »

Kjelt schreef: 23 jun 2021 23:44 Om dus kort te zijn, als je je vfd motorkabel tweezijdig aard dan moeten alle tussenliggende delen ook hard geaard zijn en dan bedoel ik dus niet via kogelomloopmoer of kogellagers in de lineaire geleiding maar met een 4 of 6mm2 koperen kabel liefst litze. Anders kunnen er inderdaad zwerfstromen gaan lopen door je machine.
Dit is de belangrijkste les uit dit topic!
There are only 2 limits, the sky and your imagination
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: EMC.. wat is daarmee

Bericht door bartL »

Even een kleine update. Met de hulp van Kars eens goed naar de indeling van mijn kast gekeken. Op zich is mijn opbouw en indeling best wel goed (meer geluk dan wijsheid) maar een fout die ik gemaakt had was het gebruik van lange aarde kabels naar een sterpunt onderin de kast. Het advies van Kars was om de gehele zendzimir achterplaat als (soort van) sterpunt te gebruiken waardoor de lange kabels niet meer nodig zijn. Dit is nu deels gedaan en het storen lijkt ook al te zijn verminderd. Op dit moment zitten de mantels van zowel de spindel- als de stappenmotoren nog als "pigtails" verbonden aan de achterplaat. Deze verbinding moet ik nog verbeteren. Hiervoor zou ik bij voorkeur de kabelwartels waardoor ze de kast binnenkomen vervangen door messing wartels die de mantel direct met de achterplaat verbinden. Maar ik moet nog even kijken waar ik die vandaan ga toveren. Wordt vervolgt....
Plaats reactie