Hulp 220v vacuumpomp motor

Moderator: Moderators

HD13
Berichten: 692
Lid geworden op: 22 dec 2013 17:58
Locatie: Nijkerk
Contacteer:

Re: Hulp 220v vacuumpomp motor

Bericht door HD13 »

Wat serum al aangaf motor moet in driehoek.

Op klemmenblok in de motor zitten nu messing strips doorverbonden als een dikke streep ----. (ster)
Deze verbinding moet je er anders inleggen.
Je moet verticale verbindingen leggen zoals I I I.(driehoek)
Motor werkt dan nog beter.
Je moet de motor wel aanpassen naar driehoek anders heb je kans dat bij belasting de motor doorbrand.
Draairichting maakt voor de motor zelf niet uit maar heeft wel effect op het vacuum wat je haalt.
Gebruikersavatar
Klaassie1
Berichten: 23
Lid geworden op: 12 nov 2018 16:13
Locatie: Borger mor blief 'n grunneger
Contacteer:

Re: Hulp 220v vacuumpomp motor

Bericht door Klaassie1 »

serum schreef: 24 jun 2020 16:34Hij dondert nog wel aardig in elkaar onder belasting;
Alvast wat leesvoer;...
Thanks. Ik kan m inmiddels achterstevoren zingen :lol:

Hij draait de goede kant op? die motoren hebben een favoriete draairichting voor optimaal druk/vacuum. Vandaar.
Omdat ik het ergens had gelezen of iemand hier mij had verteld (of ik had het gedroomd) dat wanneer de motor de "verkeerde" kant op draait je dan gewoon de draadjes van de condensator even moet omwisselen en dat daarmee dat probleem is getackeld... maar goed dat was natuurlijk nadat ik de condensator al had besteld en ik tijdens heftige visioenen de volgende zin van de condensator website weer langzaam uit mijn mistige brein zag opdoemen...
**Al deze condensatoren zijn niet polariteits gevoelig (bi-polair), ze hebben GEEN + of - **
Omdat de condensator toch al onderweg was en ik op dat moment niet nog meer vragen wilde afvuren en er toch ook niets meer aan kon veranderen had ik de draairichting even in de ijskast van toekomstige problemen te rusten gelegd.

Vanmiddag hield ik dus stiekem mn hart even vast toen ik de draairichting controleerde.. perfect...!.. Of het een toevalstreffer met de twee draadjes vd condensatior was hoef ik noiet meer uit te zoeken ..hij doet t en dat was het enige doel waarom ik deze vragenlijst was begonnen,.

Wanneer mijn nieuwssgierigheid ergens midden in de nacht het toch gaat winnen draai ik waarschijnlijk alle schroefjes weer los en sluit ik de condensator toch nog even omgelkeerd aan... just to be sure dingetje van me :))


serum schreef: 24 jun 2020 16:34 Heuhj! kijk nou! Actie!
Hij dondert nog wel aardig in elkaar onder belasting...etc
HD13 schreef: 24 jun 2020 17:51 Wat serum al aangaf motor moet in driehoek.

Op klemmenblok in de motor zitten nu messing strips doorverbonden als een dikke streep ----. (ster)
Deze verbinding moet je er anders inleggen.
Je moet verticale verbindingen leggen zoals I I I.(driehoek)
Motor werkt dan nog beter.
21254

Ik ga het morgen gelijk aanpassen...
Hartelijk dank voor alle wijze raad..!!!!
When in doubt...mumble
HD13
Berichten: 692
Lid geworden op: 22 dec 2013 17:58
Locatie: Nijkerk
Contacteer:

Re: Hulp 220v vacuumpomp motor

Bericht door HD13 »

Ja dus, plaatje 2
Gebruikersavatar
Klaassie1
Berichten: 23
Lid geworden op: 12 nov 2018 16:13
Locatie: Borger mor blief 'n grunneger
Contacteer:

Re: Hulp 220v vacuumpomp motor

Bericht door Klaassie1 »

.
Blijft mijn brein toch nog even door ratelen met vragen uit te spuwen... pak ik er even eentje uit die het meest kriebelt.
gewoon uit nieuwsgierigheid en ook omdat ik het hier stiekem erg leuk vind.. :mrgreen:

Goed komt ie...

Omdat de motor volgens de "verkoper" zo uit de line-up is getrokken en het gewoon altijd heeft gedaan op 220v is het nu voor mij onlogisch dat dan de 2 verbindingsstukjes "altijd" zo hebben gezeten.
Zeker omdat de kans met deze ster schakeling tot ernstige schade kan lijden en derhalve absoluut omgezet moet worden naar een driehoek schakeling. Mega dank voor die waarschuwing..!!!

Het lijkt er sowieso op dat nog iets bij tussen heeft gezeten omdat op het begeleidende plaatje bij mijn openingsvraag tussen de plus en de min nog een zwarte draad was aangesloten..
Hoe kan het dan dat dat de beste schakeling was... (en om even wat antwoorden uit te sluiten.. het was gegarandeerd geen krachtstroom..)

21194
When in doubt...mumble
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12053
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Hulp 220v vacuumpomp motor

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Klaassie1 schreef: 25 jun 2020 01:43 Omdat de motor volgens de "verkoper" zo uit de line-up is getrokken en het gewoon altijd heeft gedaan op 220v is het nu voor mij onlogisch dat dan de 2 verbindingsstukjes "altijd" zo hebben gezeten.
Feilloze redenering.
Maar, hij draait toch, en misschien was de toepassing waar die uitgehaald werd wel 'verplaatsen' van lucht en niet perse een zo hoog mogelijke onderdruk.
Als komt het op mij wel merkwaardig over dat dan die condensator er niet meer op zou zitten.

En misschien staat die machine wel op 220v maar zat er ergens in de schakelkast een frequentie omvormer omdat ze toch de toeren moesten regelen voor het gewenste debiet.

Feit blijft volgens mij, als de motor z'n power uit slechts 1 spoel moet halen, want daar sluit jij het snoer op aan, kan dat nooit hetzelfde resultaat geven dan wanneer er 3 spoelen van de motor mee mogen werken. Ik denk dat ik nu ook die vermogens afname van 70% begrijp.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Klaassie1
Berichten: 23
Lid geworden op: 12 nov 2018 16:13
Locatie: Borger mor blief 'n grunneger
Contacteer:

Re: Hulp 220v vacuumpomp motor

Bericht door Klaassie1 »

HD13 schreef: 24 jun 2020 17:51 Je moet de motor wel aanpassen naar driehoek anders heb je kans dat bij belasting de motor doorbrand.
Zoals nu het verschil tussen "ster" en "driehoek" ook duidelijk te horen is klinkt ook dat erg logisch. Je spreekt overigens over "kans"
en hoewel "kans" natuurlijk erg relatief is wil ik het toch even checken :roll: Bestaat de kans op doorbranden nu ook nog ?
serum schreef: 24 jun 2020 16:34 Heuhj! kijk nou! Actie! Hij dondert nog wel aardig in elkaar onder belasting;
ter vergelijk hieronder beide opties even bij elkaar gezet en in real life is het verschil inderdaad enorm..!!

Nieuw
Geluid Steinmetz driehoek schakeling

plaatje
filmpie

Oud
Geluid Steinmetz ster schakeling

plaatje
filmpie

hugo stoutjesdijk schreef: 25 jun 2020 06:42 Feilloze redenering.
Maar, hij draait toch, en misschien was de toepassing waar die uitgehaald werd wel 'verplaatsen' van lucht en niet perse een zo hoog mogelijke onderdruk.
Als komt het op mij wel merkwaardig over dat dan die condensator er niet meer op zou zitten.
Voelt een spannend verhaal aankomen "Klaassie en de speurtocht naar de verdwenen condensator" :lol:
En misschien staat die machine wel op 220v maar zat er ergens in de schakelkast een frequentie omvormer omdat ze toch de toeren moesten regelen voor het gewenste debiet.
Feit blijft volgens mij, als de motor z'n power uit slechts 1 spoel moet halen, want daar sluit jij het snoer op aan, kan dat nooit hetzelfde resultaat geven dan wanneer er 3 spoelen van de motor mee mogen werken.
Helder verhaal ..dank ;-)
Ik denk dat ik nu ook die vermogens afname van 70% begrijp.
Even een sprookje uit de wereld helpen... :idea:
Quote uit de online link : "Door het ontbreken van de 3e fase moet er wel rekening worden gehouden dat het vermogen van de motor afneemt tot ca. 70 % van het vermogen dat is vermeld op het motor type plaatje."
De motor verliest dan dus "maar" 30% van het originele vermogen.. blijft natuurlijk een hele flinke hap uit het vermogen




.
When in doubt...mumble
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5415
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Hulp 220v vacuumpomp motor

Bericht door serum »

Kijk. Dat werkt al een stukje enthousiaster. Waar je wel even rekening mee moet houden; Dit type pomp wordt erg warm qua pompdeel als ze 'te diep' vacuum moeten trekken. Daarom plaatsen ze er een ventiel tussen die vanaf een bepaalde onderdruk opengaat, zodat de pomp nog wat te verpompen heeft.
HD13
Berichten: 692
Lid geworden op: 22 dec 2013 17:58
Locatie: Nijkerk
Contacteer:

Re: Hulp 220v vacuumpomp motor

Bericht door HD13 »

Klaasie1,

Met die condensator creeer je de derde fase die hij anders zou missen.
Afhankelijk van de capaciteit van deze condensator lever je dus stroom voor de derde fase.
Afhankelijk van je belasting is er dus een punt waar deze condensator z'n ideale stroom staat te leveren.
Met ideaal bedoel ik dan een stroom die even groot is als van de andere 2 fasen, drie identieke stromen, boel is dan mooi in evenwicht.

Dit is eigenlijk het grootste probleem met een steimetz schakeling, vandaar dat er ook verschil is in de uF/kW die je her en der tegenkomt.

Motor kan in ster met een condensator wel gewerkt hebben als de belasting maar laag genoeg was.

Al gecheckt of draairichting nog uit maakt voor je vacuum ?
Draairichting wisselen, blauwe condensator draadje loshalen en bij de dikke bruine fasedraad opknopen.
Wil je het een beetje overzichtelijk houden dan condensator draden aan de overkant vast zetten.
1 draad zet je dan op de middelste aansluiting vast en met de ander kan je switchen naar gelang de gewenste draairichting

Tip, als het in een rode amp kabelschoen past dan voor dezelfde draadikte ook rode gebruiken en geen blauwe.
Blauw is voor dikkere draad bedoeld en klemt de dunnere draad niet goed.
Mag jij raden waarom er in voertuigen met gemodificeerde bedrading zo vaak storing is :roll:
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5415
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Hulp 220v vacuumpomp motor

Bericht door serum »

Denk dat de motor de goede kant opdraait;

Klaas gaf aan dat in de vorige situatie de motor de goede kant opdraaide, hij houdt nu voor hetzelfde gat de testvacuumstekker, met ruwweg hetzelfde resultaat.
Gebruikersavatar
Klaassie1
Berichten: 23
Lid geworden op: 12 nov 2018 16:13
Locatie: Borger mor blief 'n grunneger
Contacteer:

Re: Hulp 220v vacuumpomp motor

Bericht door Klaassie1 »

Ik wordt hier allemaal zo blij van jongens... ben nog even druk om het volgende projectje in elkaar te draaien gebaseerd op wat ik heb geleerd in deze mooie masterclass :-)) :lol:
serum schreef: 25 jun 2020 17:54 Denk dat de motor de goede kant opdraait;
Klaas gaf aan dat in de vorige situatie de motor de goede kant opdraaide, hij houdt nu voor hetzelfde gat de testvacuumstekker, met ruwweg hetzelfde resultaat.
Staat een dikke pijl op het blok. De motoren draaien allemaal met de pijl richting mee..(vreugdedansje a la prime minister van New Zealand)
Laatst gewijzigd door Klaassie1 op 25 jun 2020 19:01, 1 keer totaal gewijzigd.
When in doubt...mumble
Gebruikersavatar
Klaassie1
Berichten: 23
Lid geworden op: 12 nov 2018 16:13
Locatie: Borger mor blief 'n grunneger
Contacteer:

Re: Hulp 220v vacuumpomp motor

Bericht door Klaassie1 »

serum schreef: 25 jun 2020 16:59 Kijk. Dat werkt al een stukje enthousiaster. Waar je wel even rekening mee moet houden; Dit type pomp wordt erg warm qua pompdeel als ze 'te diep' vacuum moeten trekken. Daarom plaatsen ze er een ventiel tussen die vanaf een bepaalde onderdruk opengaat, zodat de pomp nog wat te verpompen heeft.
Je bent me stapje voor. Ben druk met een volgende post en wilde dit daarin meenemen om het overzichtelijk te houden. maar goed, nu gelijk maar even doen. :lol:
Had gemerkt dat als ik voor langere tijd de motor op volle belasting liet draaien door het aanzuig gat dicht te houden de temperatuur van het hele blok incl motor flink warm begon te worden en zodra ik hem weer lucht gaf de temperatuur ook redelijk snel weer daalde.. De oplossing inmiddels gegeven (en gelijk ook een antwoord op een vraag die ik niet gesteld zou hebben...: op de andere motor zit een vreemd ventiel :lol: :lol: )
When in doubt...mumble
Gebruikersavatar
Klaassie1
Berichten: 23
Lid geworden op: 12 nov 2018 16:13
Locatie: Borger mor blief 'n grunneger
Contacteer:

Re: Hulp 220v vacuumpomp motor

Bericht door Klaassie1 »

Heb ik nog even een vraagje over de eerder genoemde lichtere zijkanaalventilator (aka "zkv2")

21279

Is nu zo aangesloten..

21281

maarrr....Met alles wat ik nu van jullie heb geleerd moet volgens mij deze motor dan zo worden aangesloten..??

21280

Hij draai nu ook wel heulllll rustig zie/hoor dit filmpje
filmpie


Hier alles (klein en groot) in een gedeelde Drive map
When in doubt...mumble
Gebruikersavatar
Klaassie1
Berichten: 23
Lid geworden op: 12 nov 2018 16:13
Locatie: Borger mor blief 'n grunneger
Contacteer:

Re: Hulp 220v vacuumpomp motor

Bericht door Klaassie1 »

HD13 schreef: 25 jun 2020 17:44 Klaasie1,

Met die condensator creeer je de derde fase die hij anders zou missen.
Afhankelijk van de capaciteit van deze condensator lever je dus stroom voor de derde fase.
Afhankelijk van je belasting is er dus een punt waar deze condensator z'n ideale stroom staat te leveren.
Met ideaal bedoel ik dan een stroom die even groot is als van de andere 2 fasen, drie identieke stromen, boel is dan mooi in evenwicht.

Dit is eigenlijk het grootste probleem met een steimetz schakeling, vandaar dat er ook verschil is in de uF/kW die je her en der tegenkomt.
21283

Inmiddels geleerd dat de capaciteit van de condensator te berekenen is door het wattage vd motor te vermenigvuldigen met 50 a 60 voor het gemak neem ik dan 55.
Krijg ik 55 x 0.55 = 30uF.. Op deze motor zit een condensator van 20uF .. en draait toch prima. Is het verstandig om de condensator toch te vervangen ?
Motor kan in ster met een condensator wel gewerkt hebben als de belasting maar laag genoeg was.
Al gecheckt of draairichting nog uit maakt voor je vacuum ?
Serum al beantwoord :)
Draairichting wisselen, blauwe condensator draadje loshalen en bij de dikke bruine fasedraad opknopen.
Wil je het een beetje overzichtelijk houden dan condensator draden aan de overkant vast zetten.
1 draad zet je dan op de middelste aansluiting vast en met de ander kan je switchen naar gelang de gewenste draairichting

Tip, als het in een rode amp kabelschoen past dan voor dezelfde draadikte ook rode gebruiken en geen blauwe.
Blauw is voor dikkere draad bedoeld en klemt de dunnere draad niet goed.
Mag jij raden waarom er in voertuigen met gemodificeerde bedrading zo vaak storing is :roll:
In mn rode boekje met belangrijke tips en tricks opgeslagen..Dank..! :mrgreen:
When in doubt...mumble
Gebruikersavatar
Klaassie1
Berichten: 23
Lid geworden op: 12 nov 2018 16:13
Locatie: Borger mor blief 'n grunneger
Contacteer:

Re: Hulp 220v vacuumpomp motor

Bericht door Klaassie1 »

serum schreef: 25 jun 2020 16:59 Kijk. Dat werkt al een stukje enthousiaster. Waar je wel even rekening mee moet houden; Dit type pomp wordt erg warm qua pompdeel als ze 'te diep' vacuum moeten trekken. Daarom plaatsen ze er een ventiel tussen die vanaf een bepaalde onderdruk opengaat, zodat de pomp nog wat te verpompen heeft.
De bedoeling is dat ik op deze pomp een buis van 50mm aan ga sluiten. In deze buis worden vervolgens een X aantal gaten geboord voor 10mm Festo Insteek koppelingen waar dan weer met 10mm drukslang flexibele koppelingen kan maken met 1 of meerder vacuumzones in mn nog te bouwen vacuumtafel.. :roll:
Met jouw opmerking in mn achterhoofd denk ik dat het dan handig kan zijn om er eentje extra in te boren voor een kraantje die ik gedeeltelijk kan openen al naar gelang de hoeveelheid onderdruk die ik nodig heb en de hele boel me vooral niet in de hens vliegt
When in doubt...mumble
Plaats reactie