Hulp 220v vacuumpomp motor

Moderator: Moderators

HD13
Berichten: 691
Lid geworden op: 22 dec 2013 17:58
Locatie: Nijkerk
Contacteer:

Re: Hulp 220v vacuumpomp motor

Bericht door HD13 »

Zo, de info een beetje kunnen verwerken ?

Condensator, motor in driehoek kosten € 12,-, 70 % vermogen weg.
Zorg wel dat je een zgn "bedrijfscondensator" koopt en geen start of aanloop condensator.
Kan voor jouw niet inschatten wat je aan vermogen nodig hebt.
Gewoon proberen en zien of het voor jouw werkt.

Frequentie regelaar 2de hands ergens tussen de €100-200, volledig vermogen en regelbaar, doordat toeren = vermogen te regelen is kun je energie
besparen.

Weet je zeker dat 3 fasen binnen krijgt ?
Meterkast aanpassen met alles wat er nog bijkomt is de duurste optie.
Maar als je in de toekomst verder wilt met machines dan pakt dit op de lange duur goedkoper uit.

Elektromotoren en machines is leuk maar niet goedkoop.
Wil je het goed doen dan moet je motor middels een relais en een stroombeveiliging inschakelen.
Stroombeveiliging is nodig om de motor te beveiligen tegen doorbranden/uitfikken.
Dat hoeft dan bij een frequentie regelaar weer niet omdat je deze instelt op oa de stroom van de motor.

Zo hoofdpijn nu ? :lol:
Gebruikersavatar
Klaassie1
Berichten: 23
Lid geworden op: 12 nov 2018 16:13
Locatie: Borger mor blief 'n grunneger
Contacteer:

Re: Hulp 220v vacuumpomp motor

Bericht door Klaassie1 »

HD13 schreef: 20 jun 2020 06:56 Zo, de info een beetje kunnen verwerken ?
Yup, voor mij is het inmiddels al wel helder dat het beter is dat ik eerst het technische deel probeer te begrijpen voordat ik een nieuwe dosis morfine neem. Dat werkt voor nu in ieder geval al een stuk beter, ik begrijp het helemaal (denk ik :-))... het kan natuurlijk ook gewoon zo zijn omdat jij het zo goed en duidelijk hebt beschreven, dank daarvoor.. ;-)

Nu dus ook even met een heldere blik het stuk nogmaals doorgelezen en zie volgens mij een klein misverstand..?
Jij schreef "70 % vermogen weg" maar in de link van :
staat dat het vermogen van de motor afneemt tot ca. 70 % van het vermogen dat is vermeld op het motor.."
Dat is dan gelukkig maar 30% vermogen weg ipv 70%. Blijft echt een hoop maar hou gelukkig van die 1,1 toch nog 0,77kw over.
Ik begrijp nu wel waarom mn andere motor van 0,55kw zo weinig vermogen heeft.. :lol: :lol:
Naja, maandag/dinsdag zal de condensator (en heb inderdaad opgelet dat t een bedrijfscondensator is) wel binnen rollen en dan maar eens zien of ik het allemaal echt heb begrepen :lol: ;-)

Weet je zeker dat 3 fasen binnen krijgt ?
inmiddels wel, heb een beetje onhandig zonder de verzegeling te verbreken door een kiertje wat fotos kunnen nemen.
Komen dus 4 draden binnen, 3x fase (bruin/blauw/wit) en 1 nul (zwart)
Bruin en zwart zijn aangesloten op een gele smeltzekering en bij de twee andere zit simpelweg geen zekering in..
In mn bruisende jaren had ik er waarschijnlijk gewoon even 2 zekeringen ingefriemeld maar inmiddels iets rustiger geworden :lol:

21214
Frequentie regelaar 2de hands ergens tussen de €100-200, volledig vermogen en regelbaar, doordat toeren = vermogen te regelen is kun je energie
besparen. Meterkast aanpassen met alles wat er nog bijkomt is de duurste optie. Maar als je in de toekomst verder wilt met machines dan pakt dit op de lange duur goedkoper uit.
Elektromotoren en machines is leuk maar niet goedkoop.
Wil je het goed doen dan moet je motor middels een relais en een stroombeveiliging inschakelen.
Stroombeveiliging is nodig om de motor te beveiligen tegen doorbranden/uitfikken.
Dat hoeft dan bij een frequentie regelaar weer niet omdat je deze instelt op oa de stroom van de motor.
Je hebt me absoluut overtuigt dat een frequentie regelaar voor mijn situatie uiteindelijk de beste optie is en ik voorlopig alle andere wilde dromen even in de kast moet zetten :-))
Zal beginnen met sparen ;-)
Ik vermaak mij overigens prima in mijn woonkamer/werkplaats/slaapkamer/leefruimte en er past toch niet zoveel meer bij in... en door de corona is het probleem van waar-moet-de-visite-dan-zitten ook opgelost :lol: :lol:

21210

Zo hoofdpijn nu ? :lol:
Haha... voel me inmiddels al bijna thuis in deze materie..:-))
Nagenoeg de hele middag bezig geweest om deze reactie in elkaar te draaien.
Teksten kopiëren en plakken daarbij alles tot in de treuren kunnen herlezen, forum instellingen uitzoeken en dan nog de foto's via mn telefoon naar google drive terug op mn computer, bewerken en dan weer uploaden naar mn cnczone album, waarvan ik er uiteindelijk maar twee van heb gebruikt en de rest ligt te verstoffen..
Anyway...Vervelen hoef ik mij in ieder geval niet sinds ik mijn hulp vraag hier heb neergezet,,:-))

En een bijkomend voordeeltje : Vandaag een stofvrije dag in mn bed gehad :lol:


Wil oprecht nog even kwijt dat ik echt ontzettend blij ben met alle reacties en positieve bijdragen..maakt mijn leven weer een heel stuk leuker.. Dank..!!



.
When in doubt...mumble
HD13
Berichten: 691
Lid geworden op: 22 dec 2013 17:58
Locatie: Nijkerk
Contacteer:

Re: Hulp 220v vacuumpomp motor

Bericht door HD13 »

Blijkt dus dat je beter leest dan ik :oops:
Dus maar 30% verlies van motorvermogen.

Meterkast 1fase/3fase.
De voorzekering (voor de kWh meter) is dan wel 3 fase maar je kWh meter niet.
En voor ieder die dit leest, aub niet doen, gaat veel kosten als ze er achter komen.
En dan ben ik er nog van uit gegaan dat het geheel goed is aangesloten, zonder brand of andere narigheid te veroorzaken.
Wat dan weer niet vergoed gaat worden door een verzekering.
Gebruikersavatar
Klaassie1
Berichten: 23
Lid geworden op: 12 nov 2018 16:13
Locatie: Borger mor blief 'n grunneger
Contacteer:

Re: Hulp 220v vacuumpomp motor

Bericht door Klaassie1 »

HD13 schreef: 19 jun 2020 19:00 Wat echt werkt is een frequentie regelaar zoals:
8) ruimte besparen 8)
Maar dan wel 1 met deze specs.
Zie zojuist pas met mn duffe kop dat jouw foto met de regelaar specificatie verwijst naar dezelfde verkoper als in jouw eerste marktplaat link..
Was de hele tijd in de veronderstelling dat je dat plaatje ter verheldering erbij had gezocht op het internet..
heb hem nu dus gelijk maar even op marktplaats een berichtje gestuurd.. :!: dubbel thx
When in doubt...mumble
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5412
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Hulp 220v vacuumpomp motor

Bericht door serum »

Is de vacuumpomp het motortje dat je op de tafel hebt liggen?

Wat wil je met je vacuum doen eigenlijk? En op wat voor oppervlakte? ik gebruik verschillende pompen, en eigenlijk heeft iedere pomp zijn eigen sterke punten.

Regelaars van Huan Yang uit het grote chinese overzeese zijn oprecht prima hoor! Deze Huan Yangs worden hier veelvuldig gebruikt en reken op een euro of 110, incl verzenden, voor een 1 fase in, 3 fase uit 2.2kw exemplaar.
Ik heb voor een spindelmotor voor hoger koppel op lagere toeren een exemplaar met zog. sensorless vector aansturing, maar voor een vacuumpomp heb je dat niet nodig.
Gebruikersavatar
Klaassie1
Berichten: 23
Lid geworden op: 12 nov 2018 16:13
Locatie: Borger mor blief 'n grunneger
Contacteer:

Re: Hulp 220v vacuumpomp motor

Bericht door Klaassie1 »

serum schreef: 20 jun 2020 19:10 Is de vacuumpomp het motortje dat je op de tafel hebt liggen?
https://www.marktplaats.nl/plaats/m1561476841/view
Dat kleintje in t midden is een : 220v Becker VT 4.8 Vacuümpomp
Max vacuum : 150 mbar (0,35/0,42 kW) - Inlaat capaciteit :8/9 m3/h

Rechts op de grond de ESAM 1,1kW Flux jet 80 CE waar t hier over gaat en links nog een ESAM Mini jet 2V CE 0,55kW
Wat wil je met je vacuum doen eigenlijk?
Met mn beperkte wijsheid had ik destijds (toen ik eigenlijk helemaal nog niets wist en dat lachend verbloemde met mn oneindig enthousiasme) zelf een vacuümtafel gemaakt. (gaten 6mm op een raster van 10mm :roll: )
Tijdens het frezen verloor ik teveel valse lucht zodat mn werkstukken (natuurlijk !!) op het eind begonnen te schuiven... :roll: in plaats van kleinere aanzuiggaatjes plakte ik er telkens nog een Becker pompje bij tot er 4 stonden te loeien. :shock:
Inmiddels (hopelijk) ietsje wijzer en ga ik gewoon weer opnieuw beginnen... en met de hulp van "dit forum" waarschijnlijk iets voorspoediger,
En op wat voor oppervlakte?
Werkbare freesruimte 600x1000 maar had nu bedacht om het vacuümoppervlakte te maximaliseren tot 660x1250 zodat het materiaal (bv PVC Schuim) op grotere oppervlakte wordt aangezogen.
ik gebruik verschillende pompen, en eigenlijk heeft iedere pomp zijn eigen sterke punten.
Heb je een bepaalde reden om verschillende pompen te gebruiken, waarom bijvoorbeeld niet gewoon de "beste" met maximaal aanzuigvermogen zodat je niet hoeft te wisselen ?
Regelaars van Huan Yang uit het grote chinese overzeese zijn oprecht prima hoor! Deze Huan Yangs worden hier veelvuldig gebruikt en reken op een euro of 110, incl verzenden, voor een 1 fase in, 3 fase uit 2.2kw exemplaar.
Ik heb voor een spindelmotor voor hoger koppel op lagere toeren een exemplaar met zog. sensorless vector aansturing, maar voor een vacuumpomp heb je dat niet nodig.
Het houdt me nu een beetje tegen om in China te bestellen want sinds de corona komen mijn bestellingen uit China maar mondjesmaat binnen.. ha het klinkt nu of ik echt een grote jongen ben.. :P :lol: maar ik heb t over peanuts hoor zoals bv schroefjes en nippeltjes :P Er lopen nog een aantal kleine bestellingen die al meer dan 2 maand onderweg zijn.

Nu ik steeds dieper in de frequentieregelaarswereldje wordt gezogen dansen er steeds meer vragen rond mn doped hoofd...

***Kan je met een frequentieregelaar met overcapaciteit van bijvoorbeeld 2.5kW een motor aansturen van 1,1kW ??

***Kan je met 1 frequentieregelaar van bijvoorbeeld 2.5kW ook 2 verschillende motoren (eentje van 1,1 en eentje van 0,55kW ) gelijktijdig aansturen ??

***Als bovenstaande niet kan.. Kan je dan met 1 frequentieregelaar van bijvoorbeeld 2.5kW ook 2 verschillende motoren niet gelijktijdig aansturen ?? Beide dus wel aangesloten maar onafhankelijk van elkaar in te schakelen


.
When in doubt...mumble
keesijp60
Berichten: 135
Lid geworden op: 20 feb 2020 16:57

Re: Hulp 220v vacuumpomp motor

Bericht door keesijp60 »

Klaassie1 schreef: 19 jun 2020 21:58
HD13 schreef: 19 jun 2020 19:00 Wat echt werkt is een frequentie regelaar
Maar dan wel 1 met deze specs.
Ja dat geloof ik graag HD13, maar ik schrik enorm van de prijzen afgezet tegen die 12 euro voor die condensator.. of weet jij toevallig goedkoop adresje ?
Ben inmiddels beetje duizelig van alle voor mij nieuwe opties en termen. Nu aan t zoeken met de specs zoals jij hebt opgegeven..:-))
Heb vanmiddag ook al de meterkast van mn huurwoning half gesloopt om te kunnen zien of de basis voor krachtstroom al binnen
komt en daar lijkt t wel op.. Dus nu nog een optie erbij ; uitzoeken wat dat kost :-)))
de boel ligt nu bloot en heb iets te veel morfine gehad om daar verstandig mee om te gaan... zal een half oogje op de berichten houden.
Gewoon condensator gebruiken, 60 uF moet werken mits de motor niet gelijk al zwaar loopt door de pomp zelf, dan kan je 80 uF nog gebruiken, let op!!! er bestaan verschillende
mogelijkheden, een afschakelbare condensator die lager van voltage mag zijn, de motor heeft inwendig een start winding met centrifugaal schakelaar, de van jou is
een feite een 3 fase motor, de regelaars gaan tot 400 hz, dan gaat de pomp wel heel snel en gaat vermogen drastisch omlaag door de inpedantie van de wikkelingen welke
hoger worden en de stroom dus minder = minder kw.

Heb je gevraagt om een condensator die er kontinu op mag zitten? die zijn een stuk hoger in voltage namelijk, is een bedrijfscondensator, er is dus verschil, en de verkeerde ontploft.

Hier een stukje vam een forum.

Beide condensatoren zorgen voor de aanloop van een monofasige motor. Zij zorgen voor de noodzakelijke faseverschuiving om de motor op gang te krijgen. Maar...

Een start- of aanloopcondensator heeft een grote capaciteit (grootte orde 100...300µF), maar mag slechts gedurende zeer korte tijd onder spanning blijven. Het grote voordeel van dit type condensator is het zeer grote aanloopkoppel dat de motor hiermee krijgt (100...150% van het nominale motorkoppel). Het grote nadeel is de nogal omslachtige constructie met ofwel een centrifugaalschakelaar ofwel een elektromagnetische aanloopschakelaar (klixon), om de condensator en de hulpwikkeling uit te schakelen zodra de motor op snelheid is.

Een bedrijfscondensator heeft dan weer een relatief kleine waarde (10...60µF), maar is bestand tegen spanningen tot 450V of meer en kan deze spanning ook continu verdragen. De voordelen zijn de zeer eenvoudige aansluiting en een bijna perfecte arbeidsfactor van de motor. Aan de keerzijde zit dan weer het lage aanloopkoppel (25...50% van Tnom).

PS die regelaars zijn wel leuk voor cnc spindels, de frequentie gaat tot 400 hz, dan gaat ie knap snel. Ombouw naar besturen zou kunnen.

vrg kees
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5412
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Hulp 220v vacuumpomp motor

Bericht door serum »

Kees. Een vfd kan je instellen qua uitgaande frequentie. Dus keurig 50hz. (Of 60, als de motor dat ondersteund). 400hz is ook maar een waarde. Standaard parameters die je altijd handmatig instelt op een vfd.

De condensator die hij besteld heeft is voor continu gebruik. Zie link.
HD13
Berichten: 691
Lid geworden op: 22 dec 2013 17:58
Locatie: Nijkerk
Contacteer:

Re: Hulp 220v vacuumpomp motor

Bericht door HD13 »

Klaassie1,

Meerdere motoren op 1 frequentie regelaar kan wel maar......
Frequentieregelaar moet voldoende vermogen hebben om beide tegelijk aan te sturen.
En wat ik tot nu toe aan toepassing heb gezien is dat het altijd identieke motoren zijn en elk met een thermisch relais beveiligt.
Als er dan 1 van de thermische relais aanspreekt dan wordt de hele frequentie regelaar gestopt.

Met 1 regelaar verschillende motoren apart aansturen kan met sommige regelaars maar........
1ste moet je regelaar geschikt zijn om verschillende parameter sets te gebruiken, elke motor z'n eigen set.
Welke dan middels een ingang signaal te selecteren is.
Als je omschakelt van motor dan zul die motor die er op dat moment aanhangt eerst moeten stoppen, dus echt stilstaan en de motor niet meer aansturen.
En dan pas omschakelen.
Waarom niet meer aansturen ipv stop, afhankelijk van de instelling kan je de motor op 0 rpm zetten en dat hoeft niet uit te zijn.
Regelaar probeert dan de as van de motor op dezelfde plek stil te houden.
benkr
Donateur
Berichten: 7786
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Hulp 220v vacuumpomp motor

Bericht door benkr »

Voor net ietsje meer dan 50 Euro heb je een 1,5 kW VFD, of dat een topmodel is geloof ik niet, maar wel goed genoeg om jou ventilator te laten draaien.

https://www.aliexpress.com/item/4000761 ... 9976%23786
Gebruikersavatar
Klaassie1
Berichten: 23
Lid geworden op: 12 nov 2018 16:13
Locatie: Borger mor blief 'n grunneger
Contacteer:

Re: Hulp 220v vacuumpomp motor

Bericht door Klaassie1 »

keesijp60 schreef: 21 jun 2020 12:26
HD13 schreef: 19 jun 2020 19:00
serum schreef: 21 jun 2020 12:32
benkr schreef: 21 jun 2020 22:43

Wederom mijn dank heren,
Het is mij inmiddels wel duidelijk dat deze materie voor experts zoals jullie gesneden koek is.
Ik geniet van jullie geweldige uitleg en uitgebreide antwoorden en juist door alle extra informatie komen er bij mij weer handen vol nieuwe vragen bij... wat als... en hoe en waarom... kan dan ook.. als... of.. etc :P
Alsof ik terug in de schoolbanken heb plaats genomen en deze keer heel enthousiast wel de juiste opleiding heb gekozen..
Helaas loopt mijn brein wel telkens vast bij zoveel zeer gewaardeerde informatie. Vanuit mijn situatie zijn mijn vragen eigenlijk veel geschikter voor een face 2 face babbel.. (Dus als er iemand toevallig in de buurt van Borger komt heb ik in no-time de koffie klaar :lol: )

Anyway, inmiddels heb ik een mapje gemaakt en alle teksten opgeslagen zo kan ik het rustig terug lezen. De marktplaats advertentie waar ik op had gereageerd heb ik nog geen antwoord van gekregen. Heb de VFD van "benkr" opgeslagen in mn Aliexpres winkelmandje want die is wel heel erg goedkoop in vergelijk met eerder gevonden prijzen... en niet onbelangrijk 14x 5 sterren gewaardeerd.!!

Vandaag hoogstwaarschijnlijk de condensator op mn deurmat.... Als je binnen een straal van een kilometertje of 50..60 woont zal je vast kunnen horen als ie t doet :lol: :lol:
toitoi
When in doubt...mumble
Gebruikersavatar
Klaassie1
Berichten: 23
Lid geworden op: 12 nov 2018 16:13
Locatie: Borger mor blief 'n grunneger
Contacteer:

Re: Hulp 220v vacuumpomp motor

Bericht door Klaassie1 »

21253
Beter laat dan nooit.... :lol:
When in doubt...mumble
Gebruikersavatar
Klaassie1
Berichten: 23
Lid geworden op: 12 nov 2018 16:13
Locatie: Borger mor blief 'n grunneger
Contacteer:

Re: Hulp 220v vacuumpomp motor

Bericht door Klaassie1 »

Hij doet het... net een vliegtuigmotor joh.... yiipppeeeee..smiles allover!!!

filmpie


plaatje
When in doubt...mumble
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5412
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Hulp 220v vacuumpomp motor

Bericht door serum »

Heuhj! kijk nou! Actie!

Hij dondert nog wel aardig in elkaar onder belasting; zoals ik het zie staat hij nou op ster, driehoek zou je meer koppel opleveren. Maarrrr. Geen idee of de motor daarvoor bestemd is!

Dus daar moeten de elektroprofeten van het forum eerst maar wat van vinden voordat je dat aansluit..

Alvast wat leesvoer;
https://elektromotorendevier.nl/blog/29 ... 0-v-1-fase

Hij draait de goede kant op? die motoren hebben een favoriete draairichting voor optimaal druk/vacuum. Vandaar.
Plaats reactie