Hulp 220v vacuumpomp motor

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5398
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Hulp 220v vacuumpomp motor

Bericht door serum »

Onderdruk laat zich moeilijk regelen. met een standaard gat. Als je gaat frezen heb je weer meer druk nodig omdat je drukverlies hebt. Ik zou gewoon een ventiel ertussen doen. Voor vacuum kan je mooi drukpvc buizen gebruiken. Makkelijk te lijmen en goede flow. 10mm, dan heb je vaak een 8mm binnendiameter, daar trek je niet al teveel debiet door.
Gebruikersavatar
Klaassie1
Berichten: 23
Lid geworden op: 12 nov 2018 16:13
Locatie: Borger mor blief 'n grunneger
Contacteer:

Re: Hulp 220v vacuumpomp motor

Bericht door Klaassie1 »

serum schreef: 25 jun 2020 19:38 Onderdruk laat zich moeilijk regelen. met een standaard gat. Als je gaat frezen heb je weer meer druk nodig omdat je drukverlies hebt. Ik zou gewoon een ventiel ertussen doen. Voor vacuum kan je mooi drukpvc buizen gebruiken. Makkelijk te lijmen en goede flow. 10mm, dan heb je vaak een 8mm binnendiameter, daar trek je niet al teveel debiet door.
21285

Het eerste plan was om het vacuüm aan 11 richtingen aan te zuigen zodat de onderdruk zo goed mogelijk zou worden verdeeld en ook het te frezen materiaal niet zou beschadigen.
Nu overgestapt op smallere "vacuumplaten" van 30 cm x 130 cm zodat aan beide kopse kanten maar 1 tappunt nodig is en het aanzuigpunt in het midden aan de onderkant kan komen te vervallen.
Diverse diameters drukpvc al gekocht als ook zakken vol diverse Festo koppelingen die men na het voltooien van dit mega project waarschijnlijk voor een prikkie kan overnemen op marktplaats :lol: :lol: :lol:
When in doubt...mumble
HD13
Berichten: 690
Lid geworden op: 22 dec 2013 17:58
Locatie: Nijkerk
Contacteer:

Re: Hulp 220v vacuumpomp motor

Bericht door HD13 »

ZKV2,

Dit is een echte 1 fase motor met bedrijfscondensator

Heeft maar 2 spoelen en misschien een sensor of contactje om de temperatuur van de wikkeling te meten.
Dus oude aansluiting kan kloppen.
Staat er geen schemaatje in de binnenkant van de deksel ?
1ste spoel, hoofd wikkeling wordt direct gevoed met fase en nul.
2de spoel, hu[pwikkeling hangt met 1 kant aan de nul, andere kant via condensator weer aan de fase.
Ben er dan vanuit gegaan dat dit een type is zonder centrifugaal schakelaar en start condensator.

Spoelen hebben vaak een verschillende weerstandswaarde (Ohm) laagste weerstand is de hoofd wikkeling.
Hogere weerstand is de hulpwikkeling.
Er is wel een standaard voor de aansluitcodes maar weet het voor een 1 fase motor niet uit m'n hoofd.
Gebruikersavatar
Klaassie1
Berichten: 23
Lid geworden op: 12 nov 2018 16:13
Locatie: Borger mor blief 'n grunneger
Contacteer:

Re: Hulp 220v vacuumpomp motor

Bericht door Klaassie1 »

HD13 schreef: 25 jun 2020 21:33 Dit is een echte 1 fase motor met bedrijfscondensator
Heeft maar 2 spoelen en misschien een sensor of contactje om de temperatuur van de wikkeling te meten.
Dus oude aansluiting kan kloppen.
Staat er geen schemaatje in de binnenkant van de deksel ?
joh..Waaraan zie je "zomaar" dat dit is een echte 1 fase motor met bedrijfscondensator is :?: ??

Binnenzijde deksel:
Sjee.. Hide and seek...!!! (en gewoon keihard overheen gekeken)
21296

21282

Is dus nu zo aangesloten..
21295
Klaassie1 schreef: 25 jun 2020 19:00 Heb ik nog even een vraagje over de eerder genoemde lichtere zijkanaalventilator (aka "zkv2")
21271

Is nu zo aangesloten..
21275

maarrr....Met alles wat ik nu van jullie heb geleerd moet volgens mij deze motor dan zo worden aangesloten..??
21274

Hij draai nu ook wel heulllll rustig zie/hoor dit filmpje
filmpie


Hier alles (klein en groot) in een gedeelde Drive map



Nu dus ook nog een derde optie en dat is de binnenkant van het dekseltje
klaassie is nu weer helemaal de weg kwijt... :lol:
Welke moet ik nu eigenlijk gebruiken ??... :roll: :roll: :roll: :roll:





.
When in doubt...mumble
HD13
Berichten: 690
Lid geworden op: 22 dec 2013 17:58
Locatie: Nijkerk
Contacteer:

Re: Hulp 220v vacuumpomp motor

Bericht door HD13 »

Is niet zo moeilijk als dat het lijkt.

Eerst op de motor zelf kijken voor welke spanning of spanningen hij geschikt is.
Dan kijken wat voor een spanning je beschikbaar hebt.
Dan in binnenkant deksel kijken of bijgeleverd documentje, hoe aan te sluiten.

Meestal kies je de motor bij de spanning die je beschikbaar hebt.
Gebruikersavatar
Klaassie1
Berichten: 23
Lid geworden op: 12 nov 2018 16:13
Locatie: Borger mor blief 'n grunneger
Contacteer:

Re: Hulp 220v vacuumpomp motor

Bericht door Klaassie1 »

Merk dat door de uitgebreide begeleiding bij de vragen de essentie verloren gaat.. sorry daarvoor....:cry:
zal het voor het overzicht de vragen ontdoen van ballast.

Op beide typeplaatjes staat 220v en 450v ?
Ik heb alleen 220v
[1]***volgens alle voorgaande pagina's moet ik dan toch ook hier net als eerder de steinmetz driehoek schakeling toepassen ??

Het verschil tussen de bestaande aansluiting en binnenkant dekseltje is het gefabriceerde bruggetje tussen V1 en W1
[2]***wat zou dan de functie van dat bruggetje kunnen zijn ?
[3]***heeft de schakeling met dat ene bruggetje ook een naam, zo ja welke ? (dan kan ik t opzoeken)
[4]***welke aansluiting moet ik bij zkv2 gebruiken ?
[5]***en waarom ?

quote: Dit is een echte 1 fase motor met bedrijfscondensator
Voor mij als leek zie ik geen verschil tussen beide motoren. (ESAM Flux jet 80 CE van 1,1kW {zkv1} en een ESAM Mini jet 2V CE van 0,55kW {zkv2})
[6]***Waar kan je dat dan aan zien ?


.
When in doubt...mumble
HD13
Berichten: 690
Lid geworden op: 22 dec 2013 17:58
Locatie: Nijkerk
Contacteer:

Re: Hulp 220v vacuumpomp motor

Bericht door HD13 »

21306

Heb even de belangrijkste gegevens blauw omlijnt.
Links boven 1~ geeft aan dat het 1 fase is
Daaronder links geeft de motorspanning aan.
Daar weer rechts van geeft de waarde van de condensator en de spanning weer, staat ook het symbool van een condensator in (--II--)

Bij de andere motor staat daar er links boven een 3~
Daaronder links de motor spanning voor driehoek (symbool staat er voor) en rechts daarvan de motorspanning voor sterbedrijf(symbool Y staat er ook voor)

1 fase motor heeft 2 spoelen, 2 uiteinden.
3 fase motor heeft 3 spoelen, 6 uiteinden.

Steinmetz is alleen van toepassing op een 3 fase motor en het blijft een lap middel.
Als je een 1 fase motor wil gebruiken die ook levert wat er opstaat dan is dit er meestal een met 1 condensator of zelfs meer condensatoren om het nog ingewikkelder te maken.

Fabrikant heeft vaak z'n redenen om iets volgens een bepaalde manier aan te sluiten.Heb even zitten puzzelen waarom de aansluitingen zo zijn getekend maar kom er niet uit met de verbinding V1 W1.
Motor is ook zeker 2de hands gekocht ?
In zo een geval verwijder ik eerst de kabels die van buiten naar binnen komen.
Dan haal ik de doorverbindingen eruit (wel even aantekenen waar ze zaten) en begin met meten (Ohms)
Dan aan de hand van de Ohmse waarden een en ander bij elkaar knopen, zoals ik al eerder heb aangegeven.
Gebruikersavatar
Klaassie1
Berichten: 23
Lid geworden op: 12 nov 2018 16:13
Locatie: Borger mor blief 'n grunneger
Contacteer:

Re: Hulp 220v vacuumpomp motor

Bericht door Klaassie1 »

HD13 schreef: 26 jun 2020 17:40 21306
Zeer verhelderend HD...Thanks en Thumbs up..!
Het komt natuurlijk door al die kruislings gewikkelde wikkelingen dat het zo ingewikkeld is

Ja inderdaad, beide motoren zijn 2e hands en zonder boekjes of kennis van waar, en hoe ze zijn gebruikt..

Die verbinding tussen V1 en W1 haal ik er nog tussenuit en dan eens zien wat ie doet.
Dat doormeten van de weerstanden klinkt ook weer interessant, eens zien wat ik daar nog over kan vinden :-)

en ik kwam op zolder nog een bijzondere motor tegen waar allerlei draden uit de motor komen en ik geen idee heb wat dat dingetje kan maar voorlopig blijft die maar even in de ijskast want vandaag aantal olievrije vacuümpompjes Becker VT 4.8 en VT 4.4 gekregen waar even een stekker aan moet. Gelukkig ken ik die inmiddels :lol:

Wederom onmetelijke dank van een heel blij mens...!!


.
When in doubt...mumble
Plaats reactie