Vertinnen versus adereindhulsjes

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Vertinnen versus adereindhulsjes

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Dat wire-wrap uiteindelijk de allerbeste verbinding is die je in je satelliet kunt hebben is mij al eens verteld, maar om praktisch te blijven, ik ben zelden tot nooit een draadje tegen gekomen in een schroefverbinding die los was gaan zitten. (ze zullen er vast wel zijn) Maar ik ben genoeg draadje tegen gekomen die los in een kroonsteen zaten en die vertint waren. En ik denk dat mijn nichtje dan ook de conclusie zal trekken dat dat vertinnen misschien niet zo handig is. (ze is extreem goed in combinaties leggen :mrgreen: maar verder eigenlijk niet technisch)

Eigenlijk net als links rijden, dat gaat soms ook wel goed, maar is niet echt handig op het vaste land van Europa.

Maar ook met klemmenstroken (veerklemmen) kan het wel eens fout gaan, heb ooit een case gehad waar die klemmen met een veerkontakt doorlusten naar de buurman (best handig, scheelt een hoop doorverbind bruggen), daar hadden we extreem veel storing omdat een sensor opeens geen spanning meer had, kon je weer gaan zoeken welke doorverbinding deze keer de boosdoener was. Dus niet toepassen op voertuigen waar het een beetje rammelt.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Vertinnen versus adereindhulsjes

Bericht door hugo stoutjesdijk »

DaBit schreef: 20 feb 2020 15:09 Ik gebruik ze ook hoor. Of van die Phoenix pluggable dingen waarbij de plug dan weer schroefjes heeft. Maar de overweging om die te gebruiken is niet 'laten we er nou eens voor zorgen dat het over 100 jaar nog werkt'.
O, maar het overleeft vast de levensduur van de ding er achter.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11014
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Vertinnen versus adereindhulsjes

Bericht door DaBit »

De grotere schroefterminals blijven wel zitten, en de M8 bouten in een busbar ook. Het minispul (3,5mm pitch en kleiner) is een groter probleem. Vaak kun je die schroef niet eens fatsoenlijk aandraaien omdat heel de printkroonsteen de neiging heeft om mee te gaan draaien, vooral als het een 2-polige is. Een bult temperatuurwisselingen erbij, en ik zou het niet betrouwbaar willen noemen.

Als ik de kans krijg pak ik mooi veerklemmen, het liefste van die types met een 'knopje' wat je in moet drukken in plaats van zo'n gleuf waar je precies de goeie maat schroevendraaier voor moet hebben om de boel weer los te krijgen. Snel installeren en de-installeren, ook als je ergens half onder hangt met weinig licht. Als er een hoop naast elkaar zitten niet het risico dat een draad er half uitschiet als je bezig bent om de schroef aan te draaien. En de gebruikers hebben minder de neiging om er 5 draden in te douwen.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Vertinnen versus adereindhulsjes

Bericht door Kjelt »

Wat ik ook vervelende dingen vind zijn die schroeven met een vierkant plaatje er onder waar je eigenlijk om de boel evenwijdig te belasten twee draadjes met adereindhuls onder wilt stoppen.
Natuurlijk heb je er maar een waardoor dat ding scheef belast en als decranden eromheen te laag zijn floept ie er tijdens het aandraaien aan de zijkant uit.
Dus moet je eigenlijk een passende ringkabelschoen gebruiken , etc etc.
Gebruikersavatar
André-R
Donateur
Berichten: 215
Lid geworden op: 19 feb 2020 13:31
Locatie: Drempt

Re: Vertinnen versus adereindhulsjes

Bericht door André-R »

Ik heb indertijd voor een bedrijf gewerkt waar veel krachtstroom kabels gemaakt moesten worden, mijn werkplaatschef wilde per se gewone adereind hulzen, zonder kleur codering.... je moet natuurlijk wel de goede diam. hulzen aankrimpen ... enne ik ben verpleegkundige en het terug schuiven van een huls over een naald is écht not done....al 40 jaar zo ...
AI Hembrug DR1
Optimum BF 46 vario
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Vertinnen versus adereindhulsjes

Bericht door hugo stoutjesdijk »

André-R schreef: 22 feb 2020 15:02 Ik heb indertijd voor een bedrijf gewerkt waar veel krachtstroom kabels gemaakt moesten worden, mijn werkplaatschef wilde per se gewone adereind hulzen, zonder kleur codering.... je moet natuurlijk wel de goede diam. hulzen aankrimpen ... enne ik ben verpleegkundige en het terug schuiven van een huls over een naald is écht not done....al 40 jaar zo ...
https://www.ntvt.nl/actueel/actueel-ite ... s-verboden
Dan liepen jullie je tijd blijkbaar ver vooruit, en hoe werden vooraf klaargemaakte spuiten dan weggelegd ? Een open en bloot liggende naald is ook weer niet wenselijk lijkt me of wordt er dan altijd een nieuwe naald met cap op gezet? Maar ik heb nooit iets met spuiten en naalden gehad. Splinters in m'n vinger vind ik vervelend genoeg. :lol:
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Plaats reactie