Vertinnen versus adereindhulsjes

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Vertinnen versus adereindhulsjes

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Nadat ik nogal geschrokken c.q. teleurgesteld ben in de bedradings- kwaliteit van een prijzig Duits product, vraag ik me eigenlijk het volgende af:
Is er een of andere norm waarin het gebruik van adereindhulsjes onder klemschroefverbindingen voor geschreven wordt. (en hoe is het mogelijk dat dit nog voorkomt in 2020?)
20009

Dat het een hardnekkig probleem is en moeilijk uit te roeien heb ik al meermalen ervaren.

(hoorde laatst van verplegend personeel in het ziekenhuis dat ze er bij toeval achter kwamen dat het recappen van injectienaalden ten strengste verboden is (hoge boetes, heeft met veiligheid te maken), als je het even googled is dat dus ook al sinds 2012 het geval. Je zou toch denken, beetje commerciële toebehoren firma's springen er in en promoten hun recap tooltjes, maar dat 'het personeel' in het ziekenhuis er gewoon niet van op de hoogte is, en hoe zit het met de andere veiligheidsvoorschriften ??)
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Vertinnen versus adereindhulsjes

Bericht door serum »

(hoorde laatst van verplegend personeel in het ziekenhuis dat ze er bij toeval achter kwamen dat het recappen van injectienaalden ten strengste verboden is (hoge boetes, heeft met veiligheid te maken), als je het even googled is dat dus ook al sinds 2012 het geval. Je zou toch denken, beetje commerciële toebehoren firma's springen er in en promoten hun recap tooltjes, maar dat 'het personeel' in het ziekenhuis er gewoon niet van op de hoogte is, en hoe zit het met de andere veiligheidsvoorschriften ??)
Of er staat een fout in je tekst of het zuiden eist zijn tol op je waarden en normen; Dus als iets verbonden is (recappen van injectienaalden) zou jij denken jij dat er commerciële instanties zijn die recap tooltjes promoten?

Vertinnen in klemterminals, bah. Dat doen ze zelfs in China niet meer. Kan mij je teleurstelling goed voorstellen.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Vertinnen versus adereindhulsjes

Bericht door hugo stoutjesdijk »

serum schreef: 20 feb 2020 08:30
(hoorde laatst van verplegend personeel in het ziekenhuis dat ze er bij toeval achter kwamen dat het recappen van injectienaalden ten strengste verboden is (hoge boetes, heeft met veiligheid te maken), als je het even googled is dat dus ook al sinds 2012 het geval. Je zou toch denken, beetje commerciële toebehoren firma's springen er in en promoten hun recap tooltjes, maar dat 'het personeel' in het ziekenhuis er gewoon niet van op de hoogte is, en hoe zit het met de andere veiligheidsvoorschriften ??)
Of er staat een fout in je tekst of het zuiden eist zijn tol op je waarden en normen; Dus als iets verbonden is (recappen van injectienaalden) zou jij denken jij dat er commerciële instanties zijn die recap tooltjes promoten?
Oeps, ik moet dat natuurlijk duidelijker stellen: (had ik moeten weten, ik begreep het eerst ook verkeerd) Die dopjes mogen wel terug gezet worden, maar de maatregel is vanwege eigen prik incidenten, dus het mag niet handmatig, maar wel met een tooltje. (zijn ook gewoon te koop als je even zoekt, maar als je niet weet dat je die nodig hebt, zoek je er ook niet naar) En dan vind ik het opeens een typisch promotie artikel

Vertinnen in klemterminals, bah. Dat doen ze zelfs in China niet meer. Kan mij je teleurstelling goed voorstellen.
Dat lijkt mij ook, maar in welk land zouden ze deze kabeltjes dan ingekocht hebben? Was trouwens geen incident, ik zak het uiteinde vertind, heb ze toen alle componenten los laten halen die al gemonteerd waren, en jawel overal vertind, heb de eindjes maar afgeknipt en hulsjes er op gezet, ik heb geen behoefte aan wazige storingen.
Heb wel de Nederlandse verkoop adviseur even een mailtje gestuurd, benieuwd of ze reageren.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Vertinnen versus adereindhulsjes

Bericht door serum »

Aaah! die context miste inderdaad.

Ik zou mij qua risico ook 2x achter de oren krabben voordat ik zo'n apparaat op de markt breng. Misschien speelt dat een rol. Uiteindelijk zul je ook consumables moeten leveren die op de naald gezet kunnen worden? Een jungle van eisen en voorwaarden waar je (terecht) aan moet voldoen. Vanuit dat oogpunt/haalbaarheid/risico geen laaghangend fruit.

Had je op zich nog mazzel dat alle kabeltjes lang genoeg waren dat je er een stukje af kon knippen.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Vertinnen versus adereindhulsjes

Bericht door Kjelt »

Je zou eigenlijk een of andere machinebouw richtlijn willen nakijken.
In de NEN1010 in Nederland is het nog steeds toegestaan mits het geen bewegende delen zijn en de klemmen hiervoor geschikt zijn. Schokkend maar kennelijk toch voldoende.
Eigenlijk wil je het natuurlijk niet vanwege het breukgevaar en je zou dan voor gebogen draadjes zoals op jouw foto ook de adereindhulzen met isolatie willen nemen die de kabel nog een beetje extra ontlasten voor de buiging.
Mits goed gesoldeerd is de extra overgangsweerstand overigens te verwaarlozen. Goed gesoldeerd is wel een vereiste.

20010
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11014
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Vertinnen versus adereindhulsjes

Bericht door DaBit »

Als je een stok zoekt om mee te slaan: misschien staat er iets in de appnotes van de connector-fabrikant?

Eigenlijk zijn de schroefverbindingen het probleem. Zie maar eens te garanderen dat een schroefverbinding betrouwbaar contact blijft maken.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Vertinnen versus adereindhulsjes

Bericht door Kjelt »

Hier van een collega een passage van de machinerichtlijn nen-60204
Daar staat dat je alleen soldeerverbindingen mag gebruiken bij connectoren met soldeerbare aansluitingen.
In hoeverre dit richtlijnen zijn of geboden dat weet ik niet.

20011
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Vertinnen versus adereindhulsjes

Bericht door audiomanics »

Het verhaal ontgaat me wat, maar over solderen van kabels die in een klem komen kan ik kort zijn: Niet doen! Heb al meerdere keren storingen kunnen oplossen, hoofdzakelijk in buizenversterkers, door die verbindingen te voorzien van kabeladereindhulsjes.
Solderen is prima, maar dan rechtstreeks op de print.
Kees
Laatst gewijzigd door audiomanics op 20 feb 2020 10:22, 1 keer totaal gewijzigd.
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Vertinnen versus adereindhulsjes

Bericht door hugo stoutjesdijk »

DaBit schreef: 20 feb 2020 09:55 Als je een stok zoekt om mee te slaan: misschien staat er iets in de appnotes van de connector-fabrikant?

Eigenlijk zijn de schroefverbindingen het probleem. Zie maar eens te garanderen dat een schroefverbinding betrouwbaar contact blijft maken.
Ik zoek niet echt een stok, maar soms kijken mensen me zo waterig aan als ik er mee kom dat het misschien wel handig is als ik ze ergens naar kan verwijzen. Anders ben ik ook maar een soort van Don Quichot.
Ja, dat pleit natuurlijk voor veerklemmen.
Maar alle kleine plc-tjes die ik ken hebben die 'kroonsteentjes' op de pcb zitten, meestal gelukkig wel met zo'n extra drukplaatje tussen schroef en draad.
Ik leerde al op jonge leeftijd dat al die wazige werking van staande lampen meestal in de vertinde draadjes zat bij de voetschakelaar. Dat ze dus altijd los zaten. Later werd me op school de reden van dat loszitten verklaard.

In dit geval hebben we het over een motorslot, niet het goedkoopste spul. Maar ik kan me voorstellen dat dat over een jaar gewoon storing gaat geven, en al helemaal die aanstuiting bij het slot die elke keer dat de deur dichtslaat toch wel lekker rammelt.
Draadjes waren gelukkig meters te lang. 8)
En bij de timmerman/monteur die ik het uitlegde begon opeens een lampje te branden over verlichting in een serre die ook van die onverklaarbare kuren had, wat natuurlijk ook wel ergens anders aan kan liggen. (weer 1 zieltje gewonnen :lol: )
audiomanics schreef: 20 feb 2020 10:20 Het verhaal ontgaat me wat, maar over solderen van kabels die in een klem komen kan ik kort zijn: Niet doen! Heb al meerdere keren storingen kunnen oplossen, hoofdzakelijk in buizenversterkers, door die verbindingen te voorzien van kabeladereindhulsjes.
Solderen is prima, maar dan rechtstreeks op de print.
Kees
Ja, dat weet jij en ik, maar deze fabrikant blijkbaar niet, en daar verbaas im me heeeeel erg over. (dat is de korte versie)
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
keesfrees
Berichten: 3110
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: Vertinnen versus adereindhulsjes

Bericht door keesfrees »

He, hier ook al deze discussie !

Ik kom ook nog steeds mensen tegen die me heel waterig aankijken als ik dit probleem benoem.

Het probleem zit bij vertinde draaduiteinden onder een niet verende klem, een klassieke kroonsteen dus.
De soldeer is te zacht en gaat een overgangsweerstand vormen, ik ben er van overtuigd dat dit vele branden heeft veroorzaakt.

Dus altijd een adereindhulsjes gebruiken, tenzij het gaat om een signaaldraadje en die mooie klemmende verbindingen "van tegenwoordig" durf ik de kale koperdraad wel onder te steken, genoeg verend contactoppervlakte.
keesfrees
Berichten: 3110
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: Vertinnen versus adereindhulsjes

Bericht door keesfrees »

Even in mijn email archief gedoken :
http://www.euronorm.net/content/templat ... itemID=576
https://nl.wikipedia.org/wiki/Adereindhuls

Komt uit een email conversatie die ik had met iemand die lompe stekkerblokken maakt voor audiofielen, maar dan met (tot mijn stomme verbazing) gesoldeerde draadeinden onder de klemmen.
Typisch geval van het middel erger dan de kwaal.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11014
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Vertinnen versus adereindhulsjes

Bericht door DaBit »

hugo stoutjesdijk schreef: 20 feb 2020 10:22 Maar alle kleine plc-tjes die ik ken hebben die 'kroonsteentjes' op de pcb zitten, meestal gelukkig wel met zo'n extra drukplaatje tussen schroef en draad.
Ik gebruik ze ook hoor. Of van die Phoenix pluggable dingen waarbij de plug dan weer schroefjes heeft. Maar de overweging om die te gebruiken is niet 'laten we er nou eens voor zorgen dat het over 100 jaar nog werkt'.

En laten we wel wezen: de meeste electronici (waaronder ik) hebben echt totaal geen verstand van draadjes, stekkertjes en contactjes, want dat is noodzakelijk kwaad en valt buiten de print. Wij persen nog steeds bandkabel in IDC-connectoren, plempen overal een D-sub op, en als het dan toch grofstoffelijk moet pakken we een printkroonsteen.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Vertinnen versus adereindhulsjes

Bericht door Kjelt »

DaBit schreef: 20 feb 2020 15:09 Ik gebruik ze ook hoor. Of van die Phoenix pluggable dingen waarbij de plug dan weer schroefjes heeft. Maar de overweging om die te gebruiken is niet 'laten we er nou eens voor zorgen dat het over 100 jaar nog werkt'.
Wat? Draai jij niet ieder jaar alle schroefjes met een momentschroevendraaier op het juiste moment na ? :lol:
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11014
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Vertinnen versus adereindhulsjes

Bericht door DaBit »

Ik schrijf de momenten voor aan de klanten, en die doen dat allemaal uiteraard heel braaf :roll:
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Plaats reactie