Aluminium werkstuk isoleren

Moderator: Moderators

seense
Berichten: 78
Lid geworden op: 12 mar 2015 14:49

Aluminium werkstuk isoleren

Bericht door seense »

Sindskort gebruik ik ESTLcam en wil de automatische touch off gebruiken. Hoe wordt een aluminium werkstuk doorgaans geisoleerd van de machine om dit te laten werken? Aangezien ik vlakspanners wil gebruiken wil ik een aluminium bed. Mijn gehele machine geleidt. Ik heb één draad verbonden van machine naar de aarderail in mijn kast en één aparte draad van machine naar GND op de arduino. Met een probe draad op het werkstuk wil ik de touch off doen, maar deze is dus constant getriggerd. Ik dacht zelf om het complete bed te isoleren door er dun rubber tussen te doen? Maar dan krijg je alsnog geleiding via de bouten. Andere optie is om een apart touch off blokje te maken op een vaste afstand van het werkstuk, maar idealiter zou ik op het werkstuk zelf willen kunnen proben, zodat ik ook het midden kan vinden van werkstukken bijvoorbeeld. Wat is wijsheid?
Tadango
Berichten: 136
Lid geworden op: 24 dec 2019 09:25
Locatie: Bedum, Groningen

Re: Aluminium werkstuk isoleren

Bericht door Tadango »

Een geïsoleerde probe maken? Met de juiste tool proben is natuurlijk veel beter.... maar als alles met elkaar verbonden is dan wordt dat niet eenvoudig lijkt me.
motormuis
Berichten: 841
Lid geworden op: 17 apr 2018 19:33
Locatie: Swalmen

Re: Aluminium werkstuk isoleren

Bericht door motormuis »

een saffier kogel gebruiken
of wat de Haimer 3D taster heeft een stafje van fiberglas
geen geleiding
Hans
xander janssen
Berichten: 600
Lid geworden op: 08 jan 2009 08:53
Locatie: België

Re: Aluminium werkstuk isoleren

Bericht door xander janssen »

Ik plak dunne kapton tape op het bed en op het product onder de spanners.

Deze polyamide tape is zeer goed gedefinieerd qua dikte en alles blijft dus mooi vlak liggen. Ook is deze voldoende hard dat werkstuk goed geklemd kan worden. Rubber is minder geschikt omdat dit vrij zacht is.

Scotch tape werkt ook masr is zachter wasrdoor je er sneller met de spanners door drukt.

Harde plastic folie of zelfs papier (bij droog verspanen) werkt ook maar is een beetje klungelen bij aanbrengen omdat deze niet plakt.
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1762
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Aluminium werkstuk isoleren

Bericht door Kars-cnc »

Heb eens een Youtube filmpje gezien van iemand die gebruik maakte van de langere stroom weg via de spindel, lagers, het frame enz. Hij had een detector gemaakt die pas bij minder dan 1 Ohm triggerde. De weerstand via het frame was meer, dus kon hij het raken van de tool tegen het werkstuk detecteren. Een en ander hangt natuurlijk wel van het soort machine af...
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12041
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Aluminium werkstuk isoleren

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Als de motorsteun van aluminium is, zou je die kunnen anodiseren, dan is je motor geïsoleerd van de machine.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
benkr
Donateur
Berichten: 7771
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Aluminium werkstuk isoleren

Bericht door benkr »

Zou kunnen, als je er eentje koopt is de kans groot dat die al geanodiseerd is zelfs, maar voor het EMC gedrag en voor de veiligheid is het wenselijk / verplicht om het motorhuis aan aarde te leggen, en goed ook, anders blijft het gevaarlijk.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12041
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Aluminium werkstuk isoleren

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Dan doe je de motor aan aarde en het frame niet.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
keesfrees
Berichten: 3112
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: Aluminium werkstuk isoleren

Bericht door keesfrees »

Werkstuk geïsoleerd klemmen lijkt me een gedoe en verre van ideaal.
Kars-cnc schreef: 30 jan 2020 19:02Heb eens een Youtube filmpje gezien van iemand die gebruik maakte van de langere stroom weg via de spindel, lagers, het frame enz. Hij had een detector gemaakt die pas bij minder dan 1 Ohm triggerde. De weerstand via het frame was meer, dus kon hij het raken van de tool tegen het werkstuk detecteren. Een en ander hangt natuurlijk wel van het soort machine af...
Daar dacht ik ook meteen aan.

Bij isoleren van motor of frame, een paar diodes anti parallel naar aarde.
Of, net zoals ik heb, een freesmotor met ceramische lagers, niet vergeten om het massa klemmetje te gebruiken.
Of, stukje printplaat gebruiken (en compenseren voor de dikte)
Of schakelaar.

NB, ik heb de hele truuken doos in huis maar ik gebruik het nooit.
benkr
Donateur
Berichten: 7771
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Aluminium werkstuk isoleren

Bericht door benkr »

hugo stoutjesdijk schreef: 30 jan 2020 20:14 Dan doe je de motor aan aarde en het frame niet.
ELK aanraakbaar metalen deel MOET geaard zijn, geen discussie mogelijk. Opgelegd in de NEN3140.
keesfrees
Berichten: 3112
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: Aluminium werkstuk isoleren

Bericht door keesfrees »

Maar je kunt best daar een klein beetje creatief mee omgaan, de vereffenings verbinding via een paar diodes anti parallel laten lopen, dan heb je een beetje spanning om te meten maar het kan nooit gevaarlijk hoog worden. Dan nog een differentiaal schakelaar op de voeding en dan moet het goed komen.

EN, de natuurwetten gaan boven elke andere wet :-)
seense
Berichten: 78
Lid geworden op: 12 mar 2015 14:49

Re: Aluminium werkstuk isoleren

Bericht door seense »

Aan de slag met tape lijkt me ook niet helemaal ideaal. Dan is het haast net zo snel om handmatig met 9mm/min naar het werkstuk te joggen en op die manier te nullen.

Dat verschil in weerstand lijkt me wel wat. Ik zal eens wat weerstand gaan meten aan de machine en kijken of ik daar wat mee kan.

Dat van die diodes klinkt ook interessant, maar dat is wel echt iets waar ik me in zou moeten verdiepen.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11032
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Aluminium werkstuk isoleren

Bericht door DaBit »

Puur op weerstand lijkt me niet zo betrouwbaar. Je moet je dunne freesje toch aardig hard door een oxidehuid heen rammen om het met 100% zekerheid te winnen van de weerstand van bed enzo.

Wil je het helemaal mooi doen en kun je wat kwa elektronica-ontwerpen, dan zou een wat hoogfrequenter meetspanningkje de truuk wel eens prima kunnen doen. Een paar MHz heeft simpelweg vanwege de zelfinductie moeite om de hele lus rond te komen, maar het pad via de frees is een stuk korter en kan makkelijker gemeten worden.
Kristaloscillatortje om de HF te genereren, serie-LC kringetje+weerstand+optocoupler om te detecteren. Veel elektronica is het niet.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
keesfrees
Berichten: 3112
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: Aluminium werkstuk isoleren

Bericht door keesfrees »

Ik weet natuurlijk niets van je toepassing, dus vraag ik me af.
Wil je meerdere freesjes gebruiken binnen een object, en heb je geen wisselaar ?
Of tast je steeds een (deel van) een vlak af om er dan een bepaalde hoeveelheid af te halen.
Of . . . ?

In mijn ervaring is het test frezen van een diepte en dan corrigeren de beste methode.
Maar, ik doe ws heel ander werk, principe blijft het zelfde maar de dimensies en materialen zijn anders.
Plaats reactie