grote oude computer kast met alle elektronica

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Diks
Berichten: 26
Lid geworden op: 21 jun 2015 15:45

grote oude computer kast met alle elektronica

Bericht door Diks »

hoi ik heb hier een grote oude computerkast en heb daar alles uit gehaald.
zo dat er boven in een kleine computer past een beetje slijpen en knippen paste het mooi.
daar onder paste de voeding van de steppen motor en drivers
met de drivers en hoofd printplaat lpt
zo dat alle elektronica in een kast zit
moet je daar dan ook afgeschermde kabels gebruiken kabels zullen niet langer zijn dan 30 cm
of moeten de kabels van uit de computerkast naar de cnc plasma tafel afgeschermd zijn ?
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: grote oude computer kast met alle elektronica

Bericht door benkr »

Of je afgeschermde kabels nodig hebt ligt helemaal aan je ontwerp. Ik zelf gebruik nauwelijks afgeschermde kabels en de besturingskast voor de machine die ik momenteel aan het bouwen ben is helemaal van kunststof, ik verwacht niet dat dat problemen op gaat leveren.
Maar er zijn wel een flink aantal dingen die je standaard goed moet doen om dit mogelijk te maken.

1. de voedinginslijnen naar de stepperdrivers twist ik in elkaar
2. de voedingslijnen voor de stepperdrivers komen allemaal vanaf het zelfde punt op de voeding, er wordt dus niets doorgelust
3. de kabel vanaf de VFD naar de spindelmotor is bij voorkeur wel afgeschermd en die afscherming is aan twee kanten aan aarde gelegd,
aan de VFD kant aan de VFD aarde en bij de motor an het metalen huis van de motor.
4. ook de vermogensdraden naar de stappenmotoren twist ik per paar (A+ en A-, en B+ en B-)
5. de draden naar de verschillende ingangen van de stepperdrivers, STEP, DIR en evt. ENA twist ik ook in elkaar of ik kies voor getwiste kabeltjes
6. draden waar grote stromen door heen lopen houd ik standaard uit de buurt van draden waar stuursignalen door heen gaan
7. de min van de voedingen ligt, tenzij dat beslist niet anders kan of mag, aan aarde en aan de metalen grondplaat waar alles op gemonteerd zit
8. ik gebruik waar mogelijk zgn. railklemmen om het overzichtelijk te houden
9. ik gebruik zo veel mogelijk adereindhulzen en kabelschoentjes om het betrouwbaar te maken en te houden,
ik vertin nooit de aangestripte eindjes van draden
10. de VFD (als die in de kast moet) zit zo ver mogelijk van de besturingskaart vandaan
11. probeer zgn. kabelgootjes te gebruiken om de spaghetti van draden in te stoppen, dat ziet er meteen stukken netter uit

Er zijn vast nog heel veel dingen die ook moeten, maar ik doe zo veel dingen volledig vanzelf dat ik die de moeite van het vernoemen niet waard vind terwijl dit voor een leek helemaal niet zo vanzelf sprekend is.

Als een kast er netjes uit ziet betekent dit meestal dat er over nagedacht is, dat is vaak al voldoende om een aantal valkuilen te vermijden.
Een spinneweb van draden is vragen om problemen, alleen al omdat je dan later zelf de weg niet meer weet te vinden.
En bedenk dat elk onderdeel kapot kan gaan dan makkelijk bereikbaar en verwisselbaar moet zijn, als je dan de halve kast moet slopen wordt je dan niet vrolijk en los je het ene probleem op om er twee nieuwe voor terug te krijgen (draden die verkeerd zitten of los zijn geraakt enz.)
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13371
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: grote oude computer kast met alle elektronica

Bericht door Arie Kabaalstra »

'k heb zelf ook een oud PC Chassis gebruikt voor mijn besturing.
eigenlijk: meerdere oude Chassis.

mijn Besturing draait op een Mini-ITX Intel Atom 945, maar dit moederbordje paste op een gewoon onderstel in een PC kast, Ik heb de voeding ernaast gemonteerd, en wat andere electronica, zoals 2 Solid State Relais, en een Pokeys kaart in dezelfde kast gemonteerd.

de drivers zitten in een andere kast, en beide kasten zijn in één kast gemonteerd in mijn behuizing.
ik heb niets afgeschermd, en ik heb tot nog toe geen gekke dingen meegemaakt.

in het verleden (voor ik mijn omkasting bouwde) had ik een PC kast waar alles in zat.. dus de PC, Drivers en Solid State relais, achterin de kast had ik een 220 V stopcontact voor de spil, en 4 SubD Connectoren voor de motoren van de assen.

Bediening geschiedde met een toetsenbord.. meer was niet nodig
Plaats reactie