pnp npn help

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
carlo
Berichten: 380
Lid geworden op: 04 okt 2009 12:33
Locatie: Diepenbeek België
Contacteer:

pnp npn help

Bericht door carlo »

goeiemorgen

ik ken dus zo goed als niks van elektronica dus gooi het in de groep
heb hier een sensor 5v liggen met 3 aansluitingen
vcc / gnd /out
als ik nu deze aansluit heb ik op de out 5v
na wat zoeken denk ik dat dit een pnp type is
klopt dit ?

als dit is kan ik deze dus niet gebruiken met de cpu5b
of is er een mogelijkheid om dit toch te doen werken

mvg
carlo
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3702
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: pnp npn help

Bericht door andrefc101 »

Klopt, pnp geeft een plus op de uitgang. Ligt eraan wat je ermee wilt schakelen in Eding...
Je kunt er geen limits of home van maken, iets anders schakelen kan uiteraard wel wanneer je daar een plus 5 volt voor kan gebruiken.
Voor limit of home echt npn switches gebruiken!
Gebruikersavatar
carlo
Berichten: 380
Lid geworden op: 04 okt 2009 12:33
Locatie: Diepenbeek België
Contacteer:

Re: pnp npn help

Bericht door carlo »

goeiemorgen

ok heb ik toch weer iets geleerd
kan ik die gebruiken op de probe ingang ?

mvg
carlo
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: pnp npn help

Bericht door audiomanics »

Euh… je hebt 5V aan de uitgang.. Is dat als de sensor geactiveerd is? zo niet, dan kan de uitgang gewoon NPN zijn en zit er een trekweerstandje in die de uitgang naar de voedingsspanning trekt..
Als je wel een PNP hebt kan je die redelijk eenvoudig geschikt maken voor een NPN ingang. Daarvoor hoef je alleen maar een NPN transistortje (bijv een BC547) en een weerstandje van, pak 'm beet, 10k te gebruiken. Als de ingang zelf al een trekweerstandje naar de plus heeft ben je in een keer klaar:
in dat geval sluit je het weerstandje aan een kant aan op de uitgang van de sensor, de andere kant gaat naar de basis van dat transistortje. De emitter van die transistor sluit je aan op massa/GND/0V en de collector gaat naar de ingang van je controller.. That's all….
Andere optie is een optocoupler. Die heeft 4 aansluitingen: A(node) K(athode) E(mitter) C(ollector) Als de optocoupler al 5V is (zie de datasheet) kan je de A en K zo aansluiten, anders moet er nog een voorschakelweerstand tussen de A en de positieve kant gezet worden.. Als de datasheet zegt dat Vf(tussen A en K) bijvoorbeeld 2 V is en If (nominaal) 10mA, dan moet die voorschakelweerstand 5-2=3V / 10mA= 300 Ohm zijn.. 300 Ohm is misschien geen waarde die je hebt liggen en komt ook niet voor in de E-12 reeks. Dichtstbijzijnde waarde is dan 330 of 270 Ohm.. Ik zou voor 330 gaan dan.
Bij NPN sluit je de A aan op de +5V en de K op de uitgang van de sensor.. Bij PNP sluit je de A aan op de uitgang van de sensor en de K op de massa/GND/0V.
De E sluit je aan op de massa van de controller en de C gaat naar de ingang...
Mooier kan haast niet..

Tot overmaat van ramp heb je ook nog NO en NC sensoren.. Meestal kan je dat wel kiezen in de software maar anders is er ook nog wel wat te goochelen met een transistortje :
12379


Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
carlo
Berichten: 380
Lid geworden op: 04 okt 2009 12:33
Locatie: Diepenbeek België
Contacteer:

Re: pnp npn help

Bericht door carlo »

goeiemorgen

@audiomanics
dit is een hele boterham
moet ik een paar keer lezen vooraleer ik er iets van ge begrijpen

het is dus zoiets (mijn fout had dit misschien dadelijk erbij moeten zetten)
19614
wat je kan gebruiken bij arduino projecten
aangesloten op 5v staat er 5v op de out
als je dan een voorwerp tussen plaats valt de 5v weg

is dit te gebruiken

mvg
carlo
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: pnp npn help

Bericht door audiomanics »

Als dat zo is, dan lijkt het sterk op NPN.. Iets ertussen houden betekent activeren. En als dan de uitgang naar nul gaat is dat de eigenschap van een NPN NO (Normaly Open). Die is gewoon te gebruiken dus, zonder tussenkomst van iets extra's als een transistor bijvoorbeeld.
Hou er wel rekening mee dat dergelijke optische lichtsluisjes gevoelig zijn voor vuil: als het stof zich ophoopt in een van beide lichtspleten ziet hij het alsof er iets tussen zit, immers het licht van de zender komt niet meer bij de ontvanger aan..

Ik gok dat dit ongeveer het schema is:
https://www.electroschematics.com/wp-co ... ircuit.png
Links zie je de optocoupler en daar hebben ze nog even een drivertje achter geplakt dat hier dienst doet als een niet-inverterende versterker.
Rechts op het schema zie je LED2 zitten die met zijn anode, via de weerstand R6, aan de 5V (=Vcc) hangt.. Als de uitgang laag (= nul) wordt trekt hij de kathode van LED2 ook naar nul toe en zal LED2 gaan branden..

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
carlo
Berichten: 380
Lid geworden op: 04 okt 2009 12:33
Locatie: Diepenbeek België
Contacteer:

Re: pnp npn help

Bericht door carlo »

goeiemorgen

ok merci voor de uitleg
zal eens aan het tekenen gaan nu

mvg
carlo
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: pnp npn help

Bericht door hugo stoutjesdijk »

audiomanics schreef: 11 dec 2019 14:22 .. Iets ertussen houden betekent activeren.
Ehh, bij een optocoupler is iets er tussen houden juist niet activeren. Dus de halfgeleider gaat dan sperren.
Wanneer er niets tussen zit valt er licht op de collector, hetzelfde als dat je spanning zet op de collector, en dan gaat de boel geleiden. Beetje omgekeerd denken bij optocouplers.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: pnp npn help

Bericht door audiomanics »

Dat is correct, maar functioneel activeren bedoel ik altijd.
Vaantje er tussen is dus functioneel activeren.. de uitgang wordt dan laag..
Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Plaats reactie