Steppers / closed loop steppers of servo,s

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2130
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Steppers / closed loop steppers of servo,s

Bericht door spinningwheels »

Ik heb dus ander draaibankje
zitten nu servo,s op ( 3 fase ) maar 0-10 volt sturing . en geen step /dir
Huidige bank zitten 12 Nm steppers op, Drama op de Z dingen zowat 1 op 3 moeten vertragen dus ijlgang van een slak
Nu zie ik wel Nema 42 steppertjes, 30 Nm en meer redelijk geprijsd en 230 volt voeding scheelt weer geld .
Closed loop zie ik ze niet met een hoog aantal nm
Maar zie ook servo setjes 750 watt 1000 watt met een controler erbij, kan alleen niet vinden of dat ook step dir verstaat . ( aliexpress )
Maar hoe verhoud een servo ten opzichte van een stepper ? ikzie dat er maar een paar Nm voor die servo,s word opgegeven.
Misschien zou het mooiste nog zijn, om een paar 3 fase versterkers op te zoeken en de originele servo,s te kunnen laten zitten , maar vind die maar eens .
Maar wat is wijsheid ? de originele besturing herstellen word steeds minder waarschijnlijk, heb de gebruik aanwijzing maar vind het toch wel erg lastig .
en aangezien ik beide draaibankjes houd , is natuurlijk dezelfde besturing wel heel erg makkelijk .
In theorie kan ik praktisch alles
ruudderooy
Donateur
Berichten: 470
Lid geworden op: 14 jul 2015 21:23
Locatie: Beuningen

Re: Steppers / closed loop steppers of servo,s

Bericht door ruudderooy »

heb je al de keuze gemaakt voor je besturing dan?
want er zijn controller kaarten genoeg die analoge output hebben voor servo's, je zal dan wel de servo's moeten tunen.
Want je controller zal dan het closed loop gedeelte regelen en de servo's drives fungeren dan alleen als versterker.

en wat voor vermogen zijn de servo's die er nu op zitten (wattage en type encoders) er zullen best servo drives te vinden zijn.

en hoe servo's zich aan steppers verhouden is altijd lastig steppers hebben de opgegeven tourqe als houd kracht tijdens beweg neemt dit snel af dit geld ook als er micro stepping wordt gebruikt.
een servo heeft de opgegeven nominale tourqe over zijn volle toeren bereik en een max tourqe van meestal 3 tot 5x zijn nominale kracht (let wel op dat dit vaak niet meer beschikbaar is bij maximale toeren dan is he meestal nog 1.4x f nominaal)
ik heb verder niet echt een gevoel wat een draaibank nodig heeft.

Wanner verlies je stappen zonder de vertraging bij langzaam bewegen of alleen tijdens omkeren en hoeveel steps per omwenteling staat op de drive ingesteld?

Incremental Torque per Microstep
As the Number of Microsteps per Full Step Increase
Microsteps/full step % Holding Torque/Microstep
1 100.00% = 200 steps per ref
2 70.71% = 400 steps per ref
4 38.27% = 800 steps per ref
8 19.51% = 1600 steps per ref
16 9.80% = 3200 steps per ref
32 4.91% = 6400 steps per ref
64 2.45% = 12800 steps per ref
128 1.23% = 25600 steps per ref
256 0.61% = 51200 steps per ref
op een volle stap heeft hij nog steeds zijn maximale kracht maar voor alle stapjes daar tussen is geld het bovenstaande ongeveer (niet voor closed loop servo's maar daar heeft het geen zijn om een hogere microstepping te kiezen dan de encoder resolutie)
maar dit kan tijdens versnellen ook tot stappen verlies leiden.

gr Ruud
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2130
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: Steppers / closed loop steppers of servo,s

Bericht door spinningwheels »

Ruud,
ik gebruik nu een ELS van Rocketronics dat ding doet eigenlijk wel wat ik wil. en heel eenvoudig menu gestuurd .
In theorie kan ik praktisch alles
ruudderooy
Donateur
Berichten: 470
Lid geworden op: 14 jul 2015 21:23
Locatie: Beuningen

Re: Steppers / closed loop steppers of servo,s

Bericht door ruudderooy »

dan zal je toch opzoek moeten voor drives voor je huidige motoren, of idd sappen motoren.

de 3-fase hybride servomotor ES-MH342200 met encoder 20.0Nm van leadshine hebben tot 1000 toeren bijna 15Nm koppel
https://www.rocketronics.de/download/zy ... 00_deu.pdf

maar die kosten op ali al 550euro motor en drive 230V met verzend kosten per motor wordt best duur.

kijk anders even naar spec motoren en type encoder
assink
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Steppers / closed loop steppers of servo,s

Bericht door assink »

Heb geen verstand van servo's, maar zijn deze niet geschikt?
https://www.cncdrive.com/DG4S_16035.html
ruudderooy
Donateur
Berichten: 470
Lid geworden op: 14 jul 2015 21:23
Locatie: Beuningen

Re: Steppers / closed loop steppers of servo,s

Bericht door ruudderooy »

assink schreef: 15 nov 2019 08:12 Heb geen verstand van servo's, maar zijn deze niet geschikt?
https://www.cncdrive.com/DG4S_16035.html
waarschijnlijk wel maar het zou kunnen dat er bv sincos encoders op zitten en die werken niet met deze drives, daarom zijn de specs van motor en encoder belangrijk.

Gr Ruud
ruudderooy
Donateur
Berichten: 470
Lid geworden op: 14 jul 2015 21:23
Locatie: Beuningen

Re: Steppers / closed loop steppers of servo,s

Bericht door ruudderooy »

ruudderooy schreef: 15 nov 2019 09:28
assink schreef: 15 nov 2019 08:12 Heb geen verstand van servo's, maar zijn deze niet geschikt?
https://www.cncdrive.com/DG4S_16035.html
waarschijnlijk wel maar het zou kunnen dat er bv sincos encoders op zitten en die werken niet met deze drives, daarom zijn de specs van motor en encoder belangrijk.

Gr Ruud
o foutje waarschijnlijk niet want de drives die jij laat zien zijn dc servo drives hij heeft waarschijnlijk Ac servo motoren (dc varianten hebben meestal een lager koppel of zijn echt enorm groot)
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2130
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: Steppers / closed loop steppers of servo,s

Bericht door spinningwheels »

Bedankt , Ik ga op zoek naar de specs,
Heb het bankje nog niet bij de deur
In theorie kan ik praktisch alles
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2130
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: Steppers / closed loop steppers of servo,s

Bericht door spinningwheels »

OK , Alles gaat er af dus .Maar weet nog steeds niet echt wat te kopen.
Kom 20 Nm closed loop setjes tegen 1Fase in 230 volt AC voor zo,n 360 euro
zie ook Servo,s 1200 watt 3 fase in 220 volt zit ik een € 100 duurder deze set niet in een EU ware house
Dat het 220 3 fase in is is geen punt heb nog een 3 fase 400-220 trafo liggen van 2.5 KW
Keuze stress dus . Neig er haast naar om zo,n closed loop setje te bestellen, Proberen op de Z en als het toch niet krachtig genoeg is die dan maar op de X te knopen en dan een servo voor de z , Maar is zo,n 1200 watt servo krachtiger dan een 20 nm closed loop servo als er een beetje gas gegeven moet worden ?
Zo,n closed loop die vult de gemiste stappen toch weer aan ? En doet een servo dat ook ?
Het is al met al best wel geld , en wil niet weer de fout maken zoals ik bij de eerste draabank gedaan heb, Daar zitten gewone 16 nm stappenmotoren en en zo traag als een slak
In theorie kan ik praktisch alles
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11014
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Steppers / closed loop steppers of servo,s

Bericht door DaBit »

Wat zit er nu kwa servomotor-vermogen op dat bankje van je?
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2130
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: Steppers / closed loop steppers of servo,s

Bericht door spinningwheels »

DaBit schreef: 05 jan 2020 22:45 Wat zit er nu kwa servomotor-vermogen op dat bankje van je?
Servo,s niet bij de hand Drivers wel
Driver Z is 3 Kw en Driver X is 2 Kw
servo voor de spil is 9.9 Kw

Maar ik moet wel wat inleveren, Heb maar 3x 25 A en ook nog een andere draaibank die er tegelijk bij aanstaat
In theorie kan ik praktisch alles
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11014
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Steppers / closed loop steppers of servo,s

Bericht door DaBit »

Dan zou ik de stappenmotoren maar laten voor wat ze zijn; een beitel door materiaal heen duwen doe je niet met enkel newtonmeters of kracht, maar ook met een snelheid. Oftewel: met vermogen.
En alhoewel 15Nm bij 1000 toeren (van het eerder aangehaalde Leadshine ES-MH342200 closed-loop setje) een niet kinderachtige 1,5kW is winnen servomotoren dat vermogen-spelletje toch al snel.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
ruudderooy
Donateur
Berichten: 470
Lid geworden op: 14 jul 2015 21:23
Locatie: Beuningen

Re: Steppers / closed loop steppers of servo,s

Bericht door ruudderooy »

spinningwheels schreef: 05 jan 2020 22:30 Het is al met al best wel geld , en wil niet weer de fout maken zoals ik bij de eerste draabank gedaan heb, Daar zitten gewone 16 nm stappenmotoren en en zo traag als een slak
Hoeveel micro stepping heb jij op die steppers staan dan?
want ze verliezen veel kracht in de tussen stapjes en als tijdens versnellen hij teveel stapjes mist zal de motor stallen.
maar ken de verhouding van de spindel niet is waarschijnlijk trapezium draad?

1200w servo motor zit ergens in de buurt van de 4~5Nm en kan dan tijdelijk 300% overbelast worden (meestal alleen nodig tijdens hoge acceleraties).
en als micro stepping word gebruikt en toeren boven de 500rpm zal een servo het waarschijnlijk winnen van een veel zwaardere stappenmotor.

Gr Ruud
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2130
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: Steppers / closed loop steppers of servo,s

Bericht door spinningwheels »

Micro stepping geen
Kogelomloopspindel 5 mm spoed ,
stepper 1/4 vertraging op de spindel 1/1 ging het ding niet eens van de plek
In theorie kan ik praktisch alles
Plaats reactie