Installatiekast aanpassen voor Servodrive?

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Dingenman
Berichten: 202
Lid geworden op: 21 aug 2009 10:10
Locatie: Aalsmeer

Installatiekast aanpassen voor Servodrive?

Bericht door Dingenman »

Ik ben op zoek naar wat advies/raad/ideeën van jullie.
Ik heb nu een installatiekast van 700x500x200.
Echter omdat de plannen wat aangepast zijn moet daarin nu i.p.v. een VFD een 2,2 kW servodrive komen die een stuk groter is en niet gaat passen.
De hoogte van 230mm van deze drive is het probleem.
Is het toegestaan om een soort uitbouw in de deur te maken (evt. met lexaan front, dan blijven displays zichtbaar-meerwaarde nul?)/wordt dit wel eens gedaan of is dit uit den boze?
Ik kan natuurlijk ook op zoek gaan naar een kast van 700x500x300, maar ben die nog niet tegengekomen, dus als iemand wat heeft in die maat?!?
Of een kleine losse kast met 300mm diepte gebruiken voor alleen de servodrives, en daarin ook de 750W en 2x 400W servodrives voor resp. Z-, X-, en Y-as plaatsen.
Schieten maar! ;-)
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Installatiekast aanpassen voor Servodrive?

Bericht door Kjelt »

Ik zou de motordrives die met step/dir worden aangestuurd dichtbij de controller houden.
Fancy digitale protocollen of voor de spindel vfd 0-10V zou je in een externe kast kunnen plaatsen. Zo heb ik het ook gedaan maar ben nog bezig dus geen ervaring nog.

Je zou natuurlijk ook twee kasten tegen elkaar kunnen plaatsen en in de zijkanten openingen.
Grote openingen dan had je net zo goed een plastic kast kunnen nemen, alle storingsbronnen in de kast zijn buiten de kast dan goed meetbaar. Of dat erg is dat is persoonlijk en afhankelijk van of je gevoelige apparatuur in de buurt hebt staan. Ik zou het zonde vinden maar ik ken er ook genoeg die het deurtje open laten staan :lol:
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1956
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: Installatiekast aanpassen voor Servodrive?

Bericht door Breaker »

Dingenman schreef: 10 okt 2019 12:20 Is het toegestaan ... ?
Als jij dat wilt is het toegestaan toch? Of doel je erop dat het apparaat aan bepaalde (ARBO / NEN) eisen moet voldoen?
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Installatiekast aanpassen voor Servodrive?

Bericht door benkr »

Dingenman schreef: 10 okt 2019 12:20 Ik ben op zoek naar wat advies/raad/ideeën van jullie.
Ik heb nu een installatiekast van 700x500x200.
Nee, ik heb geen kast voor je, maar mocht je er eentje vinden dan heb ik interesse in je huidige kast.
Voor mijn nieuwe machine heb ik een voeding die ongeveer 56 cm lang is, zelfs in een 600mm brede kast is dat eigenlijk te krap, dus jou kast heeft de ideale maten voor mij.
Dingenman
Berichten: 202
Lid geworden op: 21 aug 2009 10:10
Locatie: Aalsmeer

Re: Installatiekast aanpassen voor Servodrive?

Bericht door Dingenman »

Breaker schreef: 10 okt 2019 22:22
Dingenman schreef: 10 okt 2019 12:20 Is het toegestaan ... ?
Als jij dat wilt is het toegestaan toch? Of doel je erop dat het apparaat aan bepaalde (ARBO / NEN) eisen moet voldoen?
Ik bedoel daarmee of ik misschien bepaalde eigenschappen van de stalen kast teniet doe of dat het gewoon 'not done' is.
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Installatiekast aanpassen voor Servodrive?

Bericht door benkr »

Als die kast al bepaalde (EMC) eigenschappen had dan zijn die inmiddels toch wel om zeep geholpen, daar ben ik redelijk zeker van.
Het is echt donders moeilijk om zoiets van begin tot het einde volledig EMC "dicht" te houden, het dunste draadje wat zonder aandacht van binnen naar buiten gaat helpt alle maatregelen meteen om zeep en het is vrijwel ondoenlijk voor een leek om voor al dat soort dingen een onderbouwde oplossing te hebben.

Ik heb het een tijd geleden nog gezien op mijn werk, daar voldeed een Kooi van Faraday niet meer aan de eisen, en dan bedoel ik ook echt niet meer.
Een demping van 6 dB ipv 60 dB of zoiets. (dat is de mate van afscherming voor straling van buiten naar binnen of juist andersom)
Ik had al meteen geroepen waar ze moesten gaan zoeken, een ARBO aanpassing die was gedaan, maar daar kon het beslist niet aan liggen vond men.
Na weken meten en experimenteren bleek er toch een heel dun 2 aderig kabeltje gelegd te zijn voor een zwaailicht binnen om ook daar het ontruimingsalarm zichtbaar te krijgen. Na het draadje verwijderd te hebben en dat zwaailicht boven op een luchtrooster te hebben gemonteerd (aan de buitenkant) was het probleem weg en was het alarm ook in de kooi zichtbaar.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Installatiekast aanpassen voor Servodrive?

Bericht door Kjelt »

EMC proof voor het hele frequentie spectrum is inderdaad ondoenlijk.
Het is dan ook niet zwart/wit, echter leuk is het ook niet als jij de frees aan zet dat de buren geen radio ontvangst meer hebben zoals ik wel eens hier op het forum gelezen heb :shock:
Plaats reactie