Patch kast als nieuw behuizing voor electronica en monitor.

Moderator: Moderators

Jasper
Berichten: 691
Lid geworden op: 05 jul 2019 09:39
Locatie: Gorinchem X5 Y2
Contacteer:

Patch kast als nieuw behuizing voor electronica en monitor.

Bericht door Jasper »

Ik ga straks kijken bij een patch kast, zeg maar een rittel met glazen deur.
Is er nog iets waar ik op moet letten als ik hier de electronica in wil monteren en eventueel mijn monitor achter het glas.
keesfrees
Berichten: 3115
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: Patch kast als nieuw behuizing voor electronica en monitor.

Bericht door keesfrees »

Leuk idee.
Je moet beoordelen of de kast ruim genoeg is, en per def. is die altijd te klein, volgens sommigen :-)
Verder is alles te knutselen natuurlijk, gaten maken in zo'n kast gaat heel goed met een trekpons, vele andere methoden geven een kwalitatief uitermate teleurstellend resultaat.
Trekponsen kun (kon ?) je kopen bij een groot woonwarenhuis waar ook keukens te koop zijn, voor het kraangat.
Jasper
Berichten: 691
Lid geworden op: 05 jul 2019 09:39
Locatie: Gorinchem X5 Y2
Contacteer:

Re: Patch kast als nieuw behuizing voor electronica en monitor.

Bericht door Jasper »

Dankje Kees,

Ik ga goochelen op trekpons.

En ja altijd te klein ken ik van mijn schuur, al kan hij ook wel eens te groot zijn. Bijvoorbeeld als ik iets kwijt ben of wanneer ik hem eens goed moet opruimen dan is hij veel te groot ;)
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Patch kast als nieuw behuizing voor electronica en monitor.

Bericht door audiomanics »

Je hebt een CPU5B, begreep ik.. die is al redelijk groot en er komen ook nog een stuk of 5 printen bij.. een 60 x 60 x 20 kast moet je het wel in kwijt kunnen.. Die deur met glas: prachtig om naar binnen te kijken, mits je het een beetje mooi bouwt (ga je licht eens op steken bij de casemodders, dat is bouwen met een hoog visueel aspect) Maar afscherming heb je er niet van.. tenminste ik verwacht niet dat ze een rooster ingegoten hebben..

Ligt natuurlijk aan de pluggen die je wil gebruiken, maar veruit de meeste gaten zijn gewoon rond.. met een trapse boor kom je tot ca 22mm en verder doen die gatenzagen met centerboor het ook heel prima.. Trekponsen zijn maar voor 1 maat en zeker de niet ronde vormen zijn schreeuwend duur.. Je moet zelf maar oordelen of je dat geld het waard vindt voor die paar gaten.. Je hebt al snel 2-3 verschillende maten nodig..

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
chimaerion
Berichten: 245
Lid geworden op: 28 nov 2017 19:50
Locatie: Oost-vlaanderen

Re: Patch kast als nieuw behuizing voor electronica en monitor.

Bericht door chimaerion »

Ik heb een gewone Rittal kast gekocht en er een stuk vierkant uitgeslepen om plexiglas erin te zetten. Hoef je niet een speciale patch kast voor te kopen.

Met een dunne slijpschijf en een goede vijl kom je al ver.

Dit is de mijne. Moet hem wel nog bekabelen en led strips erin zetten.
https://imgur.com/fZ7QU2S

Btw, ik heb nog een spiksplinternieuwe Rittal kast van 600x600x210 te koop.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6322
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Patch kast als nieuw behuizing voor electronica en monitor.

Bericht door Kjelt »

Gebruik zoveel mogelijk dezelfde diameter pluggen bv Neutrik 23mm en koop 1 goed HM gaten boorfrees bv van Phantom, kost 3 tientjes.
Die gaan als een speer met wat snijolie.
keesfrees
Berichten: 3115
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: Patch kast als nieuw behuizing voor electronica en monitor.

Bericht door keesfrees »

Grote gaten doe ik met de knabbelschaar, langs een latje cq mal. Begin gat met trekpons, heb ik al jaren, een setje, was niet prijzig dacht ik.
Gatenzaag (busboor) gebruik ik ook regelmatig, in sandwichpanelen, met lange steel, rustig draaien en smeren.
Een trapboor gaat ook maar dat is m'n laatste optie, die hou ik liever scherp :->
Zo'n tapse boor maakt een soort vulkaan, of ligt dat aan mijn boor.

En alweer gaat het gesprek nav een opmerking een bepaalde kant uit, net het echte leven.
Ik ben benieuwd of Jasper de kast mee neemt.
Jasper
Berichten: 691
Lid geworden op: 05 jul 2019 09:39
Locatie: Gorinchem X5 Y2
Contacteer:

Re: Patch kast als nieuw behuizing voor electronica en monitor.

Bericht door Jasper »

Ja kast is nu bij mij thuis, lijkt groot genoeg maar dat zal later blijken natuurlijk.
Betaalde 2 tientjes voor die kast en was dus goedkoper dan een rittal en stuk plexiglas in mijn geval.

Zal eens kijken hoe ik gaten ga maken, tips genoeg.
Jasper
Berichten: 691
Lid geworden op: 05 jul 2019 09:39
Locatie: Gorinchem X5 Y2
Contacteer:

Re: Patch kast als nieuw behuizing voor electronica en monitor.

Bericht door Jasper »

Zojuist ook kabelgoot gekocht, 60*40 enkele meters. Moet groot en lang genoeg zijn.
De rest zien we wel als er over blijft.
Jasper
Berichten: 691
Lid geworden op: 05 jul 2019 09:39
Locatie: Gorinchem X5 Y2
Contacteer:

Re: Patch kast als nieuw behuizing voor electronica en monitor.

Bericht door Jasper »

Net zitten kijken naar aansluitsnoer, denk dat 0,75mm2 voldoende is voor alle DC aansluitingen, of niet?
Dan twijfel ik nog om meerdere kleuren te gebruiken maar weet niet hoeveel meters ik dan per kleur nodig zou hebben of om gewoon 100m zwart te nemen.

Edit, kan natuurlijk ook een paar kleuren adereindhulzen kopen om nog iets van onderscheidt te kunnen maken, of maakt het niet veel uit alles zwart te doen.
Zie voor 0,75mm2 9 kleuren
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12050
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Patch kast als nieuw behuizing voor electronica en monitor.

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Jasper schreef: 31 aug 2019 20:05 Edit, kan natuurlijk ook een paar kleuren adereindhulzen kopen om nog iets van onderscheidt te kunnen maken, of maakt het niet veel uit alles zwart te doen.
Zie voor 0,75mm2 9 kleuren
Dat is een beetje lastig, die kleur van het adereindhulsjes is dikte gerelateerd (jammer genoeg zijn er een paar verschillende standaards)
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6322
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Patch kast als nieuw behuizing voor electronica en monitor.

Bericht door Kjelt »

Jasper schreef: 31 aug 2019 20:05 Net zitten kijken naar aansluitsnoer, denk dat 0,75mm2 voldoende is voor alle DC aansluitingen, of niet?
Voor de zware stromen tot 10A voldoende.
Ik zou minstens twee kleuren nemen zwart voor de min en een andere kleur voor de plus.
Je zou met krimpkous assortiment diverse kleuren nog onderscheid kunnen maken.
Wat ook veel wordt toegepast zijn codeer ringen of label met sticker.
Adereindhulzen zou ik daar niet voor gebruiken.

Voor signaal en data draden is 0,75 overkill 0,25 of 0,5 is voldoende.

Ik zie dat je zaterdag naar de brabant open dag gaat.
Wil best van enkele diameters wat voor je meenemen als het niet om grote hoeveelheden gaat. Ik heb zelf van 0,25 , 0,5 en 0,75 een aantal kleuren op rol gekocht want gebruik het regelmatig.
Maar als je van enkele kleuren enkele meters wilt hebben tegen kostprijs dan laat maar weten via pb neem ik het zaterdag mee.
Jasper
Berichten: 691
Lid geworden op: 05 jul 2019 09:39
Locatie: Gorinchem X5 Y2
Contacteer:

Re: Patch kast als nieuw behuizing voor electronica en monitor.

Bericht door Jasper »

hugo stoutjesdijk schreef: 31 aug 2019 22:28
Jasper schreef: 31 aug 2019 20:05 Edit, kan natuurlijk ook een paar kleuren adereindhulzen kopen om nog iets van onderscheidt te kunnen maken, of maakt het niet veel uit alles zwart te doen.
Zie voor 0,75mm2 9 kleuren
Dat is een beetje lastig, die kleur van het adereindhulsjes is dikte gerelateerd (jammer genoeg zijn er een paar verschillende standaards)
Voor din wel, maar ze zijn er wel in verschillende kleuren in 0,75mm2
Normaal is 0,75mm2 grijs volgens din normen.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12050
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Patch kast als nieuw behuizing voor electronica en monitor.

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Jasper schreef: 31 aug 2019 23:13 Voor din wel, maar ze zijn er wel in verschillende kleuren in 0,75mm2
Normaal is 0,75mm2 grijs volgens din normen.
Ok, wist wel dat er verschillende versies waren , maar niet dat voor 0.75 meer kleuren leverbaar zijn. Dan moet je wel opletten dat je de boel niet door elkaar gooit. :lol:
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Plaats reactie