Schakelaar van Huvema Hu-450

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Schakelaar van Huvema Hu-450

Bericht door hugo stoutjesdijk »

HD13 schreef: 31 jul 2019 11:00 Let op, ligt er maar net aan hoe je de stekker in het stopcontact steekt, voor hetzelfde geldt is het gewoon de fase.
Denk jij nu echt dat dat iets uitmaakt, je wasmachine werkt (-te, tegenwoordig zitten volgens er mij BLDC motoren of iets dergelijks in ) net zo, geen huisvrouw die kijkt hoe de stekker er in zit.
Die termen L1 en N zien er leuk uit, maar in dit geval had er beter een ~ bij kunnen staan is mijn mening.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
DirkSchipper
Berichten: 826
Lid geworden op: 13 sep 2010 15:28
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Schakelaar van Huvema Hu-450

Bericht door DirkSchipper »

hugo stoutjesdijk schreef: 31 jul 2019 09:41 18846
Even wat ik er tot nu toe van begrijp:
Die U1 en U2 zijn de twee spoelen in de stator (het motorhuis). Waarschijnlijk 4 spoelen die 2-aan-2 in serie zijn gezet: om-en-om 90gr. verdraaid, U1a, U2a, U1b, U2b.
De draairichting wordt bepaald door de stroom van spoel U1 of U2 door de condensator te sturen, en de andere spoel juist niet.
De schakelaar moet dus de condensator 'verplaatsen'.

Als deze redenering klopt zou de motor dus 2 aansluitdraden moeten hebben (kan ik vanavond pas zien, ik zie nu 2 gele draden, en 2 rode draden in het gat naar de motor verdwijnen ...).

Klopt dit? Heb ik geen onwaarheden of gekke dingen gezegd?
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Schakelaar van Huvema Hu-450

Bericht door hugo stoutjesdijk »

DirkSchipper schreef: 31 jul 2019 13:19
Als deze redenering klopt zou de motor dus 2 aansluitdraden moeten hebben (kan ik vanavond pas zien, ik zie nu 2 gele draden, en 2 rode draden in het gat naar de motor verdwijnen ...).

Klopt dit? Heb ik geen onwaarheden of gekke dingen gezegd?
Nee, 2 spoelen (of dat intern samengesteld is door meer spoelen is voor jouw niet van belang)
Elke spoel heeft 2 aansluitingen, dus komen er 4 draden naar buiten.
Eventueel 3 wanneer de 1 kant van de spoelen al intern is verbonden.
Op de foto zie ik 2 gele en 2 rode, gaan die de motor in ? (maar volgens mij komen er ook 2 rode draden uit de condensator)
Dat je motor niet aanloopt, heeft dat niet met die kapotte schakelaar te maken ?
De boel met een kroonsteen verbinden zonder schakelaar, en de stekker in het stopcontact steken, kun je ook testen.

Of zit die condensator op beide rode draden, die ook het motorhuis in gaan, in dat geval zijn de 2 gele waarschijnlijk de andere uiteinden van de spoelen, en zijn doorverbonden om gemenschappelijk aan L1(plaatje) aangesloten te worden.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
DirkSchipper
Berichten: 826
Lid geworden op: 13 sep 2010 15:28
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Schakelaar van Huvema Hu-450

Bericht door DirkSchipper »

hugo stoutjesdijk schreef: 31 jul 2019 13:27
DirkSchipper schreef: 31 jul 2019 13:19
Als deze redenering klopt zou de motor dus 2 aansluitdraden moeten hebben (kan ik vanavond pas zien, ik zie nu 2 gele draden, en 2 rode draden in het gat naar de motor verdwijnen ...).

Klopt dit? Heb ik geen onwaarheden of gekke dingen gezegd?
.... Op de foto zie ik 2 gele en 2 rode, gaan die de motor in ? (maar volgens mij komen er ook 2 rode draden uit de condensator) ........
Zo uit mijn hoofd: rode draden zitten aan de condensator vast.
hugo stoutjesdijk schreef: 31 jul 2019 13:27\Dat je motor niet aanloopt, heeft dat niet met die kapotte schakelaar te maken ?
De boel met een kroonsteen verbinden zonder schakelaar, en de stekker in het stopcontact steken, kun je ook testen.
Toen de schakelaar kapot was deed de motor niets meer. Logisch, want de schakelwipjes hingen er zowat buiten ...
Met een kroonsteentje testen is nog niet zo'n gek idee! :P
hugo stoutjesdijk schreef: 31 jul 2019 13:27Of zit die condensator op beide rode draden, die ook het motorhuis in gaan, in dat geval zijn de 2 gele waarschijnlijk de andere uiteinden van de spoelen, en zijn doorverbonden om gemenschappelijk aan L1(plaatje) aangesloten te worden.
Tja, dit nu beantwoorden wordt gokken, en daar wordt niemand wijzer van. :mrgreen:
Zo uit m'n hoofd en herinnering zijn er 2 rode draden, en die zitten aan de condensator vast.

Vanavond de boel verder uit elkaar schroeven en bestuderen.
Foto's etc. volgen dan ...
DirkSchipper
Berichten: 826
Lid geworden op: 13 sep 2010 15:28
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Schakelaar van Huvema Hu-450

Bericht door DirkSchipper »

hugo stoutjesdijk schreef: 31 jul 2019 13:12
HD13 schreef: 31 jul 2019 11:00 Let op, ligt er maar net aan hoe je de stekker in het stopcontact steekt, voor hetzelfde geldt is het gewoon de fase.
Denk jij nu echt dat dat iets uitmaakt, je wasmachine werkt (-te, tegenwoordig zitten volgens er mij BLDC motoren of iets dergelijks in ) net zo, geen huisvrouw die kijkt hoe de stekker er in zit.
Die termen L1 en N zien er leuk uit, maar in dit geval had er beter een ~ bij kunnen staan is mijn mening.
En ik weet wel zeker dat mijn huisvrouw geen stopcontact open schroeft om uit te zoeken waar L1 resp. N aangesloten zitten (gelukkig maar!).
Vervolgens moet je dan ook nog eens van de stekker weten op welk pootje de L1 resp. N hoort ...
HD13
Berichten: 690
Lid geworden op: 22 dec 2013 17:58
Locatie: Nijkerk
Contacteer:

Re: Schakelaar van Huvema Hu-450

Bericht door HD13 »

hugo stoutjesdijk schreef: 31 jul 2019 13:12
HD13 schreef: 31 jul 2019 11:00 Let op, ligt er maar net aan hoe je de stekker in het stopcontact steekt, voor hetzelfde geldt is het gewoon de fase.
Denk jij nu echt dat dat iets uitmaakt, je wasmachine werkt (-te, tegenwoordig zitten volgens er mij BLDC motoren of iets dergelijks in ) net zo, geen huisvrouw die kijkt hoe de stekker er in zit.
Die termen L1 en N zien er leuk uit, maar in dit geval had er beter een ~ bij kunnen staan is mijn mening.
Hugo, was alleen bedoeld om aan te geven dat de draad die niet geschakeld wordt dus direct aan de nul of de fase hangt.
DirkSchipper
Berichten: 826
Lid geworden op: 13 sep 2010 15:28
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Schakelaar van Huvema Hu-450

Bericht door DirkSchipper »

Er komen 4 draden uit de motor.
2 rode en 2 gele

Doorgemeten:
Geel-Geel = 5,3 ohm
Rood-Rood = 7,9 ohm
Geel-Rood = oneindig
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Schakelaar van Huvema Hu-450

Bericht door Ballegooijen »

Ballegooijen schreef: 30 jul 2019 18:14 Ik zal eens even voor je kijken Dirk. Ik heb bij mij zo'n schakelaar er uit gehaald en wellicht heb ik die nog. Ik zal morgen even kijken.
Vandaag gezocht en.... gevonden! Stuur me even je adres dan doe ik hem op de post voor je.

18848

18849
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
mjeuring
Berichten: 957
Lid geworden op: 03 feb 2014 14:49
Locatie: MM

Re: Schakelaar van Huvema Hu-450

Bericht door mjeuring »

DirkSchipper schreef: 30 jul 2019 22:21 En hoe sluit dat dan weer aan? Iemand een schema?
Vergeet mijn verhaal maar. Ik ging uit van een 3-fasen motor
DirkSchipper
Berichten: 826
Lid geworden op: 13 sep 2010 15:28
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Schakelaar van Huvema Hu-450

Bericht door DirkSchipper »

Beste mensen,
Bedankt weer voor ale assisentie.
Met de schakelaar van Johan, en een nieuwe condensator loopt hij weer als een zonnetje.
Gr. Dirk
Plaats reactie