Erg sterke lekstroom?

Moderator: Moderators

Firehunter
Donateur
Berichten: 340
Lid geworden op: 30 aug 2012 20:03
Locatie: Oost-Groningen
Contacteer:

Re: Erg sterke lekstroom?

Bericht door Firehunter »

Misschien stond het niet duidelijk genoeg in mijn vorige bericht, maar het aarde-probleem is al opgelost. Geen tintelende vingers meer. Dit bleek een verkeerde verbinding in een lasdoos een stukje verderop in het pand te zijn. Het probleem met de magneetventielen staat hier los van.

Ik dacht dat het blauwe bolletje een condensator was, maar blijkbaar kan het ook nog iets anders zijn. Ik zal eens kijken of ik hem los kan halen. En dan zal ik er voor de zekerheid sowieso een diode bij op zetten.
keesfrees schreef: 23 aug 2018 16:16 O ! dat lijkt me sterk, wat zie als je de pennen tegen elkaar houdt ?
Eerst gaf hij bij alle verbindingen 1,1ohm aan, later overal 0,6ohm. Zelfde getallen wanneer ik de pennen tegen elkaar houd als wanneer er 5 meter kabel tussen zit.
Firehunter
Donateur
Berichten: 340
Lid geworden op: 30 aug 2012 20:03
Locatie: Oost-Groningen
Contacteer:

Re: Erg sterke lekstroom?

Bericht door Firehunter »

Ik heb inmiddels in beide DIN stekkers van de magneetventielen een diode toegevoegd. Tot nu toe geen foutmeldingen meer gehad. Dit lijkt dus de oplossing te zijn. Al is het natuurlijk wel afwachten of het probleem nu volledig verholpen is. Maar na 30x schakelen werkt alles nog.

Bedankt voor het meedenken!
benkr
Donateur
Berichten: 7727
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Erg sterke lekstroom?

Bericht door benkr »

Ja, die diode is bij relais en magneetspoelen gewoon een must, en baat het niet, het schaadt zeker ook niet dus waarom niet?
Nu maar hopen dat dit je enige probleem is/was, maar daar kom je vanzelf achter.
FreesKever
Berichten: 623
Lid geworden op: 15 apr 2019 01:01

Re: Erg sterke lekstroom?

Bericht door FreesKever »

Ik heb niet alle berichten hier aandachtig gelezen en hoop dat het ondertussen opgelost is.

Lekstromen zijn vrij normaal, en worden vaak expres gemaakt door verschillende netfilters.
Die netfilters kunnen in elke 230Vac voeding zitten, zoal van een PC, Frequentie regelaar als schakelende voedingen voor de motor sturingen.
Vooral frequentie regelaars produceren veel EMI, en het is aan te raden om daar een relatief zwaar netfilter aan te hangen die dan ook weer veel lekstroom heeft.

De juiste manier om dit aan te sluiten is om voor de aarde een een stevige aardklem te gebruiken als ster punt, en dit ster punt dan ook stevig met de achterplaat en de metalen electronica kast te verbinden. elk onderdeel met een aard aansluiting moet dan ook apart op dit ster punt worden aangesloten.

De wat betere stappenmotor sturingen hebben vrijwel altijd intern optocouplers die zorgen voor een galvanische scheiding tussen de kwetsbare electronica kant en de "zware" motor aansturing kant. Dit geldt ook voor frequentie regegelaars. Zelfs de goedkope Yuang-Hung-Low frequentie regelaars uit China hebben een galvanische scheiding tussen de klemmenstrook aan de ingang met stuur signalen en het vermogens gedeelte.

Om storingen te voorkomen is het belangrijk om deze galvanische scheiding strict te handhaven tussen vermogens gedeelten en gevoelige electronica. Storingen kunnen ook optreden door middel van capacitieve koppeling tussen verschillende kabels. In de "industrie" worden altijd dubbele kabelgoten gebruikt. In de ene kabelgoot liggen alleen vermogens kabels, in de andere kabelgoot liggen alleen kabels voor stuur signalen.

Ik vind het EdingCNC printje er nogal klein en pietluttig uit zien. Het is vermoedelijk wel een bruikbare component, maar ik wil sterk aanraden om er geen enkele lange kabel aan te monteren. Als je het goed wilt doen, dan horen de eind schakelaars die verdeelt zitten over de hele machine en met lange kabels op de bedienings kast zijn aangesloten eerst naar opto couplers of een andere vorm van galvanische scheiding te gaan voordat ze op de Eding print worden aangesloten. De bedrading tussen de optocouplers en de Eding print moet dan ook kort worden gehouden.
Plaats reactie