VFD op 1 of 3 fases aansluiten? Voordelen?

Moderator: Moderators

keesfrees
Berichten: 3110
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: VFD op 1 of 3 fases aansluiten? Voordelen?

Bericht door keesfrees »

Ik denk dat het zo zit :

De VFD zelf werkt op gelijkspanning, de energie daar voor moet ergens vandaan komen.
Bij een enkelfasige gelijkrichter klappen de dalen om in toppen en wordt de boel afgevlakt met een elco (condensator).
Als de top boven de spanning vd elco komt dan wordt die bijgeladen, de uitgangs spanning zal een 100Hz zaagtand zijn.

Bij een VFD met een 3 fase ingang zijn er 3 van deze gelijkrichters.
Maar dan wel in fase verschoven, resulterend in een 300Hz zaagtand.
En ook minder afvlak capaciteit nodig, onafgevlakt blijft de spanning altijd ver boven nul, als de ene piek daalt dan komt de volgende.
Zo wordt ook de spanning voor de bovenleiding (tram, trein) gemaakt, ik veronderstel zonder afvlakking.

Dat er tussen de fasen 400V staat doet hier dus niet ter zake.
Tov de nul is het idd 3 x 230V.

Hier wat plaatjes :
https://en.wikipedia.org/wiki/Rectifier
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
benkr
Donateur
Berichten: 7731
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: VFD op 1 of 3 fases aansluiten? Voordelen?

Bericht door benkr »

Er is wel degelijk een verschil, en wel een heel groot verschil:

1 x 230V gelijkgericht is een dikke 300 Volt, 3 x 400 Volt gelijkgericht is zo ongeveer 560 Volt.
Denk je dat die Elko na de gelijkrichter dit geen verschil vindt, die is heel vaak geschikt voor 450 VDC?
Gewoon proberen dan, je merkt het vanzelf, pak een 3 fase VFD en meet de busspanning met 1 en met 3 fasen aangesloten.
De nul wordt bij een 3 fasen ingang niet aangesloten.
Van die ruim 300 Volt kan een VFD weer 3 x 230 Volt maken, van die 560 Volt weer 3 x 400 Volt (zo ongeveer)
keesfrees
Berichten: 3110
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: VFD op 1 of 3 fases aansluiten? Voordelen?

Bericht door keesfrees »

Ik probeerde alleen een mogelijke verklaring te geven waarom men de aanduiding 3 x 230V gebruikt.
want :
Kjelt schreef: 01 aug 2018 10:10ik zag dat mijn chinese 1,5kW VFD op 1 fase maar ook op 3 fases kan worden aangesloten.
Dat zou er op duiden dat er wel een 0 aangesloten wordt, althans, als 1 fase hier 1 x 230V betekend.

Het kan op vele manier gebouwd worden natuurlijk.
keesfrees
Berichten: 3110
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: VFD op 1 of 3 fases aansluiten? Voordelen?

Bericht door keesfrees »

Breaker schreef: 03 aug 2018 15:31 Driefasen 230V bestaat niet in Nederland dat is altijd 400V, zogenaamd 3P+N of driefasen + nul. In specifieke gebieden in België komt nog driefasen op 230V voor, daar krijg je dan geen nul bij, de 230V staat dan tussen de fasen.
Al weer jaren terug had ik daar in België mee te maken idd, maar ook in het centrum van A'dam, (bv in Tuschinski)
Maar of dat nog zo is ?
Hier staat het nog wel :
https://nl.wikipedia.org/wiki/Lichtnet# ... iesystemen
Lijkt me ook een lastige cq ingrijpende klus om dat om te bouwen.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: VFD op 1 of 3 fases aansluiten? Voordelen?

Bericht door Kjelt »

keesfrees schreef: 04 aug 2018 00:19 Ik probeerde alleen een mogelijke verklaring te geven waarom men de aanduiding 3 x 230V gebruikt.
want :
Kjelt schreef: 01 aug 2018 10:10ik zag dat mijn chinese 1,5kW VFD op 1 fase maar ook op 3 fases kan worden aangesloten.
Dat zou er op duiden dat er wel een 0 aangesloten wordt, althans, als 1 fase hier 1 x 230V betekend.

Het kan op vele manier gebouwd worden natuurlijk.
Ik moet het even nakijken, uit mijn hoofd zijn er drie contacten/aansluitpunten. Zo staat het ook in de elektriciteitsdocument vd portaalfrees: R,S en T waarbij je de nul op R aansluit en de 230V fase op S of T. Dus klopt DaBit's verhaal. Ik zie op Ebay dat er wel 380V versies van Huan zijn met een DC Voltage van 800V, moet je speciaal bestellen.
Misschien dat ik morgen even in de behuizing spiek want Ben heeft gelijk als er bv een 450VDC elcos in zitten mag de Vin niet hoger zijn dan 230VAC. Ik heb zelfs soms 400VDC gezien, schandalig maar houdt het wel even uit, mocht dat het geval zijn vervang ik de elcos onmiddelijk.
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1957
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: VFD op 1 of 3 fases aansluiten? Voordelen?

Bericht door Breaker »

keesfrees schreef: 04 aug 2018 00:31 Maar of dat nog zo is ?
Ik weet het niet, mijn punt was eigenlijk dat het zeer zelden voorkomt (maar ik wist dat er in België uitzonderingen zijn).
Het is eigenlijk altijd 3P+N 400V of 1P+N 230V.

keesfrees schreef: 04 aug 2018 00:19 Dat zou er op duiden dat er wel een 0 aangesloten wordt, althans, als 1 fase hier 1 x 230V betekend.
Dat klopt wel, ik heb ook een servo driver die op 1 fase of 3 fasen 230V aangesloten kan worden, in Europa wordt dat dus eigenlijk altijd 1P+N.
Maar niet vergeten dat deze drivers ook wel elders in de wereld gebruikt worden, bijvoorbeeld in Japan en Amerika is 3 fasen krachtstroom ergens tussen 200-240V, de 'normale' spanning ligt daar een stuk lager.
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: VFD op 1 of 3 fases aansluiten? Voordelen?

Bericht door DaBit »

Kjelt schreef: 04 aug 2018 01:10 Misschien dat ik morgen even in de behuizing spiek want Ben heeft gelijk als er bv een 450VDC elcos in zitten mag de Vin niet hoger zijn dan 230VAC. Ik heb zelfs soms 400VDC gezien, schandalig maar houdt het wel even uit, mocht dat het geval zijn vervang ik de elcos onmiddelijk.
230V * 1,06 (tolerantie) * sqrt(2) - 2*0.7 = 343VDC. Gaat prima met 400V elco's hoor. Levensduur van elco's is van veel meer zaken afhankelijk, en als dat je zorg is dan kun je beter een maatje zwaardere VFD kopen of iets dat onder Europese kwaliteitscontrole staat.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: VFD op 1 of 3 fases aansluiten? Voordelen?

Bericht door Kjelt »

Dan zal het 350V zijn geweest, is even terug weer, ik weet wel dat het zeer krap was en ook een hunglo merk ;-)
Geef mij maar de japanse elcos Rubycon, Nichicon, Panasonic liever dan de *Sun* merken
En ja ik zou ooit best een Omron vfd met Isel spindel willen maar nu even nog niet, eerst weer sparen.

* vul zelf maar de tienduizend voor en navoegsels in vd chinese merken.
Gebruikersavatar
Guvner
Donateur
Berichten: 479
Lid geworden op: 20 mei 2014 15:40
Locatie: Brielle
Contacteer:

Re: VFD op 1 of 3 fases aansluiten? Voordelen?

Bericht door Guvner »

Een vriend van me had het over een ster en driehoek aansluiting.

Als dit als ster wordt aangesloten werkt het dan ook niet?
If It Don't Fit, Use a Bigger Hammer
benkr
Donateur
Berichten: 7731
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: VFD op 1 of 3 fases aansluiten? Voordelen?

Bericht door benkr »

Nee, een VFD laat zich zo niet misbruiken, dat ligt puur aan de interne opbouw.
benkr
Donateur
Berichten: 7731
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: VFD op 1 of 3 fases aansluiten? Voordelen?

Bericht door benkr »

In mijn topic over snijsnelheden heb ik het al geroepen, de Elko's zijn 560uF/400V, 3 stuks in totaal.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: VFD op 1 of 3 fases aansluiten? Voordelen?

Bericht door Kjelt »

Duidelijk, dan houdt het op.
keesfrees
Berichten: 3110
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: VFD op 1 of 3 fases aansluiten? Voordelen?

Bericht door keesfrees »

Het blijft me bevreemden dit gesprek, maar dat is bij 3 fasen vragen wel vaker :-/
Zo gaat dat ook op circuitsonline.net , samen met de vraag over het aansluiten van een kookplaat op een perilex, ook die antwoorden gaan alle kanten uit en dan blijft de vraagsteller in verwarring achter, terwijl het zo simpel is, met een voltmeter er bij . .

Over dit geval, als ik de openings vraag lees (en goed begrijp) dan kan de VFD op 1 x 230 en evt op 3 x 230.
Dus 1 gelijkrichters op 230~ geeft ~1,41x230
3 gelijkrichters met de uitgangen aan elkaar geeft 230~ geeft ~1,41x230 met minder rimpel en meer vermogen.

Ik kan niet beoordelen of dat in dit geval ook zo is.
Kan er evt. een foto en type komen van de betreffende VFD ajb.
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
keesfrees
Berichten: 3110
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: VFD op 1 of 3 fases aansluiten? Voordelen?

Bericht door keesfrees »

Hmm, ik zit nog even te denken, met een greatz brug gaat dit idd niet goed, met een diode wel. . .
Maar dan heb je maar de halve periode steeds . .

Zoals hier dus mooi te zien is : https://en.wikipedia.org/wiki/Rectifier
Het zou wel gaan als de ingang van trafo wikkelingen (zwevend) zou komen.
Of misschien zitten er 3 schakelende voedingen (met (scheidings trafo) aan de ingangen.

Blijft de vraag waar om er staat op 1 of 3 fasen aan te sluiten . .
Wat voor aansluitingen heeft de VFD dan ?
Laatst gewijzigd door keesfrees op 05 aug 2018 20:21, 2 keer totaal gewijzigd.
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
Plaats reactie