probleem met lezen G-code

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3702
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: probleem met lezen G-code

Bericht door andrefc101 »

Giga schreef:en dat is wat ik tot nu toe ongeveer 100 keer heb gedaan, maar het schijnt niet te lukken,
heb ervaring van 20 jaar met torrent software, weet hoe dat moet, er is iets mis met dll s ( oud of
niet goed gekraakt ) in iedere geval geinstalleerde software is niet tevreden met dll s
Dat is dan zeker het voordeel van een toch al niet al te dure licensie....
skillalot
Donateur
Berichten: 3251
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: probleem met lezen G-code

Bericht door skillalot »

Ik zou niet weten wat er gekraakt moet worden aan mach3, zoals benkr al aangeeft, mach3 licentie activeer je door een bestandje in je mach3 map te kopieren.
Wat voor mach3 versie heb je geinstalleerd? Er zijn verschillende versie's geweest in de loop der tijd.
Heb je hem gedownload van de mach3 website, of geinstalleerd wat je meegekregen hebt?
Giga
Berichten: 21
Lid geworden op: 01 mar 2017 21:45

Re: probleem met lezen G-code

Bericht door Giga »

eerst kwam met het pakket mee CD,met Mach 3, daarna bleek dat het helemaal niet gelezen kon worden door CDrom , en vervolgens sturen ze een link waar en andere versie op stond ( ik geloof version V3.041 ) maar omdat je zei dat het je bekend kwam, dacht ik dat je misschien ook hetzelfde probleem hebt gehad .
ik heb discussie niet gestart om een oplossing te zoeken hoe je Mach3 kan kraken, dat vind ik niet nodig, persoonlijk vind ik Mach3 een mooie programma , idd is licentie niet te duur

Ik ben al dankbaar dat ik goede adviezen van jullie heb gekregen ,door alle frustraties met de software begon ik aan mezelf te twijfelen. bovendien is ieder van jullie langer bezig met cnc technologie dan ik
ik probeerde alleen wat meer informatie te scoren
Gebruikersavatar
clements
Berichten: 671
Lid geworden op: 29 jul 2010 23:30
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: probleem met lezen G-code

Bericht door clements »

Ik zou ff doorbijten en linuxcnc proberen
ASS-U-ME
Giga
Berichten: 21
Lid geworden op: 01 mar 2017 21:45

Re: probleem met lezen G-code

Bericht door Giga »

bedankt clemens,
Mijn eerste indruk is dat ik niet genoeg kennis heb om met linux te kunnen werken en de ander ding is dat ik alleen informatie heb over hoe ik het apparaat in MACH3 kan configureren
Van de vele mensen heb ik gehoord dat Linux lijkt ingewikkelder dan het in werkelijkheid is, maar ik ben gewend aan Windows-interface...klinkt gek maar het is waar
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: probleem met lezen G-code

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Giga schreef: maar ik ben gewend aan Windows-interface...klinkt gek maar het is waar
Uit deze opmerking kan ik concluderen dat je er nog nooit naar gekeken hebt. :mrgreen:

Ik heb het een keer op een oude laptop gezet voor m'n nichtje, die vond de kleurtjes wel apart, maar zag echt niet dat het anders was dan windows.

Nog maar eens opnieuw: (let op, ik doe ook maar wat, maar linksom of rechtsom, je zult altijd wel wat documentatie of uitleg moeten zoeken en lezen)
LinuxCNC downloaden, ja dat lukt nog wel, moet (niet per se maar is wel makkelijk) op een USB stick, dan hebben ze het geloof ik over dat je iets met een checksum moet doen ( even googelen, lukt ook wel weer)
Oude PC pakken, zorgen dat ie opstart van USB, stikkie er in, opstarten, beetje geduld, meest voor de hand liggende antwoorden geven, misschien een username en password, en even later heb je een linux omgeving draaien.
Beetje spelen met de muis, kijken wat er onder die knopjes / menutjes zit, begint al aardig op windows te lijken.
Dan zoek je de specifieke CNC menuutjes op, iets van stepconfig, dat moet gewoon dezelfde dingetjes als mach3 weten, nl. op welke pootjes de pulsjes moeten, en dan hebben we het zo'n beetje gehad.

En één ding is zeker, je kunt niet met droge ogen gaan vertellen dat dat werken met Mach3 nu zo probleemloos verloopt. :lol:
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
karangetang
Donateur
Berichten: 394
Lid geworden op: 26 aug 2009 10:13
Locatie: Zeist
Contacteer:

Re: probleem met lezen G-code

Bericht door karangetang »

Probbeer dan eens UCCNC of nog goedkoper Estle cam alle twee voor windows. Wanneer je de UC300ETH neemt ben je helemaal op de toekomst voorbereid met veel aansluitingen en via ethernet dus ook met je laptopje kan je aan de gang Bedenk wel dat Mach3 niet meer ondersteund wordt ... en een doodlopende weg is. de prijs is ongeveer het zelfde . Enkel bij Uccnc is dat inclusief een echte controller ( met arm processor) en is je pc enkel een frond-end . even downloaden en eens mee gaan spelen http://www.cncdrive.com/UCCNC.html
En voor de duidelijkheid ik heb geen enkel belang in deze firma, maar vind het voor hobby cnc-er echt een perfecte software en hardware voor een redelijke prijs. -
Laatst gewijzigd door karangetang op 05 mar 2017 09:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Giga
Berichten: 21
Lid geworden op: 01 mar 2017 21:45

Re: probleem met lezen G-code

Bericht door Giga »

nee , Hugo, natuurlijk verloopt mijn kennismaking met Mach3 niet vlekkeloos ( was te verwachten )

Ik heb op YouTube natuurlijk een paar videos bekeken over LinuxCNC , misschien interessant voor de toekomst
als ik systeem van Cnc onder de knie krijg , momenteel gaat het om veel informatie in een keer daarom moet alles eerst gekristalliseerd worden,het begin is altijd moeilijk...

Ik ga ook effe kijken wat de mogelijkheden zijn, of LinuxCNC of UCCNC of UC300ETH
Gebruikersavatar
huckshooter
Berichten: 40
Lid geworden op: 18 jan 2010 15:37
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: probleem met lezen G-code

Bericht door huckshooter »

Je hebt een PB
A Man Without a Gun is a Subject, A Man With a Gun is a Citizen
karangetang
Donateur
Berichten: 394
Lid geworden op: 26 aug 2009 10:13
Locatie: Zeist
Contacteer:

Re: probleem met lezen G-code

Bericht door karangetang »

Kijk daar worden we nieuschierig naar...
je kan ook gaan lezen op http://www.cnczone.com/forums/uccnc-con ... tware.html
of hier http://www.forum.cncdrive.com/
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: probleem met lezen G-code

Bericht door DaBit »

Tegen onderbuikgevoel doe je niet veel Hugo.

Maar inderdaad, brand het LinuxCNC image op DVD of een USB-stick, en je kunt het gewoon proberen zonder iets te installeren. Kost niks, behalve wat tijd.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
karangetang
Donateur
Berichten: 394
Lid geworden op: 26 aug 2009 10:13
Locatie: Zeist
Contacteer:

Re: probleem met lezen G-code

Bericht door karangetang »

Kijk dit is ook een leuke ! komlete controller ook met eigen rekenprocessor (arm) voor estlecam http://www.rc-letmathe.de/CNC-Steuerung ... efertype=8 30 euro + 50 voor de software . goedkoper kan niet . Persoonlijk vind ik Estle cam niet onaardig kan zlefs trochoidaal frezen...
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5985
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: probleem met lezen G-code

Bericht door Sven »

karangetang schreef: 30 euro + 50 voor de software . goedkoper kan niet
Dat hangt toch echt van je definitie af.

Voor mij is gratis goedkoper dan eu 80,--

Misschien bedoel jij dat als je linksom of rechtsom voor een oplossing wilt betalen dat goedkoper dan eu 80,-- niet gaat lukken?
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
benkr
Donateur
Berichten: 7731
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: probleem met lezen G-code

Bericht door benkr »

Mach3 installeren moet gewoon probleemloos lukken.
Wat ik echter wel vreemd vind is de filenaam ''Mach1lic.dat'', bij mij heten ze altijd ''Mach3lic.dat'', misschien is dit wel de oorzaak van het probleem.
Eerst eens renamen, anders een andere Mach3 (licence file) proberen.
Plaats reactie