Besturingskast indeling
Moderator: Moderators
Besturingskast indeling
Ben bezig met een nieuwe kast (700hx500bx200d) voor de cnc besturing waarin ik erg twijfel over de beste indeling want het wordt toch wel krap links-of rechtsom en ik zou graag voorkomen dat ik storingen krijg.
Er moet in:
- geschakelde voeding 75V, 12V en 5V
- Delta VFD
- 4x DM882
- Leafboy USB besturingskaart
- en de nodige SSR's hoofdschakelaar, remweerstand e.d.
Heb al diverse opstellingen geprobeerd en daarom komt mijn vraag er op neer: Van welk component heeft de besturingskaart het meest 'last' van mogelijke storingsinvloeden; voedingen(en), VFD of stepperdrives?
Zou het evt. beter zijn om de VFD in een andere kast te plaatsen - vlak bij de kop van de frees?
Opmerkingen/advies/vragen zijn welkom!
PS. Uiteraard van alles hierover gelezen in Audiomanics project en van Dabit etc.
Er moet in:
- geschakelde voeding 75V, 12V en 5V
- Delta VFD
- 4x DM882
- Leafboy USB besturingskaart
- en de nodige SSR's hoofdschakelaar, remweerstand e.d.
Heb al diverse opstellingen geprobeerd en daarom komt mijn vraag er op neer: Van welk component heeft de besturingskaart het meest 'last' van mogelijke storingsinvloeden; voedingen(en), VFD of stepperdrives?
Zou het evt. beter zijn om de VFD in een andere kast te plaatsen - vlak bij de kop van de frees?
Opmerkingen/advies/vragen zijn welkom!
PS. Uiteraard van alles hierover gelezen in Audiomanics project en van Dabit etc.
Re: Besturingskast indeling
En dit draadje?
viewtopic.php?f=19&t=11738
viewtopic.php?f=19&t=11738
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
- audiomanics
- Donateur
- Berichten: 5273
- Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
- Locatie: Appelscha
- Contacteer:
Re: Besturingskast indeling
In het opensource portaalfrees topic heb ik zo'n systeemkast helemaal uit de doeken gedaan. Weliswaar op basis van de eding controler maar dat kun je zo aanpassen aan jouw wensen natuurlijk.
Kees
Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Re: Besturingskast indeling
Beide draadjes had ik al gelezen.
Klopt Kees, was idd inspiratiebron.
Maar wat stoort het meest van de drie genoemde bronnen?
Thanks, ga nu even varen :-)
Klopt Kees, was idd inspiratiebron.
Maar wat stoort het meest van de drie genoemde bronnen?
Thanks, ga nu even varen :-)
- audiomanics
- Donateur
- Berichten: 5273
- Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
- Locatie: Appelscha
- Contacteer:
Re: Besturingskast indeling
De stromen door de stappenmotorkabels zijn het grootst maar die moet je kort houden en afschermen. De VFD kan ook nog wat storen en verder de bekabeling waar grote stromen door lopen en de 230V bekabeling. Die moet je dus afschermen en zo ver mogelijk van gevoelige delen af houden. Ook het inbouwen in een metalen kastje van de controler is wel aan te raden.
Alle aardingen separaat naar het centraal aardpunt voeren en afscherming slechts aan één zijde daarmee verbinden zorgen ook voor een goede storing onderdrukking.
Kees soeters
Alle aardingen separaat naar het centraal aardpunt voeren en afscherming slechts aan één zijde daarmee verbinden zorgen ook voor een goede storing onderdrukking.
Kees soeters
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Re: Besturingskast indeling
OK Kees, duidelijk.
Als ik naar jouw besturingskast ontwerp kijk dan vraag ik me af hoe je dat hebt gedaan met de afscherming van de kabels naar de steppers, die zijn aan de zijde van de drive nog een eindje van het centrale aardpunt verwijderd.
Heb je dat met een aparte draad aan aarde gelegd of is de kabel zo ruim afgestript dat je met de omvlechting het aardpunt bereikt?
Ard
Als ik naar jouw besturingskast ontwerp kijk dan vraag ik me af hoe je dat hebt gedaan met de afscherming van de kabels naar de steppers, die zijn aan de zijde van de drive nog een eindje van het centrale aardpunt verwijderd.
Heb je dat met een aparte draad aan aarde gelegd of is de kabel zo ruim afgestript dat je met de omvlechting het aardpunt bereikt?
Ard
Re: Besturingskast indeling
Nee, je hoeft de kabel maar een klein stukje te strippen, alleen aan het einde bij je stappenmotordriver.
Onderin de kast waar de kabels binnen komen strip je een stukje van de kabel, zet een 2cm isolatie haal je daar weg, en de kabel monteer je met een klem tegen een aardrail aan.
Onderin de kast waar de kabels binnen komen strip je een stukje van de kabel, zet een 2cm isolatie haal je daar weg, en de kabel monteer je met een klem tegen een aardrail aan.
Re: Besturingskast indeling
Ja, dat heb ik je al eerder zien schrijven.
Maar ik wil met kabel van stepperdrives links uit de kast, en de VFD kabel naar de e-motor gaat er rechts uit.
Als je dan van een centraal aardpunt wil uitgaan wordt dat lastig?
Of mag je de aardrail in een u-vorm via links onder naar boven naar rechts en daar weer naar beneden leggen.....?
Lijkt me dan geen centraal aardpunt meer.. :
Maar ik wil met kabel van stepperdrives links uit de kast, en de VFD kabel naar de e-motor gaat er rechts uit.
Als je dan van een centraal aardpunt wil uitgaan wordt dat lastig?
Of mag je de aardrail in een u-vorm via links onder naar boven naar rechts en daar weer naar beneden leggen.....?
Lijkt me dan geen centraal aardpunt meer.. :
Re: Besturingskast indeling
Waaom wil je er aan verschillende kanten uit? Het moet toch door dezelfde kabelrups uiteindelijk.
Maar leg gewoon een rail onderin, en vandaar terug naar waar je de kast uit wil...
Maar leg gewoon een rail onderin, en vandaar terug naar waar je de kast uit wil...
Re: Besturingskast indeling
Om zo min mogelijk storing van de diverse signalen te ondervinden, dus lijnen in de kast zo ver mogelijk uit elkaar en binnenin zo kort mogelijk te houden.
VFD-uit kabels zijn in de kast maar 25cm, de stepperkabels ca. 40cm. Of maakt dat helemaal niet uit, en heb ik dat misschien verkeerd begrepen?
Deze kabels komen op de kolomfrees niet echt bij elkaar in de buurt.
Het valt mij niet mee om af te bepalen wat zwaarder weegt bij het afwegen van de indelingsmogelijkheden.
Maar ik stel al jullie reacties uiteraard op prijs!
VFD-uit kabels zijn in de kast maar 25cm, de stepperkabels ca. 40cm. Of maakt dat helemaal niet uit, en heb ik dat misschien verkeerd begrepen?
Deze kabels komen op de kolomfrees niet echt bij elkaar in de buurt.
Het valt mij niet mee om af te bepalen wat zwaarder weegt bij het afwegen van de indelingsmogelijkheden.
Maar ik stel al jullie reacties uiteraard op prijs!
Re: Besturingskast indeling
Het was een beetje proppen, voor deze indeling gebruik gemaakt van het opensource kastontwerp.
Beetje aangepast: links signaal, rechts vermogen, alle kabels enkelzijdig afgeschermd, alle ventilatoren blazen omhoog. Gaten bovenin de achterwand, inblaas-fan aan de onderzijde.
Kast is slechts 500x500x210, daait al weer twee jaar storingsvrij.
en
Beetje aangepast: links signaal, rechts vermogen, alle kabels enkelzijdig afgeschermd, alle ventilatoren blazen omhoog. Gaten bovenin de achterwand, inblaas-fan aan de onderzijde.
Kast is slechts 500x500x210, daait al weer twee jaar storingsvrij.
en
Laatst gewijzigd door kevertje op 26 feb 2019 15:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Besturingskast indeling
Dank je, geeft weer wat vertrouwen.
Ik volg ook grotendeels dat concept.
Ik volg ook grotendeels dat concept.
Re: Besturingskast indeling
Nog een vraagje: zou ik in de kast b.v. 2 fasen (230V) en nul en aarde v.d. 3 fasen krachtstroom aansluiting mogen gebruiken?
Ik zou de VFD en de rest van de besturing dan op twee afzonderlijke fasen via de krachtstroom steker willen aansluiten en niet meer op het gewone lichtnet, ik heb maar 1 groep voor alles en kom bij kapotte zekering dan niet totaal in het donker te zitten.
Of kom ik dan op andere gebieden in de problemen?
Ik zou de VFD en de rest van de besturing dan op twee afzonderlijke fasen via de krachtstroom steker willen aansluiten en niet meer op het gewone lichtnet, ik heb maar 1 groep voor alles en kom bij kapotte zekering dan niet totaal in het donker te zitten.
Of kom ik dan op andere gebieden in de problemen?
Re: Besturingskast indeling
Niemand enig idee?