frezen

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
aanrip
Berichten: 255
Lid geworden op: 24 jan 2007 22:23
Locatie: velsen
Contacteer:

etsbak

Bericht door aanrip »

Afbeelding
Dit is mijn nieuwe chemische freesbank. Werkt nog precieser dan met een beitel. :lol:
I like the smell of hot chips
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13373
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: etsbak

Bericht door Arie Kabaalstra »

je gaat Foto-etsen?...
Gebruikersavatar
aanrip
Berichten: 255
Lid geworden op: 24 jan 2007 22:23
Locatie: velsen
Contacteer:

Re: etsbak

Bericht door aanrip »

Foto-etsen is een ander proces dan frezen, maar het doel staat voorop, nietwaar? En dat doel is om een printontwerp voor een driver uit te voeren, waarbij de fijne TTL spoortjes tussen de pootjes van de IC's door kunnen lopen. Ik heb al heel wat geprobeerd met frezen van PCB's maar mij lukt dat niet op die manier. Een isolatiebaantje is gauw 0,4 breed en het kost ook veel moeite om een vlakke opspanning van de printplaat te krijgen. Dan kom je in een doelmatigheidsverhaal terecht. :roll:
I like the smell of hot chips
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: etsbak

Bericht door audiomanics »

Prachtig borrelbakje.. Ik kan alleen niet zien hoe het nu geconstrueerd is.. Het lijkt wel een aluminium(?) frame met wat plexiglas(?)... maar ik mag hopen dat de etsvloeistof niet in aanraking komt met het metaal anders kun je al snel iets nieuws gaan maken..

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
aanrip
Berichten: 255
Lid geworden op: 24 jan 2007 22:23
Locatie: velsen
Contacteer:

Re: etsbak

Bericht door aanrip »

Nee, hoor, het bakje is uit een blok vinyl gefreesd, aan de voorkant is een groef gefreesd, met daarin een siliconen slang van de visbenodigdheden (zijn die visschers nog ergens goed voor), plaatje onbreekbaar glas ervoor en die RVS boutjes komen niet met natriumpersulfaat in aanraking. Als dat wel zo mocht zijn, dan draai ik er kunststof in. Inhoud precies een liter.
I like the smell of hot chips
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: etsbak

Bericht door audiomanics »

Nu nog een aftapkraantje? of kieper je de bak gewoon om als het spul uitgewerkt is?? Dat wordt wel een smeerboeltje dan..

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
aanrip
Berichten: 255
Lid geworden op: 24 jan 2007 22:23
Locatie: velsen
Contacteer:

Re: etsbak

Bericht door aanrip »

nee, dat wordt leeggeheveld. Aftapkraantjes zouden van kunststof moeten zijn, kunnen afbreken en dat geeft nog meer ellende. Ik ben trouwens niet van plan dit binnen te doen, gebruik handschoenen en een bril en heb voldoende water bij de hand voor het geval dat...
I like the smell of hot chips
ludo
Berichten: 304
Lid geworden op: 08 feb 2007 22:07
Locatie: ESSEN (Belgie)
Contacteer:

Re: etsbak

Bericht door ludo »

je hebt een mooie maar ingewikkelde contstructie voor printen te etsen.
Zelf gebruik ik een eenvoudig plastic bakje van ca 200x120mm en 30mm hoog.
Als etsmiddel gebruik ik 10ml zuurstofwater (bij apotheker ,onverdund vragen),30ml hcl (zoutzuur verkrijgbaar bij doe het zelf zaak) en 60ml water (uit het kraantje) het etsen van een eurokaart is op minder dan 5min gedaan.men moet wel het mengsel in beweging houden.Daarna giet ik alles in een plastic vatje van 5l ,als dit vol is ga ik naar het containerpark het afleveren.
Kijk ook eens op majosoft.com ,visitor experience2 daar beschrijf ik hoe je op een zeer goedkope wijze printen kan maken,zelfs dubbelzijdig en ook geschikt voor SMD.
Gebruikersavatar
Swets
Berichten: 2661
Lid geworden op: 09 feb 2007 21:49
Locatie: krimpen aan den IJssel
Contacteer:

Re: etsbak

Bericht door Swets »

Ik maak ook al me printen zelf maar zo mooie etsbak heb ik nog niet...

ik gebruik gewoon een platte schaal gekocht bij de Super. :D
die hadden een tijdje terug mooie glazen schalen , met een plastic deksel erop....

en ik bewaar me etsmiddel (aangemaakt ) gewoon in die schaal....

even in de magnetron tot het een graad of 40 is... print er in...
paar minuutjes schudden.... klaar...

super mooie printen.....
ik belicht met een gezichsbruiner....
ik print op gewoon kalkpapier met een goedkope laser printer....

daar kan ik nooit tegen op met een frees....
http://www.arjan-swets.com (met cnc filmpjes)
Gebruikersavatar
aanrip
Berichten: 255
Lid geworden op: 24 jan 2007 22:23
Locatie: velsen
Contacteer:

Re: etsbak

Bericht door aanrip »

Ja heren, ik heb weer eens een mug met een kanon willen vermoorden. :mrgreen: Het kan inderdaad eenvoudiger. Wat Arjan doet met een magnetron is iets waar ik niet aan heb gedacht. Ik krijg daar helemaal geen toestemming voor van het gezag thuis. Het lijkt me overigens ook niet zo'n goed idee, als die magnetron daarna voor voedsel in gebruik blijft. :evil:
I like the smell of hot chips
Plaats reactie