bij mijn weten schakelt de DC pas in bij bijna stilstand, tot die tijd wordt de frequentie teruggeregeld
DaBit schreef:. . .een circuitje maken dat de kachel inschakelt als die spanning boven een drempel komt. Zeg zuiguitdeduim boven de 375V als je VFD vanuit 230V gevoed word, of 650V indien 400V voeding.
dat was m'n gedachte ook maar m'n voltmeter wordt gek van de schakelende signalen naar de motor, dus ga ik nu een spanningsdelertje maken en dan met de scoop zien of ik daar wijzer van word
ik heb de VFD gedemonteerd om te zien of ik iets kan ontdekken
er zit een module met FETS (oid) in, de rem-fet maakt in alle richtingen sluiting
7MBR50SB120 , pdf als aanhangsel, toch niet, is te groot, evt even opzoeken
maar ik ben bang dat het stuursignaal naar de remfet ook niet meer werkt, ik heb de verbinding naar de gate onderbroken en naar buiten gevoerd, ik meet daar niets op . . .
( de rem heb ik in de parameters weer aan gezet )
de VFD wordt gestuurd door mod-bus, ( ipv 0-10V ) maar daar zit ik niet aan vast
is er een circuit (te koop) om de remweerstand extern in te schakelen, ik meen dit gezien te hebben bij een ander slachtoffer van dezelfde machine leverancier
voor nu heb een aparte knop gemaakt om de kachel bij te schakelen als de machine bijna klaar is, lekker simplistisch maar je moet wat :-)
ondertussen ben ik wel een beetje klaar met dit gedoe trouwens
dus wat is wijsheid, andere VFD kopen, laten herstellen, externe remdinges er bij, dat moet bestaan nmi, maar wie levert dat ?
===== aanvulling ======
Ik heb de modbus aansturing laten varen en heb het 0-10V signaal gebruikt, bleek best nauwkeurig en voor mij uitstekend bruikbaar.
Met die spanning schakel ik ook een relais wat de rem weerstand inschakelt, niet de mooiste oplossing maar het werkt.
even op antwoord op je vraag in Kjelts topic: Deze VFD wordt met o-10V aangestuurd. Bij een spanning-sprong van 10 naar 0 V regelt de VFD dat zelf terug door de frequentie in stappen terug te regelen.
Het gaat me dus om een parameter waarbij ik ook bij toerentallen boven de 1000 rpm de weerstand kan laten meehelpen bij het remmen.. Alleen die laatste 1000 rpm is niet zo spannend..
Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Die moeite hoef ik niet te nemen.. De spindel remt nu al jaren af zonder die weerstand te gebruiken en staat binnen een paar seconden stil door de frequentie terug te regelen in 5(dacht ik) stappen..
Het is ook maar een 1,5KW spindeltje..
Maar als die weerstand die er toch zit, iets zou kunnen toevoegen met een simpele setting...
Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Ik begreep dat je een oplossing zocht, maar dus niet als het het te ingewikkeld wordt :->.
Maar, ik snap.
Hopelijk heeft een lezer die ooit nog op dit onderwerp stuit er iets aan.
audiomanics schreef: ↑23 mar 2020 17:36
Die moeite hoef ik niet te nemen.. De spindel remt nu al jaren af zonder die weerstand te gebruiken en staat binnen een paar seconden stil door de frequentie terug te regelen in 5(dacht ik) stappen..
Het is ook maar een 1,5KW spindeltje..
Ik heb die 2.2 kW versie, ook geen weerstand.
Ik heb aan het eind van m'n G-codes altijd M5 staan, en dan staat ie ook binnen 2-3 sec stil.
Dat gaat opvallend snel voor wat ik verwachtte ...
Het zal per VFD met motor verschillen.
De rem energie moet ergens naar toe.
Mijn set geeft met afremmen over 5min. nog een foutmelding, maar nu niet meer :-)
Dit is het inwendige schema van de halfgeleiders vermogens doos, een IGBT
Alles in drievoud behalve die ene, die is voor het remcircuit en stuk in mijn geval.