VFD overvoltage

Moderator: Moderators

keesfrees
Berichten: 3112
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: VFD overvoltage

Bericht door keesfrees »

DaBit schreef:Als je bij de DC bus kunt
bij mijn weten schakelt de DC pas in bij bijna stilstand, tot die tijd wordt de frequentie teruggeregeld
DaBit schreef:. . .een circuitje maken dat de kachel inschakelt als die spanning boven een drempel komt. Zeg zuiguitdeduim boven de 375V als je VFD vanuit 230V gevoed word, of 650V indien 400V voeding.
dat was m'n gedachte ook maar m'n voltmeter wordt gek van de schakelende signalen naar de motor, dus ga ik nu een spanningsdelertje maken en dan met de scoop zien of ik daar wijzer van word
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
keesfrees
Berichten: 3112
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: VFD overvoltage

Bericht door keesfrees »

ik heb de VFD gedemonteerd om te zien of ik iets kan ontdekken
er zit een module met FETS (oid) in, de rem-fet maakt in alle richtingen sluiting
7MBR50SB120 , pdf als aanhangsel, toch niet, is te groot, evt even opzoeken

maar ik ben bang dat het stuursignaal naar de remfet ook niet meer werkt, ik heb de verbinding naar de gate onderbroken en naar buiten gevoerd, ik meet daar niets op . . .
( de rem heb ik in de parameters weer aan gezet )

de VFD wordt gestuurd door mod-bus, ( ipv 0-10V ) maar daar zit ik niet aan vast

is er een circuit (te koop) om de remweerstand extern in te schakelen, ik meen dit gezien te hebben bij een ander slachtoffer van dezelfde machine leverancier

voor nu heb een aparte knop gemaakt om de kachel bij te schakelen als de machine bijna klaar is, lekker simplistisch maar je moet wat :-)
ondertussen ben ik wel een beetje klaar met dit gedoe trouwens
dus wat is wijsheid, andere VFD kopen, laten herstellen, externe remdinges er bij, dat moet bestaan nmi, maar wie levert dat ?

===== aanvulling ======
Ik heb de modbus aansturing laten varen en heb het 0-10V signaal gebruikt, bleek best nauwkeurig en voor mij uitstekend bruikbaar.
Met die spanning schakel ik ook een relais wat de rem weerstand inschakelt, niet de mooiste oplossing maar het werkt.
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: VFD overvoltage

Bericht door audiomanics »

even op antwoord op je vraag in Kjelts topic: Deze VFD wordt met o-10V aangestuurd. Bij een spanning-sprong van 10 naar 0 V regelt de VFD dat zelf terug door de frequentie in stappen terug te regelen.
Het gaat me dus om een parameter waarbij ik ook bij toerentallen boven de 1000 rpm de weerstand kan laten meehelpen bij het remmen.. Alleen die laatste 1000 rpm is niet zo spannend..

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
keesfrees
Berichten: 3112
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: VFD overvoltage

Bericht door keesfrees »

Je bedoelt dit onderwerp :
viewtopic.php?f=8&t=15665&start=182#p209657

Daar schreef ik :
keesfrees schreef: 23 mar 2020 16:20 Hoe stuur je de VFD aan ?
0-10V of een bus.

In geval van 0-10V, :
Of bus en ook 0-10V beschikbaar.
Naar drempel schakelaar.

Of het m3 (/m4) signaal gebruiken.

Hoe dan ook, een manier verzinnen om bij (aanstaand) remmen de weerstand bij te schakelen.
Weerstand tussen 2 vd 3 polen naar de motor.

Kun je ook eerst testen zonder automatisering.
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: VFD overvoltage

Bericht door audiomanics »

Die moeite hoef ik niet te nemen.. De spindel remt nu al jaren af zonder die weerstand te gebruiken en staat binnen een paar seconden stil door de frequentie terug te regelen in 5(dacht ik) stappen..
Het is ook maar een 1,5KW spindeltje..
Maar als die weerstand die er toch zit, iets zou kunnen toevoegen met een simpele setting...

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
keesfrees
Berichten: 3112
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: VFD overvoltage

Bericht door keesfrees »

Ik begreep dat je een oplossing zocht, maar dus niet als het het te ingewikkeld wordt :->.
Maar, ik snap.
Hopelijk heeft een lezer die ooit nog op dit onderwerp stuit er iets aan.
DirkSchipper
Berichten: 827
Lid geworden op: 13 sep 2010 15:28
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: VFD overvoltage

Bericht door DirkSchipper »

audiomanics schreef: 23 mar 2020 17:36 Die moeite hoef ik niet te nemen.. De spindel remt nu al jaren af zonder die weerstand te gebruiken en staat binnen een paar seconden stil door de frequentie terug te regelen in 5(dacht ik) stappen..
Het is ook maar een 1,5KW spindeltje..
Ik heb die 2.2 kW versie, ook geen weerstand.
Ik heb aan het eind van m'n G-codes altijd M5 staan, en dan staat ie ook binnen 2-3 sec stil.
Dat gaat opvallend snel voor wat ik verwachtte ...
keesfrees
Berichten: 3112
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: VFD overvoltage

Bericht door keesfrees »

Het zal per VFD met motor verschillen.
De rem energie moet ergens naar toe.
Mijn set geeft met afremmen over 5min. nog een foutmelding, maar nu niet meer :-)

Dit is het inwendige schema van de halfgeleiders vermogens doos, een IGBT
20202
Alles in drievoud behalve die ene, die is voor het remcircuit en stuk in mijn geval.
Plaats reactie