Elektronica freesmachine

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
pcfil
Berichten: 122
Lid geworden op: 20 jul 2008 23:35
Contacteer:

Elektronica freesmachine

Bericht door pcfil »

Hallo cnc-ers,

volgend jaar wil ik zelf een cnc machine bouwen. Ik zou graag kunnen frezen in aluminium en in zachtere staalsoorten. Het is niet de bedoeling zwaar te verspanen maar moet toch iets deftigs zijn. Op gebied van mechanica en electriciteit zou het geen probleem mogen zijn. Maar in de wereld van de electronica en stappenmoteren ben ik niet thuis. Mijn vraag is nu wat en waar koop ik best dit materiaal. Stel dat ik bij een sloophandel stappenmotoren vindt met encoders. Zijn die dan altijd aan te sturen met software als cambam of usb2cnc ? Of dient daarvoor nog iets gedaan te worden.
Ik ben van zin om te werken met een automatische gereedschapwisselaar. De spindel zou ik zelf draaien en frezen en die dan met een getande riem aandrijven met een motor met frequentieomvormer. Kan de motor aan geregeld worden in toeren via de cam software ? of zal ik zelf het toerental moeten bepalen met de frequentieomvormer ? Welke motor neem ik best voor de spindel.
Jullie zien dat ik een hoop vragen heb.
Zelf printplaten maken (etsen, frezen, boren solderen) zou normaal geen probleem mogen zijn, maar uittesten zou wel een probleem zijn.
Wie heeft er raad voor mij ?
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13527
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Elektronica freesmachine

Bericht door Arie Kabaalstra »

Stappen motoren en drivers kun je zo kopen op verschillende adressen.
Encoders zijn niet noodzakelijk bij het gebruik van stappenmotoren, de besturing "weet" aan de hand van de uitgegeven signalen waar de sleden zouden moeten zijn.

CamBam is geen besturing, CamBam is een Cam-pakket, bedoeld om van DXF (2d) en 3DS of STL (3D) freesprogramma's te maken, die je dan in USBCNC kunt laden en uitvoeren.
USBCNC is dan je machinebesturing, hiermee bedien je de machine, en open je bewerkingsprogramma's

't installeren van de motoren op je machine zal geen problemen geven, 't aansluiten ook niet..
ik ben zelf alles behalve electronicus, maar de schema's zijn vrij eenvoudig.

even met USBCNC als voorbeeld ( daar werk ik zelf ook mee ), je sluit het interface-printje aan op de PC met een USB kabel, de connectors voor de stappenmotordrivers sluit je aan, en de stappenmotoren sluit je aan op de drivers ( de drivers moet je wel van een eigen spanningsbron voorzien, USBCNC levert NIET de voeding van de drivers en motoren)
USBCNC kan ook de Frequentie-omvormer aansturen.

Verder kun je allerlei bijkomende functies, zoals electronisch handwiel, start/stop knop, eindschakelaars en dergelijke op USBCNC aansluiten.

wat de wisselaar betreft.. ik heb ooit ergens gezien dat Mach een wisselaar kan aansturen, maar dan moet je daar wel zelf de code voor schrijven, bij USBCNC zit een wisselaar momenteel in de ontwikkeling volgens mij.. je zou Bert eens een mailtje kunnen sturen.
Gebruikersavatar
pcfil
Berichten: 122
Lid geworden op: 20 jul 2008 23:35
Contacteer:

Re: Elektronica freesmachine

Bericht door pcfil »

Hallo Arie,

ik denk dat USBCNC "het" programma is. Ik was idd op zoek naar iets waar je zelf kan in programmeren en niet altijd afhankelijk bent van externe software. Ik vind het stom als je een kamer moet frezen dat je die eerst moet tekenen in een ander pakket. Het kan maar zo simpel zijn als je een cycli maakt waarin je lengte, breedte diepte, pasdiepte enz .. invult. Als ik de handleiding lees op de site van cnczone dan zie ik dat je ook kan werken met radiuscorrecties, ook iets wat vele programma's missen.
Stel je hebt iets getekend in een extern programma van 100 bij 100 en je genereert een programma met een frees van 16 mm. Je begint te frezen en ziet dat het 0.1 mm te klein is dan mag je terug een programma maken met een frees van 15.8 mm Gemakkelijk is dus gewoon een radiuscorrectie en de boel herlopen. Beetje zoals het gaat in het professionele cnc gebeuren.

dus om een machine te bouwen heb ik volgende elktronica nodig

3 of 4 stappenmoteren (ik zou graag cilinders frezen)kijk maar eens bij mooie werkstukjes :shock:
3 of 4 drivers voor de stappenmotoren
CPU V4 with an Atmel AT91SAM7S64 32 bits RISC microcontroller
Transfo
Voeding voor de motoren
Ik zie dan nog staan op de site van USBCNC IO breakout board, ik veronderstel dat dit een bordje is waar je start en stop op hebt enzo.

Weet jij goeie adressen voor aankoop van motoren, of moet ik eens de sloophandels afschuimen. Ik heb nog tijd hé. Ik weet wel een adres waar ze regelmatig machines binnen hebben. Mijn kogelspillen en geleidingen zal ik ook zo op de kop kunnen tikken.
Ook nog zo'n vraag. Kogelomloopspillen hebben verschillende soorten spoed. Die spoed bepaalt dus ook de verplaatsing per toer. Hoe maak je die stappenmotor dan wijs hoeveel toeren hij moet doen. Bv een as met spoed 10 mm verplaatst zich 10mm/toer eentje van 5mm moet twee toeren doen om 10 mm te verplaatsen.
Je ziet ik heb een hoop vragen hé.
Als cam pakket zal ik me houden aan Unigraphics en Type3, ik vind dit een prachtige combinatie, alleen wat duur voor de hobbisten onder ons.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13527
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Elektronica freesmachine

Bericht door Arie Kabaalstra »

Stappenmotoren kun je kopen op verschillende adressen, kijk maar eens op de linkpagina van het forum, ik heb ze zelf gekocht bij Stappenmotor.nl, maar ik wil de andere handelaren niet tekort doen.. :)

en breakout board is de koppeling tussen computer en machine, 't mijne is rechttoe-rechtaan gefreesd, met Flatcable connectors vanaf het USBCNC board naar klemmen op het Breakout board, er zijn er ook die alles galvanisch gescheiden aansluiten met Opto-couplers, dan heeft je B.O.B ook nog een voedingkje nodig voor de OptoCouplers, maar ik neem aan dat 5V= genoeg is.. en dat kun je nogwel uit de USB halen, of anders uit de voeding van je PC.

't is inderdaad zo dat CAM pakketten mooie G-code aanmaken voor allerhande zaken.. maar het is "domme code, elke baan wordt beschreven, terwijl een Cyclus banen genereerd aan de hand van het gekozen gereedschap, tot dat aan alle voorwaarden is voldaan, en de Cyclus dus is uitgevoerd..

Mach heeft ook wel een dergelijke functionaliteit, maar als je gewend bent aan Heidenhain besturingen, dan wil je niet werken met die "Gokkast"

't instellen van de machine is niet zo heel moeilijk, je geeft in de setup van USBCNC aan hoeveel stappen per unit de machine maakt, in mijn geval, Kogelomloopspindels met 2 mm spoed, 2000 stappen per omwenteling, dus 1000 stappen/unit, daarom heb ik ook gekozen voor een integer , er zijn er ook die 12x3 trapezium gebruiken.. ja leuk.. hoeveel stappen zijn dat?.. 333.33333333333333 ergens heel ver achter de komma lieg je... en ik mag niet liegen.. ik wil met Integers rekenen.. ik heb een hekel aan breuken, met name botbreuken.. :)

Ook de Acceleratie en maximumsnelheid van je motoren stel je in in de setup, evenals de coordinaten van je nulpunten, en je verplaatsingsbereik.

Staar je niet blind op hoge ijlgangen.. stel je machine beter in op een hoge acceleratie.. op korte stukjes komt ie toch niet op maximum snelheid, maar een vlotte acceleratie maakt dat ie wel gemiddeld harder loopt.. ( kijk maar eens naar de racerij.. op een korte baan kiest men een kortere eindoverbrenging.. ) op een krap circuit wint degene die het hardst de hoeken uitkomt, en niet degene met de snelste fiets..
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5414
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Elektronica freesmachine

Bericht door serum »

Ik heb de usbcnc print met de voedingen en de stappenmotoren in een besturingskast gemaakt. deze besturingskast komt extern van de spaanvangkast.

in deze besturingskast zitten 2 extra 25 polige pluggen naar buiten welke met flatcables weer aangesloten zijn op het printje, (de 10 polige prikconnectoren), met naar de buitenkant 2 25 polige pluggen) waarvan 1 naar de machine gaat waar weer een losse kast op zit met een breakoutprintje/voeding voor de home/limitswitches en een relays printje voor het aan/uitzetten van de nevelkoeling en de machine, andere plug op de besturingskast gaat naar de pendant.

Damencnc heeft een handig setje welke op de stappendrivers en usbcnc passen. deze zijn gewoon 1:1 verbonden met de 10 polige pluggen op de usbcnc print.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13527
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Elektronica freesmachine

Bericht door Arie Kabaalstra »

serum schreef: Damencnc heeft een handig setje welke op de stappendrivers en usbcnc passen. deze zijn gewoon 1:1 verbonden met de 10 polige pluggen op de usbcnc print.
da'wis'ik nog nie.. :).. ga ik eens even naar spieken.. da's wel handig..

zelf heb ik de besturings PC in een la liggen, met de drivers erachter, en de voeding ernaast.. past allemaal precies..
Uit die la komen alleen maar de 4 Kabels voor de steppers, toetsenbord en beeldschermkabels, en een "main switch" voor de PC..
Plaats reactie