servo motor aansturing

Moderator: Moderators

Plaats reactie
skillalot
Donateur
Berichten: 3252
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

servo motor aansturing

Bericht door skillalot »

Bij een bedrijf bij me in de buurt hebben ze een cnc plasmasnijder gebouwt een tijd terug.
Ze hebben daar problemen met de motoren op het moment.

Op de doos staat motor,dc syn-42v. Het zijn servo motoren met encoder achterop. Ze hebben weinig kracht en ze dachten daar dat er een motor kapot was, omdat die het niet meer trekt.
Er zit een 42V trafo op die gelijkgericht nog 50v overheeft. Dit heeft een collega van me zo gemaakt en heeft altijd goed gewerkt. Nu is die kast een tijd terug aangepast, en hoorde ik vanmorgen van een medewerker daar dat ze de spanning begrenst hebben, omdat die motoren te snel lopen met 42v, de vertragingskastjes die erachter zitten zijn maar 1:10.

Klopt dat verhaal wel? Naar mijn idee bepaalt de gecko servo driver de snelheid van de motor, naargelang het aantal pulsen dat ie krijgt. Volgens mij staat de snelheid los van het voltage, en heeft het voltage alleen te maken met de kracht?

Wie legt me even uit hoe een servo motor sturing werkt?

Mvg Sascha
cocodile
Berichten: 513
Lid geworden op: 01 sep 2007 08:46
Contacteer:

Re: servo motor aansturing

Bericht door cocodile »

De spanning heeft wel degelijk te maken met de snelheid, hoe hoger de spanning des te hoger de snelheid, en als je de spanning verandert dienen normaliter ook wat servo-parameters te worden veranderd.
En de spanning heeft ook invloed op het koppel.

Maar de uiteindelijke snelheid wordt bepaald door de pulsen die de Gecko in dit geval ontvangt.
:mrgreen:
ludo
Berichten: 304
Lid geworden op: 08 feb 2007 22:07
Locatie: ESSEN (Belgie)
Contacteer:

Re: servo motor aansturing

Bericht door ludo »

Voor zover ik iets weet over servo's is het de spanning die de snelheid bepaald en de stroom het koppel.Verder zal de servocontroller beide regelen in functie van wat de gevraagde snelheid is.De voedingsspanning verlagen heeft eigenlijk heeft geen invloed op het koppel enkel de max snelheid wordt lager.Het kan ook zijn dat men de stroombegrenzing heeft veranderd.
cocodile
Berichten: 513
Lid geworden op: 01 sep 2007 08:46
Contacteer:

Re: servo motor aansturing

Bericht door cocodile »

ludo schreef:Voor zover ik iets weet over servo's is het de spanning die de snelheid bepaald en de stroom het koppel.Verder zal de servocontroller beide regelen in functie van wat de gevraagde snelheid is.De voedingsspanning verlagen heeft eigenlijk heeft geen invloed op het koppel enkel de max snelheid wordt lager.Het kan ook zijn dat men de stroombegrenzing heeft veranderd.
De spanning is onlosmakelijk verbonden met de stroom, I=U/R, dus hoe meer spanning, des te meer stroom, en meer vermogen P=U*I.
De controller bepaalt de gemiddelde stroom echter door de spanning heel snel aan en uit te schakelen, oftewel PulseWidthModulation, hoe langer de "aan-tijd" des te hoger de gemiddelde stroom, dus hoe hoger het toerental. :shock:
Floppy
Berichten: 774
Lid geworden op: 11 apr 2007 23:40
Locatie: Zeddam

Re: servo motor aansturing

Bericht door Floppy »

Heb je geen manual van die Gecko drive?
In wat ik op internet gevonden heb staat dat de spanning op de drive niet meer dan 5 volt hoger mag zijn dan de opgegeven motorspanning.
http://www.geckodrive.com/photos/G320_REV-4_MANUAL.pdf
Plaats reactie