VFD HY01D523B parameters programeren

Moderator: Moderators

Joost K
Berichten: 32
Lid geworden op: 23 jul 2007 23:48
Locatie: Eindhoven

VFD HY01D523B parameters programeren

Bericht door Joost K »

Hallo,

Ik heb sinds kort een CNC6040 Freestafel aangeschaft. Nu had ik de spindle (1,5KW) aangesloten op de invertor en gekeken of alles werkte. Alles draaide zoals het zou moeten alleen de RPM's lagen veel te laag. Hij zou voluit 24000rpm moeten draaien maar hij draait maar 11520rpm.

Nu heb ik gezocht en het schijnt dat ik wat parameters moet aanpassen in de programeer modus. Dat kan ik allemaal wel vinden alleen wat ik niet voor elkaar krijg is om daadwerkelijk de parameters te veranderen zodat ze in het systeem blijven staan.

Weet iemand welke volgorde aan bedieningsknoppen ik moet aanhouden om dit wel voor elkaar te kunnen krijgen?

Alvast bedankt!!!

M.v.g.

Joost Kuiper.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: VFD HY01D523B parameters programeren

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Joost, zoals je weet zijn er meerdere hondjes die fikkie heten, ;-)
m.a.w. misschien is het even handig om te vermelden welke freq.regelaar je gebruikt.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Joost K
Berichten: 32
Lid geworden op: 23 jul 2007 23:48
Locatie: Eindhoven

Re: VFD HY01D523B parameters programeren

Bericht door Joost K »

Wat bedoel je?

Als het over het type gaat, dat staat in de titel.
Ik geef graag meer info als ik weet wat jullie willen weten. Zal straks een paar foto's maken van de invertor.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11018
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: VFD HY01D523B parameters programeren

Bericht door DaBit »

Ik ga er even vanuit dat jouw HuanYang hetzelfde werkt kwa parameters als die ik had. Voor de zekerheid even de nummertjes vergelijken met je eigen handleiding.

Ik denk dat je motor wel degelijk 24000rpm minus een beetje draait op 400Hz, maar dat enkel je display minder aangeeft. In dat geval is het een kwestie van PD143 (motor pole number) op 2 zetten en PD144 op 3000.

Als je de waarde verandert hebt en je drukt op 'set', dan blijft het staan voor zover ik weet. Hooguit dat je even moet kijken naar PD000 (parameter lock); die moet op 0 staan anders mag je inderdaad niks veranderen.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Joost K
Berichten: 32
Lid geworden op: 23 jul 2007 23:48
Locatie: Eindhoven

Re: VFD HY01D523B parameters programeren

Bericht door Joost K »

Bij mij staat de PD144 nu op 1440 en die moet idd op 3000 staan.
De info over waarop de verschillende parameters moeten staan kon ik overal makkelijk terug vinden.
Alleen dus niet HOE.

Ik zal even kijken of de PD000 goed staat en of ik een set knop heb...
Joost K
Berichten: 32
Lid geworden op: 23 jul 2007 23:48
Locatie: Eindhoven

Re: VFD HY01D523B parameters programeren

Bericht door Joost K »

DaBit...

Jij mag jezelf op dit moment mijn reddende engel noemen...

De spindel draait nu keurig 24000rpm !!!

Parameter PD000 stond inderdaad niet goed en eenmaal die veranderd te hebben kon ik alles aanpassen zoals het hoort. Ik had her en der al een lijst gevonden met de juiste parameters voor de 1,5KW spindel en dat staat nu allemaal correct!

BEDANKT!!!

Nu kan ik met een gerust hart verder met de kast bouwen waar alles in en op komt te staan. De software installeren op de PC en dan de machine leren kennen!

TOP !!! :mrgreen:
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11018
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: VFD HY01D523B parameters programeren

Bericht door DaBit »

Mooi zo :P

Overigens zit het werkelijke toerental een stuk dichter bij de aangegeven waarde als je PD144 op 2900 oid zet.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Joost K
Berichten: 32
Lid geworden op: 23 jul 2007 23:48
Locatie: Eindhoven

Re: VFD HY01D523B parameters programeren

Bericht door Joost K »

Okee, hoe kan dat dan? Zijn dan de verhoudingen meer natuurgetrouw?

Voor mij is het werken met een CNC machine nieuw. CAD tekenen kan ik aardig en tot nu toe heb ik altijd mijn freeswerk uitbesteed aan een goede vriend van me.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11018
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: VFD HY01D523B parameters programeren

Bericht door DaBit »

Als de elektrische snelheid (400Hz * 60 seconden in een minuut = 24000rpm bij een 2-polige motor) gelijk is aan de mechanische snelheid dan is het koppel exact 0. Om koppel te genereren moet de mechanische snelheid onder de elektrische snelheid liggen, de 'slip' noemen ze dat. Aangezien je lagers al enige wrijving geven waar koppel voor nodig is zal die spindel dus nooit exact 24000rpm halen.

Bij licht verspanen zal de werkelijke snelheid 3-5% onder de elektrische snelheid liggen, bij zwaar verspanen 5-10%.

Deels is dat op te lossen door met de slipcompensatie van de VFD te spelen, maar als je net begint zou ik me daar niet mee bezig houden. Tegen de tijd dat het nodig gaat zijn merk je dat wel, en uiteindelijk boeit een procentje meer of minder spindelsnelheid ook helemaal niks.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Joost K
Berichten: 32
Lid geworden op: 23 jul 2007 23:48
Locatie: Eindhoven

Re: VFD HY01D523B parameters programeren

Bericht door Joost K »

Oh... Okee, ja dat snap ik. En dat is idd wel erg interessant voor later.
Joost K
Berichten: 32
Lid geworden op: 23 jul 2007 23:48
Locatie: Eindhoven

Re: VFD HY01D523B parameters programeren

Bericht door Joost K »

Hallo allemaal,

Dit topic is inmiddels al een paar jaar oud en de portaalfrees, spindle en VFD waar het hier over gaat zijn inmiddels al een tijd niet meer in mijn bezit.

Wel ben ik nu druk bezig met het opbouwen van een nieuwe set. Zo goed als alles is al in huis. Voedingsunit is klaar inmiddels en ik ben nu met de controlunit bezig.

Echter zit ik met een paar vraagjes hoe ik het een en ander van de EdingCNC breakoutboard naar de VFD moet aan gaan sluiten.
Joost K
Berichten: 32
Lid geworden op: 23 jul 2007 23:48
Locatie: Eindhoven

Re: VFD HY01D523B parameters programeren

Bericht door Joost K »

Er gaan een paar opties door mijn hoofd...
Er zit een control paneeltje op de VFD welke ik met een verlengkabel los kan monteren in bijv de frontplaat van de controlunit.

De CPU5A4E kan echter ook de VFD aansturen wat ik eigenlijk wel wil. Alleen zit ik even met de vraag hoe ik de VFD aan de breakoutboard van de CPU5A4E aan moet sluiten.

En is het dan nog nodig om het control paneeltje van de VFD in de frontplaat van de CNC controlunit te plaatsen?

Dit is wat de handleiding van EdingCNC zegt:

19828

Dit is de VFD die ik heb:

19824

Hier de aansluitingen op de BOB van de CPU5A4E:

19830

En in de VFD:

19829

Hoe de spindle aangesloten moet worden is mij reeds bekend... Enkel de bovenstaande vraag laat mijn hersens even flink spinnen :shock:
benkr
Donateur
Berichten: 7731
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: VFD HY01D523B parameters programeren

Bericht door benkr »

Hier staat in de vervolgbladen de hele handleiding:

https://h5.nl.aliexpress.com/item/32580003069.html

Flink eind naar beneden bladeren.
Joost K
Berichten: 32
Lid geworden op: 23 jul 2007 23:48
Locatie: Eindhoven

Re: VFD HY01D523B parameters programeren

Bericht door Joost K »

Dank je wel!!!

Dit kwam ik tegen wat lijkt op de spindle configuratie die ik heb.

19831

En als ik dit schema goed begrijp... Dan zou het volgende vanaf de CPU5A4E naar de VFD moeten gaan.

CPU5A4E < - - - - > VFD

GND < - - - - > COM
+5V < - - - - > 5V
Tool < - - - - > VL1


Lees ik dit zo goed??

En verder zou er niks tussen beide verbonden moeten worden??? Of iets met elkaar gebrugt worden ofzo? Dat las ik in andere topics nog.
Plaats reactie