Microstep stappenmotordrives zelf maken?

Moderator: Moderators

Rikkepic
Berichten: 32
Lid geworden op: 18 jun 2008 16:49
Locatie: Ravenstein
Contacteer:

Microstep stappenmotordrives zelf maken?

Bericht door Rikkepic »

Hallo mensen,

Ik ben nieuw op dit forum, dus laat ik me even voorstellen ;-) :
Ik ben Rik Hermsen, 20 jaar, en woonachtig in Ravenstein. Ik volg nu al 2 jaar de studie elektrotechniek aan de TU in Eindhoven, dus woon doordeweeks in Waalre, net onder eindhoven. Mijn interesses liggen op het gebied van Modelbouw, en eigenlijk alles van een combinatie van mechanica/elektronica.


Voor een modelbouw project wil ik een speedboot met turbine erin gaan maken. Om het aluminium te draaien/frezen voor de turbine, wilde ik een CNC besturing gaan maken voor zowel een freesbank als draaibank. Beide wil ik dan uitrusten met een eigen PC, joystick en 15" LCD touchscreen. In eerste instantie wilde ik de stappenmotors aandrijven met een simpele H-brug en een L279. Maar al snel werd ik gewezen op het feit dat microstep drives veel "smoother" de boel kunnen frezen. Maar toen viel me op dat iedereen die dingen koopt. Nu wil ik eigenlijk eens proberen om zo'n drive zelf te ontwerpen, omdat ik er wel meer dan 3 nodig heb. Zijn er mensen van julie hier ooit mee bezig geweest? Waar kan ik informatie vinden over de werking ervan, want google houd de kaken stijf.

Alvast bedankt.

Gr. rik
Stynus
Berichten: 104
Lid geworden op: 02 jan 2008 12:40
Locatie: lommel (België)
Contacteer:

Re: Microstep stappenmotordrives zelf maken?

Bericht door Stynus »

Hier staat wat info over de werking:
http://www.zaber.com/wiki/Tutorials/Microstepping

EDIT:
Na een beetje googlen heb ik een microstepping ic gevonden: SLA7042

EDIT2:
Compleet ontwerp:
http://www.embeddedtronics.com/microstep.html
Met vriendelijke groet,
Stynus
Mijn projecten
Schematheek (elektronica forum)
Gebruikersavatar
rsemotion
Berichten: 742
Lid geworden op: 02 feb 2007 20:41
Locatie: Regio Alkmaar

Re: Microstep stappenmotordrives zelf maken?

Bericht door rsemotion »

waarom zou je zelf gaan ontwerpen,

check pminmo

hier vindt je te kust en te keur stepper drivers, ik heb zelf de picstep gebouwd, werkt prima, LM ic's zijn niet moeilijk te krijgen! je moet alleen even het goede adres weten.
Ook een konijn kan wel eens het haasje zijn...
Rikkepic
Berichten: 32
Lid geworden op: 18 jun 2008 16:49
Locatie: Ravenstein
Contacteer:

Re: Microstep stappenmotordrives zelf maken?

Bericht door Rikkepic »

hej, bedankt.
Daar staan er idd wel veel tussen.
Maar ik heb strax bipolaire motoren die 5.7A max trekken.
zijn daar ook schematics/firmware van?

Gr. rik
Gebruikersavatar
rsemotion
Berichten: 742
Lid geworden op: 02 feb 2007 20:41
Locatie: Regio Alkmaar

Re: Microstep stappenmotordrives zelf maken?

Bericht door rsemotion »

hmm, dat wordt dan 6 ampere, moet ik even kijken of ik nog een schema heb liggen.
Ook een konijn kan wel eens het haasje zijn...
André
Berichten: 183
Lid geworden op: 19 aug 2007 14:18
Locatie: Friesland
Contacteer:

Re: Microstep stappenmotordrives zelf maken?

Bericht door André »

Als je op basis van de SLA7*** serie een kaart wilt gaan bouwen is de http://www.hobbycnc.com kit misschien iets.
Deze gebruik ik, elcheapo werkt in 1 min. met Mach3 en zelfbouw stelt niks voor.
Echter de chip kent zijn beperking in de max stroom van 2.0Amp. (geloof ik even uit mijn hoofd)
Ik stuur er 1.7NM stappenmotors mee aan en dat gaat prima.
(van stappenmotor.nl)

De SLA bouwdetails.
http://www.allegromicro.com/en/Products ... /970701.pd
Rikkepic
Berichten: 32
Lid geworden op: 18 jun 2008 16:49
Locatie: Ravenstein
Contacteer:

Re: Microstep stappenmotordrives zelf maken?

Bericht door Rikkepic »

Door die maximum stroom van 2A, lijkt he me voor mij niet echt bruikbaar. Maar het idee is inderdaad wel om dmv een bouwpakket, of schema zelf een microstep driver te maken. Hij zou dat een stroom van 6A aan moeten kunnen zoals resuengineering als vermelde.

Gr. Rik
Rikkepic
Berichten: 32
Lid geworden op: 18 jun 2008 16:49
Locatie: Ravenstein
Contacteer:

Re: Microstep stappenmotordrives zelf maken?

Bericht door Rikkepic »

Ik zou natuurlijk wel dat schema van die PICstep na kunnen maken, en dan een sterkere H-brug erachter proppen. Of zit er in de microcontroller bepaald dat de stroom niet boven de 2A komt? Zou dat een mogelijkheid zijn?

Ik vind het niet erg om zo'n circuit opnieuw te routen, dus dat zou moeten lukken.

Gr. Rik
Gebruikersavatar
rsemotion
Berichten: 742
Lid geworden op: 02 feb 2007 20:41
Locatie: Regio Alkmaar

Re: Microstep stappenmotordrives zelf maken?

Bericht door rsemotion »

ik denk dat als je de picstep bouwt, en de LMD dubbel uitvoert, meer vermogen kan wegproppen.
je zou even contact op kunnen nemen met Picstep
misschien dat hij je kan vertellen of dat zo lukken, picstep kan 3 ampere aan.
Ook een konijn kan wel eens het haasje zijn...
Rikkepic
Berichten: 32
Lid geworden op: 18 jun 2008 16:49
Locatie: Ravenstein
Contacteer:

Re: Microstep stappenmotordrives zelf maken?

Bericht door Rikkepic »

maar zou het dan niet veel duurder worden? aangezien deze chip maarliefst 14 euro per stuk kost? Daar heb je een leukere H-brug voor lijkt me zo. Ik zit eigenlijk alleen dat ik nog niet helemaal weet hoe de H-brug aan te sturen. Het is een patroon van bits wat op een DA converter gezet moet worden, als ik goed gelezen heb ;-)

Kan iemand hier meer over vertellen. Misschien is het zelf ook heel eenvoudig om er een code voor te schrijven.

Gr. rik
Gebruikersavatar
Barcosmurf
Berichten: 198
Lid geworden op: 27 feb 2008 23:24
Locatie: Breda
Contacteer:

Re: Microstep stappenmotordrives zelf maken?

Bericht door Barcosmurf »

Rikkepic schreef:Nu wil ik eigenlijk eens proberen om zo'n drive zelf te ontwerpen, omdat ik er wel meer dan 3 nodig heb
Ik ben ook opzoek naar voorbeelden voor ideeen voor een DIY driver, daar ik nog leuke stappenmotoren met lage inertie (voor hogere snelheid/accelaratie) heb liggen voor mijn volgende portaal die 6,5A bipolair parallel zijn, als ook 5 phase (Penta-type) stappenmotoren met 2,9A per fase.
resuengineering schreef:ik denk dat als je de picstep bouwt, en de LMD dubbel uitvoert, meer vermogen kan wegproppen. je zou even contact op kunnen nemen met Picstep
misschien dat hij je kan vertellen of dat zo lukken, picstep kan 3 ampere aan.
De LMD 18245 kunnen synchrone geschakeld worden, een voorbeeld met andere opbouw dan picstep isOdin 3D, is geen goedkope oplossing (edit; klik op Odin-3D Details)

De picstep is gebaseerd op een 16F628 op basis van andere pic's is hier en hier wat basis info te vinden
André schreef:Als je op basis van de SLA7*** serie een kaart wilt gaan bouwen is de http://www.hobbycnc.com kit misschien iets.
Deze gebruik ik, elcheapo werkt in 1 min. met Mach3 en zelfbouw stelt niks voor.
;
De SLA7** is een serie unipolaire driver chips

Unipolair kun je voor meer ideeën kijken naar het Mardus Kreutz ontwerp of bij pminmo

Wil
EMC2 gebruiker
Rikkepic
Berichten: 32
Lid geworden op: 18 jun 2008 16:49
Locatie: Ravenstein
Contacteer:

Re: Microstep stappenmotordrives zelf maken?

Bericht door Rikkepic »

bedankt wil,

ik zal er binnenkort eens naar kijken.

Gr. rik
Rikkepic
Berichten: 32
Lid geworden op: 18 jun 2008 16:49
Locatie: Ravenstein
Contacteer:

Re: Microstep stappenmotordrives zelf maken?

Bericht door Rikkepic »

Ok, ik heb de documenten gelezen, en het stelt eigenlijk niks voor. Voor een robot die ik ook aan t maken ben, heb ik voor de aandrijfmotoren ook een H-brug gebouwd, met PWM sturing. Dat is dus wat er hier ook gebruikt wordt. Die PWM module heb ik al aan de praat, dus het enige wat ik nog moet doen is bij elk microstep patroon(1/2,1/4,1/8..) een lookup table maken voor de duty cycle bij elke deelstep, en ik heb nog een 8xNAND en 8xAND gates nodig. Ook gebruik ik dan denk ik de ADC van de PIC om de stroom te meten door de H-brug. Deze heb ik ook al werkend gehad ooit. Ik zou de PWM kunnen terugregelen als de stroom te groot zou worden door de H-brug, door te meten wat de stroom is, en deze te vergelijken met de jumpersettings. Volgende week ga ik er aan beginnen denk ik.

Gr. Rik
Gebruikersavatar
Barcosmurf
Berichten: 198
Lid geworden op: 27 feb 2008 23:24
Locatie: Breda
Contacteer:

Re: Microstep stappenmotordrives zelf maken?

Bericht door Barcosmurf »

Ook met lookup table TMC428, maar wat moderner met SPI interface, kijk dan eens bij Trinamic
6A is haalbaar met o.a. de TMC249 met externe tors en nog betaalbaar (conrad €9,50)

Edit: voor step/dir sturing een TMC401 en TMC249 i.p.v. TMC428
Een kant en klaar voorbeeld is de TMCM-078 alleen de prijs, deze is 7A RMS 15-75V terwijl het gebruiklijk is voor de
drivers zoals Gecko of MSD de piekstroom op te geven zoals voor de.


Wil
Laatst gewijzigd door Barcosmurf op 23 jun 2008 11:18, 1 keer totaal gewijzigd.
EMC2 gebruiker
Plaats reactie