Proximity sensoren hulp

Moderator: Moderators

Plaats reactie
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Proximity sensoren hulp

Bericht door bartL »

Momenteel heb ik een aantal projectjes lopen waarvoor ik wat sensoren nodig heb. Sinds ik Ali ontdekt heb is dat ook iets betaalbaarder geworden maar raak ik ook verstrikt in de verschillende types die aangeboden worden. Het is voor mij nog steeds moeilijke materie zeg maar...

https://www.aliexpress.com/store/191013 ... _7785041.0

Ik stuitte op deze Yamin Store waar ze nogal veel verschillende sensoren aanbieden maar nu kom ik er niet uit wat nu eigenlijk de beste zijn. Zo is mij bijvoorbeeld niet duidelijk wat nu functioneel de verschillen zijn tussen de verschillende series (ALJ, LJ, LJC, NJK). Kan iemand hierin de helpende hand bieden? En wat is normaliter de beste keuze NPN of PNP en NO of NC of beide? Andere (betere) aanbieders zijn natuurlijk ook welkom.

Alvast dank voor de hulp weer!
Laatst gewijzigd door bartL op 25 jun 2021 21:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Caesar
Berichten: 382
Lid geworden op: 30 sep 2014 13:26

Re: Proximity sensoren hulp

Bericht door Caesar »

m.b.t. NPN, PNP:

ligt eraan hoe flexibel je controller kaart is; sommige accepteren alleen NPN, sommige alleen PNP. Sommige kun je instellen. Handigste is wel om al je sensoren zelfde type te laten zijn.

NPN: schakelt aan de gnd zijde; intern je controller moet dan 24V aangesloten zijn en sluit je de lus door de gnd aan en uit te schakelen middels je proximity sensor.
PNP: schakelt aan de voeding (24VDC) zijde; intern je controller moet dan de gnd aangesloten zijn en sluit je de lus door de 24V aan en uit te schakelen middels je proximity sensor.

Zie dit plaatje:
Afbeelding


Dat intern aansluiten is of fabrieksaf of middels een jumper in te stellen (bijvoorbeeld EdingCNC kaartjes). M.a.w. uitzoeken welke controller je hebt en wat er aangesloten moet/kan worden.

NO, NC; NC is normaal gesproken het slimste. Als je dan draadbreuk hebt dan krijg je meteen foutmelding omdat de verbinding onverwacht open is. Bij NO, kan de machine bij draadbreuk zichzelf vast lopen omdat hij nooit een signaal krijgt omdat door draadbreuk er geen gesloten circuit getriggered kan worden.

Beste tip is om alle sensoren zelfde type te laten zijn en dus even uitzoeken wat je controller slikt.

Ik vind zelf NPN makkelijkste omdat je op die manier ook controllers kan gebruiken die op 5V werken terwijl de sensoren op 24V werken.
keesfrees
Berichten: 3110
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: Proximity sensoren hulp

Bericht door keesfrees »

Prima uitleg, liever zie ik ook het echte schema van het inwendige er bij, maar ja als ik met zoiets bezig ben dan ben ik met een experiment en een voltmeter er zo uit, dan moet ik natuurlijk wel zorgen dat ik met het aansluiten van de voeding niet het ding direct mol.

Maarrrr wie tekende dit schema ?
Daar waar een aard teken staat wordt een massa cq 0 V teken bedoeld.
Ja, is niet is niet de eerste keer dat ik zoiets zie.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Proximity sensoren hulp

Bericht door Kjelt »

Dit soort datasheets zijn wel erg handig, dan zie je meteen de verschillen.
LJ-series.pdf
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Proximity sensoren hulp

Bericht door Kjelt »

keesfrees schreef: 24 jun 2021 22:27 Prima uitleg, liever zie ik ook het echte schema van het inwendige er bij,
Je bedoeld het vereenvoudigde schema anders succes :lol:

18975
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: Proximity sensoren hulp

Bericht door bartL »

Ooow, er zit nog iets in ook. Daarom werkte een stukje M10 draadeind bij mij niet. 😜

Ok, back on topic. Mijn idee was al een NPN NC type dus ik denk dat ik daarmee wel goed zit. Maar nu nog de vraag wat nu eigenlijk de verschillen zijn tussen de series en of er nog betere aanbieders zijn...
keesfrees
Berichten: 3110
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: Proximity sensoren hulp

Bericht door keesfrees »

Kjelt schreef: 24 jun 2021 22:48
keesfrees schreef: 24 jun 2021 22:27 Prima uitleg, liever zie ik ook het echte schema van het inwendige er bij,
Je bedoeld het vereenvoudigde schema anders succes :lol:
Ik bedoel natuurlijk alleen de transistor aan de uitgang, dan hoef ik dat niet te gaan visualiseren en zie / snap ik direct hoe het zit..

Even zoeken met : Proximity sensor internal circuit

https://www3.panasonic.biz/ac/ae/fasys/ ... /index.jsp
het eerste plaatje, dat bedoel ik

maar ook leuk :
https://electronics.stackexchange.com/q ... nsor-works
En zo kom ik op :
https://www.circuitlab.com/editor/#?id=27hh38hkd93w
is een on-line simulator
Kjelt schreef: 24 jun 2021 22:48 Je bedoeld het vereenvoudigde schema anders succes
Zoiets :
https://www.researchgate.net/figure/Typ ... _277775104
Maar hoef je als gebruiker niet te weten, je koopt het als een "zwarte doos" met 3 draadjes :-)
Caesar schreef: 24 jun 2021 20:47 Beste tip is om alle sensoren zelfde type te laten zijn en dus even uitzoeken wat je controller slikt.
Mwah, als je het nog moet bouwen wel, als het al op de machine zit dan kun je het eenvoudiger op een andere manier doen, bij Eding gaat dit heel eenvoudig bv.
Caesar schreef: 24 jun 2021 20:47 Ik vind zelf NPN makkelijkste omdat je op die manier ook controllers kan gebruiken die op 5V werken terwijl de sensoren op 24V werken.
Da's een goeie !
Laatst gewijzigd door keesfrees op 25 jun 2021 13:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Markus
Donateur
Berichten: 1004
Lid geworden op: 01 sep 2007 22:43
Locatie: Aduard, Groningen
Contacteer:

Re: Proximity sensoren hulp

Bericht door Markus »

Als nauwkeurigheid een factor is (als bijvoorbeeld je een job afbreekt en later wil hervatten)

dan heeft deze meneer een test gedaan van 4 inductieve sensoren( en nog een zooi andere types)

https://youtu.be/il9bNWn66BY?t=703

Een van de beste uit de bus komt is de LJ12A3-4-Z/BX, gewoon in Nederland te koop, zie link

Beter dan 2μm nauwkeurig, volgens zijn test

Andere Links


LJ12A3-4-Z/BX
LJ18A3-8-Z/BX

Greezt,

Markus
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Proximity sensoren hulp

Bericht door hugo stoutjesdijk »

keesfrees schreef: 25 jun 2021 12:41 Ik bedoel natuurlijk alleen de transistor aan de uitgang, dan hoef ik dat niet te gaan visualiseren en zie / snap ik direct hoe het zit..
Dat vind ik ook altijd het meest handige, ook bij in en uitgangen van plc's en ander spul wat je aan moet sluiten. Zou een hoop verwarring schelen.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: Proximity sensoren hulp

Bericht door bartL »

Ik ben er inmiddels achter dat een type LJ inductief is en LJC capacitief. NJK is volgens mij een hall-effect type maar daarvan is het aanbod slechts 1 sensor bij deze aanbieder. Wat ALJ nu precies is is me nog niet duidelijk.
In mijn geval moet ik gewoon metaal detecteren dus is een type LJ goed genoeg voor mij.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Proximity sensoren hulp

Bericht door Kjelt »

keesfrees schreef: 25 jun 2021 12:41 Ik bedoel natuurlijk alleen de transistor aan de uitgang, dan hoef ik dat niet te gaan visualiseren en zie / snap ik direct hoe het zit..
Helaas is dat weer net te eenvoudig want er zit een interne pullup weerstand aan de collector van de npn tor.
En die gooit nu net roet in het eten als je de sensor bv met 24V voedt en de verwachte open collector uitgang aan een 5V ingang van bv de oudere Eding sturingsboards hangt. Want dan zet je opeens welliswaar hoogohmig maar toch even 24V op een ic dat maximaal 5,5V op zijn ingang wil zien.
keesfrees
Berichten: 3110
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: Proximity sensoren hulp

Bericht door keesfrees »

Dat bedoel ik, dan is het toch juist handig als je kunt zien hoe het intern in elkaar zit.
Plaats reactie