Emco Turn 120 Spindel Motor

Moderator: Moderators

Plaats reactie
NGSAudiotechniek
Berichten: 6
Lid geworden op: 28 nov 2020 21:43

Emco Turn 120 Spindel Motor

Bericht door NGSAudiotechniek »

Hallo,

Ik heb afgelopen week een Emco Turn 120 op de kop kunnen tikken.
Nou zat hier de originele Siemens motor nog bij.
Ik wil deze gaan aansturen met een Masso G3 lathe versie.

Vraag 1
Is het rendabel om deze te behouden?
Zo ja, is er iemand die mij kan vertellen welke aansturing ik hier het beste voor kan gaan gebruiken?
Zo niet kan ik deze ook vervangen voor een 3ph motor met VDE. welk vermogen is dan te adviseren?

Vraag 2
Ik heb hier wel eens gelezen dat er een PCB bestaat voor de tool wissellaar
Klopt dit of heb ik dit mis.

Helaas zat er geen stuurkast meer bij de machine.

Alvast bedankt
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13520
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Emco Turn 120 Spindel Motor

Bericht door Arie Kabaalstra »

een "120".. Leuke machine, heb ik ook (bovenaan) op mijn verlanglijstje staan.

van Masso controllers weet ik niets, daar kan ik je verder niet bij helpen, wat de vraag over het motorvermogen betreft.. wat zit er nu op, en hoeveel verwacht je nodig te hebben?..

Zelf draai ik momenteel met een Emcootje 5 CNC met de originele 300 Watt DC motor, da's voldoende voor het bewerken van Titanium, zolang je maar kleine snededieptes neemt, 'k zit toch in het kleine werk, dus dat kukelt er voor mij niet tegenan :lol:

Stuurkast.. ach.. da's geen gemis.. je kunt de nieuwe besturing waarschijnlijk zo wel ergens in de behuizing van de machine kwijt, Ik meen dat er boven de spindel ruimte genoeg is om van alles te verstoppen..
Bouw je deur om zodat ie naar Rechts open gaat, of bouw een "Console" over de deur, zodat ie naar links kan, en achter die Console schuift, Mepschermpje erin, en als je het helemaal mooi wilt hebben, Industrieel toetsenbordje erin.. en "ooh kom er eens kijken".. er staan op 't net behoorlijk wat voorbeelden van mooi omgebouwde "120-jes"
mlrs
Berichten: 216
Lid geworden op: 01 apr 2008 20:34
Locatie: Nagele
Contacteer:

Re: Emco Turn 120 Spindel Motor

Bericht door mlrs »

Ik heb ook een Turn 120 omgebouwd en gebruik een 2,2 kw draaistroommotor. Voor mij zat vermogen.
De PCB voor de wisselaar heb ik zelf gemaakt op basis van de originele aansturing en werkt prima.
Ik gebruik Eding CNC.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13520
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Emco Turn 120 Spindel Motor

Bericht door Arie Kabaalstra »

mlrs schreef: 30 nov 2020 18:14 Ik heb ook een Turn 120 omgebouwd en gebruik een 2,2 kw draaistroommotor. Voor mij zat vermogen.
De PCB voor de wisselaar heb ik zelf gemaakt op basis van de originele aansturing en werkt prima.
Ik gebruik Eding CNC.
Ik zie dat jij in Nagele woont, Kan ik niet eens komen buurten?..Ik ben erg benieuwd hoe de 120 in de praktijk functioneert.
benkr
Donateur
Berichten: 7785
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Emco Turn 120 Spindel Motor

Bericht door benkr »

NGSAudiotechniek schreef: 30 nov 2020 17:12 Hallo,

Ik heb afgelopen week een Emco Turn 120 op de kop kunnen tikken.
Nou zat hier de originele Siemens motor nog bij.
Ik wil deze gaan aansturen met een Masso G3 lathe versie.

Vraag 1
Is het rendabel om deze te behouden?
Zo ja, is er iemand die mij kan vertellen welke aansturing ik hier het beste voor kan gaan gebruiken?
Zo niet kan ik deze ook vervangen voor een 3ph motor met VDE. welk vermogen is dan te adviseren?

Vraag 2
Ik heb hier wel eens gelezen dat er een PCB bestaat voor de tool wissellaar
Klopt dit of heb ik dit mis.

Helaas zat er geen stuurkast meer bij de machine.

Alvast bedankt
Ik heb toevallig vandaag de SangMutan 2,2kW van mijn Emco Compact8 afgehaald en vervangen voor een 1,2kW Lichuan servo motor.
Reden dat ik de SangMutan er af heb gehaald is dat deze niet langzamer kan dan 400 rpm, hij kan wel tot 6000 rpm dus 1 : 2 vertragen is nog een optie, maar ook 200 rpm is voor mij te snel in bepaalde gevallen.
Mocht je interesse hebben laat maar weten.
mlrs
Berichten: 216
Lid geworden op: 01 apr 2008 20:34
Locatie: Nagele
Contacteer:

Re: Emco Turn 120 Spindel Motor

Bericht door mlrs »

Arie Kabaalstra schreef: 30 nov 2020 18:27
Ik zie dat jij in Nagele woont, Kan ik niet eens komen buurten?..Ik ben erg benieuwd hoe de 120 in de praktijk functioneert.
Tuurlijk. je bent welkom.
NGSAudiotechniek
Berichten: 6
Lid geworden op: 28 nov 2020 21:43

Re: Emco Turn 120 Spindel Motor

Bericht door NGSAudiotechniek »

Hoi Allen,

Even voor jullie informatie. Ik heb de originele Siemens motor aan de gang met de (het motordrive gedeelte) originele sturing.
De machine wordt nu volledig aangestuurd door een Masso G3.

Het was even werk maar hij draait als een trein!
benkr
Donateur
Berichten: 7785
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Emco Turn 120 Spindel Motor

Bericht door benkr »

NGSAudiotechniek schreef: 16 jan 2021 12:26 Hoi Allen,

Even voor jullie informatie. Ik heb de originele Siemens motor aan de gang met de (het motordrive gedeelte) originele sturing.
De machine wordt nu volledig aangestuurd door een Masso G3.

Het was even werk maar hij draait als een trein!
Ik had begrepen dat je de stuurunit er niet bij had, maar dat had ik dus mis.
Zo'n stuurunit is niet te vergelijken met een gewone VFD, bij deze motoren worden de rotor en de stator apart geregeld.
Zo'n stuurunit is niet makkelijk om te vervangen, gebruikt zijn ze meestal oud en of defect en nieuw zijn ze bijna onbetaalbaar.

Als ik zoiets zou moeten vervangen zou ik er een servomotor met drive in zetten, dat is betaalbaar en super te regelen zowel manueel als met b.v. die Masso controller.

Ik zelf ga binnenkort ook met een Masso G3 aan de slag, ik ga een draaibankje van iemand ombouwen, geen idee waar ik aan begin, maar het zal wel goed komen denk ik.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13520
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Emco Turn 120 Spindel Motor

Bericht door Arie Kabaalstra »



Ik ben dit onlangs op het spoor gekomen, interessante materie..
Zoals bekend ben ik wel gecharmeerd van de EMCOturn 120, zou em graag met EdingCNC erop hebben.
NGSAudiotechniek
Berichten: 6
Lid geworden op: 28 nov 2020 21:43

Re: Emco Turn 120 Spindel Motor

Bericht door NGSAudiotechniek »

@benkr en Arie Kabaalstra,

Ik heb de originele stuur unit inderdaad apart gekocht. De originele spindle met driver werkt perfect met Masso. Echter...

Masso stuur niet het juiste PWM signaal uit om de spindle te laten draaien. Masso stuur voor zover ik ben een PWM Signaal uit op een constante frequentie met een variabele duty cycle. Je hebt in de Masso software ook de keus om een 0-10V signaal uit te sturen

Om de spindle aan de gang te krijgen heeft deze een constanten duty cycle met een variabele frequentie nodig.

Wat ik heb gedaan om dit te krijgen is het volgende. Masso stuurt een 0-10V signaal uit en dit heb ik met een 0-10V > Frequency converter omgezet.
Het was wat avonden meten met een oscilloscoop er langs om de juiste variable frequenties goed te krijgen maar het is gelukt. Deze converter (chinees) stuurt helaas wat noise uit op moment dat deze geen signaal krijgt. Dit heb ik opgelost met een relais schakeling die op moment dat er geen CW of CCW signaal aanwezig is wordt het signaal na de converter naar 0 getrokken.

Ik heb inderdaad hele lange gesprekken met de Talla83 van die YouTube link gehad via Patreon om dit opgelost te krijgen.

Ondertussen heb ik Masso zo ver dat zij aan het kijken zijn om bij hun volgende software release ook de mogelijkheid te bieden op een signaal te genereren met een constanten duty cycle en een variabele frequentie. Het Masso team geeft alleen zelf aan dat dit nog wel een aantal weken zal gaan duren voordat deze software release voor mij (ik denk als beta versie) beschikbaar wordt.

Ik zal straks even wat filmpjes maken en op Youtube zetten. ik zal de link hier dan even posten.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13520
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Emco Turn 120 Spindel Motor

Bericht door Arie Kabaalstra »

Ik heb omtrent dat PWM die eigenlijk geen PWM is maar meer "FM" ook al contact gehad met EdingCNC, Immers.. een steppersignaal is ook een blokgolf, en daarvan veranderd de Frequentie naarmate de voeding, dus het toerental oploopt..

Daarvoor zit al een "voorbereidingkje" in EdingCNC, Alleen heeft nog niemand dat tot nog toe toegepast..(Waar heb ik dat meer gehoord?.. Ohja.. G43)
Dit verhaal sluit ook aan op 't topic
viewtopic.php?f=39&t=17659

Als Eding (Bert, Jan of Alfred) me hier een sluitend antwoord op kunnen geven, dan kan ik ermee aan de slag.
Ik wil binnenkort eens gaan experimenteren met een Stappenmotor aan een Besturing.. eens kijken wat het doet.. Voorzover ik begrepen heb, zet Eding een Steppersignaal op de PWM uitgang als je in de Setup "IsStepperMotor" selecteert, en een "Dir Bit" op de Dir Pin voor links/rechts draaien..
mlrs
Berichten: 216
Lid geworden op: 01 apr 2008 20:34
Locatie: Nagele
Contacteer:

Re: Emco Turn 120 Spindel Motor

Bericht door mlrs »

Ik gebruik ook de functie IsStepperMotor voor mijn spindelmotor icm het richtingsignaal en dit werkt prima. Zo kan ik dus de spindel ook positioneren voor mijn EMCO VMC100 wisselaar
Plaats reactie