Weekend en metaal nodig, wat nu?

Alles wat niet past in de rest van de subforums

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Damic
Berichten: 468
Lid geworden op: 01 apr 2012 22:13
Locatie: Mechelen (BE)
Contacteer:

Weekend en metaal nodig, wat nu?

Bericht door Damic »

Beste mede forummers;
overlaatst hadden we wat las bochten enzo nodig en dit in een weekend, maar we konden niet direct een winkel/bedrijf vinden dat dat verkocht en dit op een zaterdag namiddag/avond (misschien niet goed gezocht) maarja dit hebben we meestal voor omdat we nog altijd hobbyisten zijn.

We hadden wel een winkel gevonden met webshop aan en daar hebben we dan besteld (zondag + betaald) en woensdag geleverd (ondertussen 3 dagen verder). Dit waren trouwens RVS 304 las bochten en T-stukken.

Soms hebben we ook profielen nodig en de Brico/gamma/Karwei zijn veels te duur en hebben de gewenste maten niet.

Wat doen jullie in zo'n geval? Ik had zelf al eens gedacht om een Weekend Metaal shop te openen, maarja moet je geld en plaats hebben :( geen van beide heb ik.

Groeten Damic
Gebruikersavatar
create
Berichten: 1922
Lid geworden op: 11 jan 2007 00:15
Locatie: Volendam
Contacteer:

Re: Weekend en metaal nodig, wat nu?

Bericht door create »

Dat ligt er aan Damic,

Als je een bedrijf bent kan je afspraken maken met een leverancier, bijna elk groot bedrijf heeft weekend dienst!

Maar voor particulieren, helaas dat zal niet snel gebeuren!

Dus wil je bereikbaar zijn voor particulieren heb je misschien een gat in de markt :lol:

greetz Create
Leeuwinga
Berichten: 2977
Lid geworden op: 29 apr 2007 15:00
Locatie: Roden
Contacteer:

Re: Weekend en metaal nodig, wat nu?

Bericht door Leeuwinga »

Wellicht een idee :idea: Zelf of samen met een aantal andere hobby mensen een eigen
voorraad aanleggen.
Gebruikersavatar
Damic
Berichten: 468
Lid geworden op: 01 apr 2012 22:13
Locatie: Mechelen (BE)
Contacteer:

Re: Weekend en metaal nodig, wat nu?

Bericht door Damic »

Volgens mij is dat gat niet groot genoeg anders waren er al geweest dat dit deden .

Tja en een voorraad aanleggen kan wel maarja dan moet er nog een lijst zijn waar je kunt zien wie dat wat heeft en waar je het kunt kopen/afhalen.
skillalot
Donateur
Berichten: 3251
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Weekend en metaal nodig, wat nu?

Bericht door skillalot »

Damic schreef:Volgens mij is dat gat niet groot genoeg anders waren er al geweest dat dit deden .

http://www.prokilo.de
Gebruikersavatar
Damic
Berichten: 468
Lid geworden op: 01 apr 2012 22:13
Locatie: Mechelen (BE)
Contacteer:

Re: Weekend en metaal nodig, wat nu?

Bericht door Damic »

Handig maar Duitsland > Keulen, niet echt handig om wat staal te gaan halen :mrgreen: maar snap het doel.
Gebruikersavatar
Sjuul
Berichten: 555
Lid geworden op: 05 jul 2011 22:57
Locatie: Montfort
Contacteer:

Re: Weekend en metaal nodig, wat nu?

Bericht door Sjuul »

Hallo Damic,

Ik klus ook altijd in het weekend en heb dus ook dan altijd vanalles nodig van winkels die dicht zijn.
Je idee klinkt leuk maar werkt alleen als je lokaal veel mede klussers hebt die met het zelfde probleem zitten, als je meer dan 50km moet rijden is je klusdag al aan gort.
Er zijn een paar dingen die ik doe om dit te voorkomen:

-bereid je klus voor.
-haal je spul door de week, bv na het werk.
-heb je geen spul voor je klus, werk dan aan iets anders (van de klus) zodat je je tijd wel benut.
-Koop altijd 10 a 15% meer dan je nodig hebt, ik heb alle maten koker, strip, hoeken en van verschillende diktes plaat stukken liggen. genoeg om een spoed projectje te maken.

Nu heb ik toevallig nog een escape, mijn werkgever is 24/7/365 aan de gang :mrgreen: die heeft ook alles.
Gebruikersavatar
Damic
Berichten: 468
Lid geworden op: 01 apr 2012 22:13
Locatie: Mechelen (BE)
Contacteer:

Re: Weekend en metaal nodig, wat nu?

Bericht door Damic »

Tja waarik woon zit een grote metaalhandel maar die is gesloten om 17u en raad eens wanneer ik thuis kom :) en op vrijdag is het magazijn open tot 15u.

Maar er is dus een markt voor, mmmmh
assink
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Weekend en metaal nodig, wat nu?

Bericht door assink »

Zaterdag's zijn er hier genoeg adressen gewoon geopend. Meeste op zaterdagochtend, wat kleine constructiebedrijven en vooral landbouwmechanisatiebedrijven. Ik kan in het weekend altijd voldoende aan materiaal komen, praat ik wel over gewoon constructiestaal. Grote oud ijzerboer is hier ook gewoon zaterdagochtend geopend, heeft ook een hele voorraad plaatmateriaal, rondstaf en ook nog veel rvs en alu. Legering is alleen gissen meestal.. :roll:
Gebruikersavatar
Sjuul
Berichten: 555
Lid geworden op: 05 jul 2011 22:57
Locatie: Montfort
Contacteer:

Re: Weekend en metaal nodig, wat nu?

Bericht door Sjuul »

Damic schreef: Maar er is dus een markt voor, mmmmh
Begin er gewoon aan.
Haal van 3 maten koker, strip, hoek, en buis elk een lengte, zaag deze in stukken van 2m. (moet ook voor de hobbyist te vervoeren zijn). 2 platen van 2mm en 4mm deze ook in tweeën of drieën knippen.

rekje lassen, fora spammen, MP & 2dehands ad, site knutselen, bord aan de gevel en klaar.
Heb je een eigen voorraad voor jezelf en klanten laat je het (drie)dubbelen betalen voor de weekend service.
(als je het echt nodig hebt is het dubbele voor een stripje of hoekje echt niet veel)
veel succes, waar woon je voor als ik iets nodig heb ;-)
assink schreef:Zaterdag's zijn er hier genoeg adressen gewoon geopend. Meeste op zaterdagochtend,
klopt, is hier ook
Gebruikersavatar
ruudpg
Donateur
Berichten: 1051
Lid geworden op: 19 jul 2011 12:37
Locatie: Spijkenisse
Contacteer:

Re: Weekend en metaal nodig, wat nu?

Bericht door ruudpg »

Leuk idee, maar weet waar je aan begint!
Je zal dus ook ieder weekend thuis moeten zijn om klanten te kunnen helpen, en dan moet je blij zijn als er in de weekend 1 klant komt, en waar vragen ze dan om.... heeft u ook 40cm hoeklijn want tsja 2 meter is weer zo een groot stuk... omzet voor het weekend.... 3 euro....

Niet bedoeld om negatief te zijn, maar bedenk goed de gevolgen !
stekkestim
Berichten: 746
Lid geworden op: 18 nov 2009 16:43
Locatie: Waanrode

Re: Weekend en metaal nodig, wat nu?

Bericht door stekkestim »

ruudpg schreef:Leuk idee, maar weet waar je aan begint!
Je zal dus ook ieder weekend thuis moeten zijn om klanten te kunnen helpen, en dan moet je blij zijn als er in de weekend 1 klant komt, en waar vragen ze dan om.... heeft u ook 40cm hoeklijn want tsja 2 meter is weer zo een groot stuk... omzet voor het weekend.... 3 euro....

Niet bedoeld om negatief te zijn, maar bedenk goed de gevolgen !
Sjuul schreef:
Damic schreef: Maar er is dus een markt voor, mmmmh
Begin er gewoon aan.
Haal van 3 maten koker, strip, hoek, en buis elk een lengte, zaag deze in stukken van 2m. (moet ook voor de hobbyist te vervoeren zijn). 2 platen van 2mm en 4mm deze ook in tweeën of drieën knippen.

rekje lassen, fora spammen, MP & 2dehands ad, site knutselen, bord aan de gevel en klaar.
Heb je een eigen voorraad voor jezelf en klanten laat je het (drie)dubbelen betalen voor de weekend service.
(als je het echt nodig hebt is het dubbele voor een stripje of hoekje echt niet veel)
veel succes, waar woon je voor als ik iets nodig heb ;-)
assink schreef:Zaterdag's zijn er hier genoeg adressen gewoon geopend. Meeste op zaterdagochtend,
klopt, is hier ook
Ik wil niet negatief overkomen ofzo want ik heb zelf ook al met het idee zitten spelen, maar dan voor kunststoffen ipv metalen, maar ik denk dat de belastingdienst en BTW snel aan de deur gaan staan als je niet ingeschreven bent als zelfstandige.

Zoals ruudpg al aangeeft, de meeste hobbyisten nemen zelden een ganse lengte al is het in dit geval bijvoorbeeld maar 2meter. In het slechtste geval blijf je dan elke keer met een hoop afval van reststukken zitten die je enkel aan de oudijzerboer kwijtraakt, en tevens heb je dan ook weer (on)kosten zoals slijtage van de (elektrische) zaag, webspace, electriciteit,... en als je voor die enkele euro elk weekend moet "opofferen". Dat is het in mijn ogen niet waard.
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5985
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Weekend en metaal nodig, wat nu?

Bericht door Sven »

stekkestim schreef:maar ik denk dat de belastingdienst en BTW snel aan de deur gaan staan als je niet ingeschreven bent als zelfstandige.
In NL komen ze vooral aan de deur als ze ontdekken dat je zwart werkt.

Zolang je je verdienste opgeeft als neveninkomen dan zijn ze je vriendje. Pas als je neveninkomen boven een bepaalde grens komt moet je als ondernemer gaan werken en bijv. een administratie voeren en btw afdragen.

Mocht je gaan beginnen met zoiets, houd rekening met de toekomstige veranderingen als je evt ondernemer wilt gaan worden. Prijzen verhogen omdat je onderneemt is moeilijk, prijs dus hoogstens een tikje goedkoper dan je als ondernemer zou moeten doen.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11015
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Weekend en metaal nodig, wat nu?

Bericht door DaBit »

Ik moet bij de lokale zaken per halve handelslengte afnemen, met uitzondering van de hele zware profielen. 200x20mm stalen strip kan ik bijvoorbeeld wel in kleinere stukken krijgen. Zagen in hapklare brokken doen ze wel.

Zo'n probleem vind ik dat niet eigenlijk.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Plaats reactie