minimaalsmering aanpassen

Alles wat niet past in de rest van de subforums

Moderator: Moderators

Plaats reactie
assink
Berichten: 2485
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: minimaalsmering aanpassen

Bericht door assink »

PTFE slang is er ook..
Heb laatst voor m'n werk wat doseerpompen besteld.. prijzen zijn behoorlijk schrikken iig :oops:
Zijn vaak meerlaags slangen die toegepast worden, buitenkant bestand tegen slijtage. Binnenkant geschikt voor het medium.
Wij hebben slangen met een PTFE binnenvoering gebruikt.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: minimaalsmering aanpassen

Bericht door DaBit »

Dat de prijs van PTFE slang schrikken is wist ik al...

Net een rondje Oss gedaan. PU en PA ('hogedruk') slang zijn goed te verkrijgen van Festo en Legris, PE alleen per rol van 100 meter en dat loopt in de papieren. Toch maar eens kijken of PU/PA toevallig toch niet geschikt is voor koelvloeistof (2x slang voor koeling freesspindel) en wat de levensduur met alcohol (koel/smeermiddel) gaat zijn.

Verder een stukje siliconenslang van onbekende kwaliteit op de kop getikt, maar ik mocht 'm gratis meenemen. Die mik ik wel in een bakje met alcohol; eens kijken wat het doet.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Damocles
Berichten: 1545
Lid geworden op: 27 aug 2007 14:12
Locatie: Brussel
Contacteer:

Re: minimaalsmering aanpassen

Bericht door Damocles »

Zou de pomp van een centraal smeersysteem ook niet bruikbaar zijn?
Zoals die van: http://www.vogel.us.com/
Een PDF met meer info over sommige Vogel pompen

Die zijn trouwens wel voor een aanvaardbaar bedrag op eBay te vinden. En met 20 bar en een nozzle heb je waarschijnlijk niet eens perslucht nodig, al lijkt me die sowieso wel gewenst.
0,1L/min lijkt me ook wel voldoende!

De tijd die je kwijt bent aan dit hier allemaal uit te dokteren vs. het aankopen van een pomp van enkele tientje op eBay...
Wanneer iets perfect dezelfde maat heeft, dan gebruik je geen nauwkeurig genoeg meettoestel.
FilipCNC
Berichten: 156
Lid geworden op: 05 jan 2009 18:05
Locatie: Belgie - Gooik
Contacteer:

Re: minimaalsmering aanpassen

Bericht door FilipCNC »

Damocles schreef:Zou de pomp van een centraal smeersysteem ook niet bruikbaar zijn?
Zoals die van: http://www.vogel.us.com/
Een PDF met meer info over sommige Vogel pompen

Die zijn trouwens wel voor een aanvaardbaar bedrag op eBay te vinden. En met 20 bar en een nozzle heb je waarschijnlijk niet eens perslucht nodig, al lijkt me die sowieso wel gewenst.
0,1L/min lijkt me ook wel voldoende!

De tijd die je kwijt bent aan dit hier allemaal uit te dokteren vs. het aankopen van een pomp van enkele tientje op eBay...
Heb nog 2 van die centraalsmeersysteempompjes te koop. Als er iemand interesse heeft?
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: minimaalsmering aanpassen

Bericht door DaBit »

Als ik nou olie wilde verpompen dan had ik geen probleem gehad. Dan pakte ik zo'n plunjerpompje zoals ik al ooit eerder gebruikte en pastte ik de pulstijd, restrictie of eventueel binnenwerk aan zodat de opbrengst per puls in mijn straatje past.

Mijn probleem is dat ik alcoholist ben, en alcohol maakt meer kapot dan je lief is :mrgreen:...

Gangbare elastomeren die je in die pompjes vind zoals NBR, Viton, etc. kunnen er niet tegen. Ik moet dus een pompje hebben dat goed doseert en tegen alcohol kan. En een peristaltisch pompje lijkt de beste oplossing te wezen voor dat doel.

Dan kan ik ze kopen; eurotientje of 3 bij Damen zonder motortje, euro of 300-1000 voor een merkpomp, dollar of 10-15 op Fleabay.
Of maken. Dan is-ie geheid beter van kwaliteit en het lijkt me geen bijzonder kostbare of tijdrovende klus want het zijn opzich simpele dingen.

Magoed, pompje en de uitvoering ervan staat nog open; ik heb het niet morgen nodig. Kabelrupsen vullen moet ik wel doen binnenkort. Ik heb inmiddels lokaal een paar meter PL slang kunnen vinden met binnendiameter 3mm; dat spul moet redelijk tegen alcohol kunnen. PU slang met binnendiameter 6 voor de perslucht is ook in huis. PA12 slang voor de spindel-koelvloeistof is in bestelling.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: minimaalsmering aanpassen

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Je zou bijna denken dat alcohol geen probleem mag zijn :lol:
Afbeelding
https://www.kickstarter.com/projects/pa ... sing-robot
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: minimaalsmering aanpassen

Bericht door DaBit »

Ik sprak ons pa nog, en die opperde het idee van een dikke injectiespuit met motortje erachter. Mjah, dan vind ik een peristaltisch pompje nog steeds een beter idee. Nu had-ie nog een mooi siliconenslangetje met slangnippels erop liggen; ziet eruit alsof peristaltisch pompen wel eens het gebruiksdoel van het ding geweest zou kunnen zijn.

Verder nog wat losvast gezocht naar bestaande pompjes, maar tegen de tijd dat het leuk word schiet de prijs de lucht in. Ik denk dat ik 'm tzt maar zelf maak; ik heb niet voor niets een freesmasjien, toch?
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
goeiegast
Berichten: 1
Lid geworden op: 18 mei 2014 13:17

Re: minimaalsmering aanpassen

Bericht door goeiegast »

als je het vloeistofreservoir onder druk zet heb je geen pompje nodig. met een kraantje kun je dan knijpen tot de gewenste hoeveelheid.
DAZ
Berichten: 91
Lid geworden op: 06 apr 2013 19:42
Locatie: Huijbergen

Re: minimaalsmering aanpassen

Bericht door DAZ »

Bij mijn laatste baas stonden 40 doseerpompen op een rij.
Altijd gedonder met die plunjerpompen.
Was antischuim dosering op waterpompsystemen. Foodsafe, beetje vettige vloeistof.

Centrifugaal pomp geplaatst en elk doseerpunt klepje gegeven met flowmetertje met pulsuitgang.

Operator gaf in de besturing in hoeveel per uur gedoseerd moest worden.
PLC berekent dan hoeveel er dan per kortere tijdseenheid moet worden gedoseerd. Enzo klepje open, klepje dicht.

Kraantje is moeilijk om druppelen in te stellen. Naaldafsluiter kan wel.

Flowmetertje met tandwieltjes, klein vuiltje, een suiker kristal die gevormd werd na het filter kan de zaak verstoppen.. Hoe weet ik dat?

Slangenpompen gebruikten we ook veel. Draaiden 24 op 7. Maanden met een slang.
Geen rollen maar glijschoenen in de glycol.
Praat je over diam 60mm bv.

Enige probleem was altijd aantasten van de slang van sommige media of de temperatuur te hoog.
En dan was er geen geschikte slang te vinden. Keuze slang voor zo'n pomp is erg beperkt.

Maar kun je geen lucht aanzuigen door een carborateur ? Alcohol is ongeveer net zo dun als benzine lijkt me.

Kees
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: minimaalsmering aanpassen

Bericht door audiomanics »

DAZ schreef:Maar kun je geen lucht aanzuigen door een carborateur ? Alcohol is ongeveer net zo dun als benzine lijkt me
De "nozzle" van zo'n minimaalsmering werkt al volgens het venturi principe, net als een carburateur.. dat heb je dus goed.
Maar mijn probleem was dat het goedje waarmee ik koel/smeer wat minder viscoos is dan alcohol: lampenolie namelijk. Maar ook met alcohol had ik dat de nevel niet constant was en soms zelfs stopte of veel te rijk was. Vandaar de doseerpomp om in ieder geval de aanvoer constant te houden. De venturi zorgt dan wel voor de verdere aanvoer en verneveling.
Ik heb ondertussen een wat grotere peristaltische pomp in de maak.. Die ik dan toch weer met de stappenmotor wil bedienen. Ook de slang kan ik dan makkelijk uitnemen zodat de lege slang zich sneller kan gaan vullen.
Duurt alleen nog even voor ik alles thuis heb..

Kees
Laatst gewijzigd door audiomanics op 18 mei 2014 22:42, 1 keer totaal gewijzigd.
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: minimaalsmering aanpassen

Bericht door DaBit »

goeiegast schreef:als je het vloeistofreservoir onder druk zet heb je geen pompje nodig. met een kraantje kun je dan knijpen tot de gewenste hoeveelheid.
Ja, maar toch werkt dat niet heel lekker bij kleine hoeveelheden.
Ik begin er toch van overtuigd te raken dat actief verpompen de beste oplossing is. Dan kun je ook makkelijker de luchtstroom en vloeistofstroom onafhankelijk van elkaar instellen.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: minimaalsmering aanpassen

Bericht door DaBit »

Even kliederdekladder:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

- 3 plaatjes kunststof van 110x110x10mm bewerken op de freesmachine (maat is niet toevallig; ik heb iets nylonnerigs in die dikte en 115-120mm breed kan ik nog op m'n lintzaagje zagen)
- 2 plaatjes staal van 0,8mm dik snijden op de freesmachine (maat is wederom niet toevallig)
- 3 stukjes stalen as d=10mm, l=10mm zagen
- 1 stukje stalen as d=10mm, l=45mm zagen
- 3x 6000 (10x26x8mm) lagertje aan weerskanten voorzien van een 0,2mm shimringetje op de binnenschaal, asje erdoor, stalen plaatjes erop, asjes met een miniem vloei-laspuntje fixeren. Van een enkel laspuntje of desnoods 2 van 1x1mm trekt het ook niet krom.

Zo, rotor klaar.

- 2x 6000 lager in de 2 kunststof buitenschalen drukken.
- 2 paspennetjes in gaten in de hoeken plaatsen
- Binnenring plaatsen
- Rotor in de buitenschaal plaatsen met shimringetje tussen staalplaat en binnenschaal lager.
- Slangetje ertussen wurmelen
- buitenschaal plaatsen, met shimringetje.
- vastschroeven met 2 bouten. Eventueel aluminium hoeklijntje als 'voetje' mee erop schroeven.
- paspennetjes eruit, nog 2 bouten.
- Accutol erop, en kijken of-ie het doet.

Ziet er toch niet uit als meer dan 2 avondjes werk?

Ik heb bewust geen verende constructies e.d. verzonnen. Simpel=goed. Mocht de rotor vs. binnenring speling net niet lekker uitkomen dan is simpelweg een nieuwe binnenring maken een makkelijke oplossing.
De circel die de rotor-lagers beschrijven is met 100mm vrij groot. De 'rollers' met 26mm diameter ook. Dat zou de slang toch langer heel moeten houden.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: minimaalsmering aanpassen

Bericht door audiomanics »

Ik zie regelmatig bij van die complete peristalten een slangetje zitten dat "lichtbruin/geel/beige" is. Zo ook bij dat pompje dat jij (DaBit) besteld hebt... Wat voor materiaal zou dat zijn?

Oh ja, neem de wanden van je huis wel dik genoeg want de kracht om de slang plat te drukken kan dat plastic op den duur genoeg vervormen om een lekkage te krijgen, als je de rollers niet geveerd hebt.
En lekkage is niet pompen, bij lage snelheden.

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: minimaalsmering aanpassen

Bericht door DaBit »

Nou, ik heb niks besteld, ik krijg weer eens wat. We zullen zien of het wat is.
Zo niet dan maak ik zelf wat; zo lastig lijkt dat niet te zijn. De buitendimensies wat vergroten zodat het spul niet zo makkelijk vervormt is wel een goed plan inderdaad.

Kwa materiaal: ik heb geen flauw idee. Iets van santopreen ofzo?
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Plaats reactie