SK30-ATC-houder

Alles wat niet past in de rest van de subforums

Moderator: Moderators

Plaats reactie
keesfrees
Berichten: 3110
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

SK30-ATC-houder

Bericht door keesfrees »

ik gebruik op m'n machine SK30 houders met een meeneem uitsparing
die sparingen zitten er in voor zware metaal toepassingen om slip tegen te gaan (zeg ik dat goed ?)
deze sparingen hebben bij mijn hoge toeren geen zin, of eigenlijk zijn ze lastig ivm de houder voor de gereedschapswisselaar
althans, wat ik me af vraag is hoe bij een metaalbewerkings machine de wisselaar-houders er uit zien
de groef rondom zit er niet voor niets in
kan iemand een plaatje of een zoekterm geven van/voor/naar een wisselaar voor zulke houders
momenteel laat ik de machine de gereedschappen verticaal neer zetten in een zelfgemaakte houder die nog het meest lijkt op een "meter bier", dat gaat best goed, maar soms vallen de houders om (scheef) en met grote frezen ( D-frees > SK30 houder ) werkt dit natuurlijk niet
dus eigenlijk zou ik over willen gaan naar een inschuif-vork systeem

bvd voor meedenken
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: SK30-ATC-houder

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Je hebt wisselaars die met een grijper het gereedschap 'aangeven', en die hebben dat groefje rondom nodig.
Din 69871 http://wiki.xtronics.com/index.php/Tape ... Chuck_keys ( leuke site trouwens)
Je het ook wisselaars waarbij de spil het gereedschap uit een positie oppakt (jouw meter bier ;-) ), dan zou die groef niet nodig hoeven zijn. Het oppakken uit een vaste positie kost natuurlijk ruimte van de machine, maar is wel een hele simpele ( dus eigenlijk ook betrouwbaar) oplossing.
Dan kun je ook gereedschappen uit een spantang wisselen( luchtbediend), de freesjes staan dan in klemmetjes, spantang open, over freesje positioneren, spantang dicht, omhoog, frezen. ( daarom zit er bij printboortjes die je soms op e-bay tegenkomt een plastig ringetje, waarbij ik me afvraag of dat nageslepen gebruikte boortje zijn)
Er zijn natuurlijk ook kombinatie oplossingen te verzinnen van oppakken, maar die 'meter gereedschappen' over een rails naar binnen te schuiven.
Het heeft bij proffessionele machines natuurlijk ook te maken met de snelheid waarmee ze kunnen wisselen.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
zeeschuim

Re: SK30-ATC-houder

Bericht door zeeschuim »

maar die 'meter gereedschappen' over een rails naar binnen te schuiven.
Ja, strak plan !
keesfrees
Berichten: 3110
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: SK30-ATC-houder

Bericht door keesfrees »

dag,
bedankt voor de reacties, maarrr
wat ik nog zoek is hoe een grijper er uit ziet voor zo'n houder
het moet iets mechanisch zijn lijkt me
wegens de meeneem-sparingen kun je ze niet in een vork schuiven
en omdat de frees groter kan zijn dan de houder kun je ze niet in een gat laten zakken
de houders hebben een groefje rondom dus daar moet een opvanger voor zijn . . . ?
iemand een link of een zoekterm
BVD !
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: SK30-ATC-houder

Bericht door hugo stoutjesdijk »

http://www.google.com/patents/EP0213399A2?cl=de
Misschien help dit,
gewoon een vork waar je het gereedschap in schuift ( dat kleine V-groefje) en dan hebben ze nog een borgveer opdat ie er niet uitvliegt tijdens draaien om het volgend gereedschap te zoeken.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
len
Berichten: 102
Lid geworden op: 25 dec 2011 00:06
Contacteer:

Re: SK30-ATC-houder

Bericht door len »

Bij ons op de zaak hebben wij sk40 met zo'n vork
AChter in de vork zit een blokje dat weer past in de uitsparing
Zodat de houder gepositioneerd blijft mischien heb je er wat aan

Len
keesfrees
Berichten: 3110
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: SK30-ATC-houder

Bericht door keesfrees »

Hugo :
goed gevonden
dat patent ziet er wel complex uit, als ik het goed begrijp wordt bij het inschuiven de houder in een vaste positie gedraaid zodat er nokjes in de sparingen vallen

met wat verse zoektermen uit de patent-tekst kwam ik al weer wat verder
tot ik al zoekende op deze draad kwam, dan is het cirkeltje weer rond, gebeurd wel vaker

ondertussen vond ik dit, dat lijkt toch wel erg simpel zo
youtube.com/watch?v=P3wjO0aaKLQ
( changing tool without a toolchanger ???

Len: hoe zorg je er dan voor dat de houder om het blokje valt bij het terugzetten, de stand is bij het stoppen van de spindel immers willekeurig (?)

zoeken op "Tool Change Gripper" - plaatjes zie ik wel bruikbare dingen, waar koop ik die . . .
Gebruikersavatar
Danny
Berichten: 717
Lid geworden op: 26 nov 2007 02:09
Locatie: Maldegem (België)

Re: SK30-ATC-houder

Bericht door Danny »

keesfrees schreef:hoe zorg je er dan voor dat de houder om het blokje valt bij het terugzetten, de stand is bij het stoppen van de spindel immers willekeurig (?)
Bij professionele machines kan je de spindel in elke gewenste stand laten stoppen door een "M19 Sxxx" te programmeren. Die xxx vervang je door de gewenste stand in graden.
Een andere methode die toegepast word is de "blokjes" die op de spindel zitten te voorzien van een veer en de spindel traag te laten draaien tijdens de gereedschapswissel.
Hier een voorbeeld daarvan: http://www.youtube.com/watch?v=97KQ5DKSuNw
Vlug een schets gemaakt, de verhoudingen tussen de verschillende onderdelen klopt niet, maar ik denk dat het idee wel duidelijk is.
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Danny op 14 mar 2013 09:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: SK30-ATC-houder

Bericht door hugo stoutjesdijk »

In mijn ervaring kunnen alle machines met gereedschapwissel ook hun spindel oreienteren. Wanneer je zonder meeneemnokjes werkt, is die orientering eigenlijk niet nodig. Het vasthouden van de juiste positie in het magazijn wordt meestal gedaan middels een pen in dat kleine uitsparinkje naast een een van die rechthoekige gleuven. ( weet eigenlijk niet of SK30 dat ook nog heeft )
Dat patent ziet er inderdaad een beetje complex uit, kon zo snel niets anders vinden. Maar heel complex hoeft het echt niet. Die vorkjes, er zijn er die frezen ze van kunststof ( terwijl ik dit schrijf zit ik me af te vragen of ik hier op het forum niet al eens fotos voorbij heb zien komen van iemand die ze aan het frezen was ?). Wanneer het gereedschap in de spil zit (even zonder meeneem nokken) Dan beweegt deze op de juiste hoogte zijdelings richting vork, freeshouder klemt over vorkt, spanner gaan open, spil omhoog, spil of magazijn naar volgende positie, spil zakt over SK30, spannen dicht, spil opzij zodat het gereedschap uit vork schuift. Die vork kan iets over de helft van de diameter zitten en daardoor als het ware een snapfunktie hebben. Geloof me een wisselaar waar geen eisen aan snelheid gesteld worden moet je echt simpel kunnen maken.
En als je wel met nokken werkt, moet je ook spindel orientering hebben, goed terugzetten is goed er uit halen, en met dat extra groefje (waar een pennetje invalt, zodat het niet in het magazijn kan verdraaien)is dat opgelost.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
janplastiek
Donateur
Berichten: 1980
Lid geworden op: 23 sep 2010 23:28
Locatie: Rijkevorsel België
Contacteer:

Re: SK30-ATC-houder

Bericht door janplastiek »

Zonder spindel oriëntatie sensor lukt het echt niet, je trekt je vorken stuk.
De gleuven in de houders zijn scherp en trekken de vorken stuk.
Als de freesmotor of spindel ze niet elke keer in de zelfde positie kan weg zetten gaan je vorken eraan.

ik spreek uit ervaring, mijn frees motor is een hsd es 929 zonder oriëntatie sensor en de houders worden altijd in een andere positie weg gezet.

groeten Jan
Breek de dag, frees een lijntje.
Plaats reactie