Verlijmen van aluminium

Alles wat niet past in de rest van de subforums

Moderator: Moderators

Plaats reactie
wstoof
Donateur
Berichten: 624
Lid geworden op: 08 jul 2007 19:11
Locatie: Abcoude
Contacteer:

Verlijmen van aluminium

Bericht door wstoof » 25 nov 2007 21:33

Ik overweeg om met behulp van verlijmen een aantal (aluminium) Tandriemschijven te voorzien van en (aluminium)flens.
Heeft iemand ervaring met het verlijmen van aluminium ? en welke (goed verkrijgbare ) lijm kun je daar het beste voor gebruiken ?.
Mogelijk een goed adres waar ik het kan kopen ?.

wouter
Laatst gewijzigd door wstoof op 27 nov 2007 17:34, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
rsemotion
Berichten: 761
Lid geworden op: 02 feb 2007 20:41
Locatie: Regio Alkmaar
Contacteer:

Bericht door rsemotion » 25 nov 2007 21:36

kan je het niet (laten) tig lassen?

wstoof
Donateur
Berichten: 624
Lid geworden op: 08 jul 2007 19:11
Locatie: Abcoude
Contacteer:

Bericht door wstoof » 25 nov 2007 21:54

Wellicht geen gek idee....
Heb namelijk wel een AC-tig machine staan (alleen mij TIG-las kwaliteiten mogen geen naam hebben ).
Echter niet elk soort aluminium legering is lasbaar ( bv dural is haast niet te lassen )
En tevens zijn de onderdelen klein en ben ik bang voor vervorming...

Leeuwinga
Berichten: 2985
Lid geworden op: 29 apr 2007 15:00
Locatie: Roden
Contacteer:

Bericht door Leeuwinga » 26 nov 2007 07:41

je kunt aluminium met speciale middelen ook solderen!
CNC electronica en software -- http://www.leeuwinga.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Express your creativity in MOTION

Gebruikersavatar
boutje
Berichten: 1046
Lid geworden op: 22 jan 2007 00:13
Locatie: spaarnwoude
Contacteer:

Bericht door boutje » 26 nov 2007 09:03

Leeuwinga schreef:je kunt aluminium met speciale middelen ook solderen!
Solderen van aluminium werkt redelijk goed.

Je kan het soldeer o.a. krijgen bij het volgende bedrijf:

http://www.alutite.nl/

Floppy
Berichten: 671
Lid geworden op: 11 apr 2007 23:40
Locatie: Zeddam

Bericht door Floppy » 26 nov 2007 09:49

Volgens mij kun je aluminium uitstekend lijmen met epoxy.

A4
Berichten: 1
Lid geworden op: 19 okt 2007 06:12

Bericht door A4 » 26 nov 2007 14:39

Tweecomponentenlijm schijnt ook uitstekend te werken. Een tijdje geleden is op tv een documentaire geweest waar daarmee 2 plaatjes alu op elkaar werden gelijmt. Een vierkante cm kon meer dan 10kN weerstaan (kracht stond in het zelfde vlak als de verlijming). Uiteindelijk brak een alu plaatje, het verlijmde vlak bleef intact.
Hoop dat je er wat aan hebt.

Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Berichten: 9417
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Bericht door Arie Kabaalstra » 26 nov 2007 14:49

@A4: Epoxy is doorgaans 2 componentenlijm.

een lijm waar ik bij mijn eerste werkgever goede resultaten mee behaald heb, we lijmden er zelfs Teflon mee, is Araldite van ICI, bij een bouwmarkt zul je het helaas niet vinden, al heeft Bison een vergelijkbare lijm, even uit mijn hoofd, Kombi-Super dacht ik..

een epoxylijm met een grijze- en een gelige component.

wstoof
Donateur
Berichten: 624
Lid geworden op: 08 jul 2007 19:11
Locatie: Abcoude
Contacteer:

Bericht door wstoof » 27 nov 2007 17:36

Ga straks is kijken naar de Bison lijmen bij de bouwmarkt

thanks

paulB
Berichten: 34
Lid geworden op: 29 okt 2007 17:30
Locatie: dilbeek , Belgie
Contacteer:

Bericht door paulB » 27 nov 2007 17:55

Ik zou het te lijmen oppervlak iets ruwer schuren ( korrel 120, 150 of zo ) op beide vlakken . Hierdoor heb je wat betere hechting denk ik .
De traag hardende epoxy is beter en sterker volgens mij .
De omgevings temperatuur is belangrijk ,best niet onder de 20 graden .
Ook goed vastklemmen en toch wat druk uitoefenen met klemmen ( probeer de stukken te blokkeren voor het verschuiven bij het lijmen )
Ik werk regelmatig met epoxy lijmen op exotische houtsoorten die bijna niets opslorpen , en daarvan schuur ik het oppervlak iets ,ik laat het nooit glad , wel vlak .
Laat het ook iets langer in de klemmen dan op de verpakking staat .
Araldite traag ( blauwe verpakking ) werkte wel goed voor mij .
In de modelbouw heb je Z poxy die wel kwalitatief goed is .
Bison weet ik niet .
Ook niet vergeten te onvetten met aceton voor het lijmen .

Succes ,

Paul

Plaats reactie