aluminium plaat 3 en 4mm dik kwaliteit 6065 en/of 7075

Alles wat niet past in de rest van de subforums

Moderator: Moderators

Plaats reactie
rcbuggy
Berichten: 40
Lid geworden op: 02 jun 2007 22:53
Locatie: Berkel-Enschot

aluminium plaat 3 en 4mm dik kwaliteit 6065 en/of 7075

Bericht door rcbuggy »

Hoi,

Ik heb ondervonden dat aluminium plaat van 3mm dik in de kwaliteit 6065 lastig te verkrijgen is. Ik heb nu wat platen laten maken door iemand die dit materiaal als restafval had staan. De klant daar levert zelf zijn materiaal aan.

Als ik een freestafel heb moet ik natuurlijk ook aan te bewerken materiaal kunnen komen.

Iemand een of meerdere adressen waar je dit materiaal per plaat van 1 bij 2m kunt kopen? Ze moeten het wel kunnen zagen in stroken omdat ik het anders niet kan vervoeren. Liefst niet knippen omdat ik bang ben dat de plaat dan tordeert.

plaatdikte 3 en 4mm
kwaliteit 6065 of 7075

Zijn deze materialen in gebruikstoestand zetbaar?

mvg

Leo
Creality Ender 3 Pro PTFE hot-end
Creality Ender 3 Pro full metal hot-end
CNC 3018 Pro
Gebruikersavatar
Erik
Berichten: 1402
Lid geworden op: 21 jan 2007 21:04
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: aluminium plaat 3 en 4mm dik kwaliteit 6065 en/of 7075

Bericht door Erik »

Pas a.u..b. even je profiel aan met daarin minstens je woonplaats vermeld. Dat praat een stuk makkelijker, vooral met dit soort vragen.
Gr.

Erik
Lambert

Re: aluminium plaat 3 en 4mm dik kwaliteit 6065 en/of 7075

Bericht door Lambert »

Ik weet niet waarom het speciaal 6065 of 7075 moet zijn.
Zetten van 7075 kun je vergeten in de standaard aangeleverde toestand , mischien dat je het na warmtebehandlingen wel kunt doen maar dat lijkt me echt niet de moeite waard.
Het mooie van 7075 is de hoge sterkte en goede verspaanbaarheid.

Het klopt dat 6065 hier in Nederland slecht te verkrijgen is.
Wat er hier meestal wordt aangeboden is EN-AW 6082 (deze manier van aanduiden is overigens volgens de amerikaanse norm).
6082 is ook wel bekend als 51 St (de nederlandse norm) en is wat mechanische en chemische eigenschappen betreft praktisch gelijk aan de rest uit de 6000 serie.
Standaar is 51 St zeer slecht tot niet zetbaar en wel fatsoenlijk verspaanbaar.
(het breekt en scheurt op de zetrand)
Met een warmtebehandeling is het wel zetbaar.
Ik heb zelf wel eens een dik stuk omgebogen na er een tijdje met een brander bij te hebben gezeten.
Valt echter niet aan te raden als het mooi moet worden , is wat mij betreft meer een noodoplossing.

Als je het wil zetten vraag dan om halfhard aluminium , speciaal gelegeerd en behandeld (zacht gemaakt) om niet te scheuren bij zetten.
Bijvoorbeeld bij metaalwinkel.nl in Rotterdam.
Ze bezorgen aan iedereen door het hele land en hebben aardig wat voorraad.
(ben zelf alleen tevreden klant van ze en heb geen banden met dit bedrijf.)
Plaats reactie