Van welk materiaal is dit gemaakt?

Alles wat niet past in de rest van de subforums

Moderator: Moderators

bbg
Berichten: 168
Lid geworden op: 17 sep 2017 21:59
Locatie: drachten/eindhoven

Van welk materiaal is dit gemaakt?

Bericht door bbg »

Ik kan een wat hulp / goede ideeen gebruiken. Iemand vraagt of ik een dopje van een (koffie) perculator voor hem kan 3D-printen. Maar ik denk dat de temperaturen te hoog zijn.

Het gaat om een "kijkglaasje" (het moet doorzichtig zijn) in het deksel van de perculator. Hieronder zie je een foto van de perculator. De witte pijl wijst naar het bewuste dopje. Het betreft hier een design perculator uit de jaren vijftig. Er klotst heet water tegen en komt in aanraking met waterdamp. Moet natuurlijk ook voedselveilig zijn....

Weet iemand waar dit soort dopjes oorspronkelijk van zijn gemaakt (in de jaren vijftig)?

Wat zou een optie zijn om een nieuw dopje te maken?

Voor 3D printen zou ik zo niet weten van welk materiaal. PETG gaat tot zo'n maximaal 70 graden. Misschien gieten?

Alvast bedankt!


22217

Hieronder nog wat foto's van het dopje en hoe het dopje in het deksel zit.

22220
22219
22218
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Van welk materiaal is dit gemaakt?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Iets in m'n grijze cellen zegt "makrolon", maar ik kan nog niet verklaren waarom. :lol:
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
hilberth
Berichten: 264
Lid geworden op: 08 sep 2010 09:40
Locatie: Omgeving Amsterdam
Contacteer:

Re: Van welk materiaal is dit gemaakt?

Bericht door hilberth »

Kleur en periode doen mij denken aan mica, jeweetwel van de kolenkachelraampjes die zo lekker aan je vinger bleven plakken bij aanraken...
Think it, draw it, make it.
bbg
Berichten: 168
Lid geworden op: 17 sep 2017 21:59
Locatie: drachten/eindhoven

Re: Van welk materiaal is dit gemaakt?

Bericht door bbg »

Het kan geen bakeliet zijn, toch? Dat is dacht ik altijd bruin/zwart en niet transparant. Werd in die periode ook veel gebruikt en bestand tegen hoge temperaturen.
motormuis
Berichten: 836
Lid geworden op: 17 apr 2018 19:33
Locatie: Swalmen

Re: Van welk materiaal is dit gemaakt?

Bericht door motormuis »

hugo stoutjesdijk schreef: 28 dec 2020 16:04 Iets in m'n grijze cellen zegt "makrolon", maar ik kan nog niet verklaren waarom. :lol:
ja ik denk het ook want plexie zit wat krap met de temperatuur maar het zou ook nog kunnen
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Van welk materiaal is dit gemaakt?

Bericht door audiomanics »

Net als de kunststof koplampen van een auto verwacht ik dat je dat dopje weer prima schoon kan krijgen.. Eerst een paar uurtjes weken in azijn om de kalk op te lossen (rubbertje verwijderen), spoelen en met commandant, koperpoets of zelfs tandpasta weer hoogglans poetsen.. Als het niet gebroken is of er een hele bult haarscheurtjes in zitten, moet dat lukken..

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11014
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Van welk materiaal is dit gemaakt?

Bericht door DaBit »

Makrolon = polycarbonaat. Zou zomaar kunnen, dat kan de temperatuur wel aan.

Polycarbonaat kun je ook prima printen, maar heel transparant word dat niet. Malletje van siliconen maken en afgieten in een glasheldere polyurethaan of UV-gestabiliseerde epoxy kan ook.

Ik zou het dopje eerst eens schoonmaken en de vergeelde buitenste laag eraf polijsten, net wat Audiomaniacs zegt. Goeie kans dat-ie dan weer als nieuw is.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Van welk materiaal is dit gemaakt?

Bericht door Kjelt »

Mocht je het gaan frezen neem dan voedsel veilig PC :lol:
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Polycarbonate schreef: Potential hazards in food contact applications Edit

Main articles: Bisphenol A and Endocrine disruptor
The use of polycarbonate containers for the purpose of food storage is controversial. The basis of this controversy is their hydrolysis (degradation by water, often referred to as leaching) occurring at high temperature, releases bisphenol A:

1/n [OC(OC6H4)2CMe2]n + H2O → (HOC6H4)2CMe2 + CO2
More than 100 studies have explored the bioactivity of bisphenol A derived from polycarbonates. Bisphenol A appeared to be released from polycarbonate animal cages into water at room temperature and it may have been responsible for enlargement of the reproductive organs of female mice.[28] However, the animal cages used in the research were fabricated from industrial grade polycarbonate, rather than FDA food grade polycarbonate.
Gebruikersavatar
janplastiek
Donateur
Berichten: 1980
Lid geworden op: 23 sep 2010 23:28
Locatie: Rijkevorsel België
Contacteer:

Re: Van welk materiaal is dit gemaakt?

Bericht door janplastiek »

pas op met oliehoudende producten op PC, bij bewerkingen waar olie gebruikt wordt om te smeren (tappen, boren) of polijsten van PC krijg je haarscheurtjes, ooit een veiligheidskap in pc 15mm voor over een machine geleverd kostte een 1560€, klant belt na een week, zeg eens hoe het komt dat de bevestigingsgaten allemaal stervormig uit scheuren? Elk gat dat ze tapten was toch goed geolied om mooi te kunnen tappen.
Ik moest later een nieuwe kap leveren en zelf plaatsen. dus opgelet, een verwittigd man.... ;-)
Breek de dag, frees een lijntje.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Van welk materiaal is dit gemaakt?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Kjelt schreef: 28 dec 2020 19:29 Mocht je het gaan frezen neem dan voedsel veilig PC :lol:
Ik vermoed dat macrolon de voedselveiligheid variant van pc is.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
rien1959
Berichten: 637
Lid geworden op: 18 mar 2008 16:59
Contacteer:

Re: Van welk materiaal is dit gemaakt?

Bericht door rien1959 »

Makrolon (met een K) is niet een voedselveilige variant. Het is gewoon een merknaam voor polycarbonaat. Net zoals teflon een merknaam van DuPont is voor PTFE.
motormuis
Berichten: 836
Lid geworden op: 17 apr 2018 19:33
Locatie: Swalmen

Re: Van welk materiaal is dit gemaakt?

Bericht door motormuis »

rien1959 schreef: 28 dec 2020 21:45 Makrolon (met een K) is niet een voedselveilige variant. Het is gewoon een merknaam voor polycarbonaat. Net zoals teflon een merknaam van DuPont is voor PTFE.
polycarbonaat mag gebruikt worden bij rechtstreeks contact met levensmiddelen
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Van welk materiaal is dit gemaakt?

Bericht door audiomanics »

janplastiek schreef: 28 dec 2020 19:32 een verwittigd man.... ;-)
Mooi he, dat Vlaams... (klinkt zoveel beter dan "een gewaarschuwd mens" ).. ;-)

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
bbg
Berichten: 168
Lid geworden op: 17 sep 2017 21:59
Locatie: drachten/eindhoven

Re: Van welk materiaal is dit gemaakt?

Bericht door bbg »

audiomanics schreef: 28 dec 2020 19:19 Net als de kunststof koplampen van een auto verwacht ik dat je dat dopje weer prima schoon kan krijgen.. Eerst een paar uurtjes weken in azijn om de kalk op te lossen (rubbertje verwijderen), spoelen en met commandant, koperpoets of zelfs tandpasta weer hoogglans poetsen.. Als het niet gebroken is of er een hele bult haarscheurtjes in zitten, moet dat lukken..
Bedankt voor de tip. De foto's zijn van een dopje in nog redelijke staat. Er moet echter een dopje komen voor een tweede percolator. Het dopje daarvan is geheel vervormd en valt weinig meer aan te poetsen. Maar het nog redelijke dopje kan er wel mee worden verfraaid.
DaBit schreef: 28 dec 2020 19:24 Polycarbonaat kun je ook prima printen, maar heel transparant word dat niet. Malletje van siliconen maken en afgieten in een glasheldere polyurethaan of UV-gestabiliseerde epoxy kan ook.
Ik heb geen ervaring met het printen van Polycarbonaat. Maar wel met Nylon, ABS, PETG en PLA. Is het vergelijkbaar met ABS printen?

Afgieten is misschien ook een optie. Redelijk wat werk lijkt me. Maar ik heb het niet eerder gedaan en dan leren we weer wat :lol:

Vraag me wel af of PU en/of epoxy voedselveilig zijn.
Plaats reactie